În ultimii ani, rezulatele la examenul de Bacalaureat au fluctuat semnificativ în țară. Conform datelor furnizate de platforma https://bacplus.ro/anul acesta avem 53 de licee cu zero promovare la Bacalaureat. Drept comparație, în 2020 aveam 27 licee cu zero promovare Bacalaureat, în 2021 şi 2022 – 42. Prin urmare ultimele rezultate sunt slabe, dacă ne raportăm la anii de pandemie și post pandemie. Totuși, dacă extindem analiza pentru încă alți 6 ani observăm că lucrurile se mențin la un nivel slab în general, iar anul 2023 nu face decât să confirme un trend deja periculos început prin anul 2014.
În 2019 aveam 65 de licee cu zero promovabilitate la Bacalaureat, iar în 2018 numărul era chiar mai mare – 76. În 2017 era mai puține licee cu zero promovabilitate la Bacalaureat decât în prezent – 47, dar în 2016 erau mai multe față de prezent – 58. În fine, în 2015 aveam 52 de licee cu zero promovabilitate la Bacalaureat, în timp ce, cu un an în urmă, în 2014 aveam cu 10 mai multe – 62. Aceste cifre arată că în ultimii 9 ani avem o constantă în ceea ce privește numărul de licee cu zero promovabilitate la Bacalaureat: între 50 și 60 de licee.
Probleme în sistemul de învățământ
Ce ar trebui să înțelegem așadar din aceste cifre? În primul rând, un nivel scăzut de promovabilitate poate indica o calitate slabă a procesului de învățământ din respectivele licee. Aceasta poate fi rezultatul unor deficiențe în ceea ce privește programa școlară, metodologiile de predare, pregătirea inadecvată a cadrelor didactice sau resursele materiale insuficiente.
În al doilea rând, promovabilitatea scăzută poate reflecta nivelul scăzut de pregătire al elevilor din acele licee. Acest lucru poate fi rezultatul unei selecții slabe a elevilor la admiterea în liceu sau a unei absențe de intervenții și programe de sprijin educațional adecvate. În al treilea rând, promovabilitatea scăzută poate fi mai pronunțată în anumite regiuni sau zone socio-economice defavorizate. Aceasta poate indica inechități în accesul la educație și o neegală distribuție a resurselor educaționale în țară. În fine, promovabilitatea scăzută poate fi cauzată și de o discrepanță între ceea ce este predat în școli și cerințele specifice ale examenului de Bacalaureat. Dacă programa școlară și metodologiile de predare nu se aliniază adecvat cu așteptările și cerințele examenului, elevii pot fi insuficient pregătiți pentru acesta.
Posibile remedii
Pentru a evita problema promovabilității scăzute la examenul de Bacalaureat în viitor, Guvernul ar trebui să ia în considerare mai multe măsuri.
Este esențial să se asigure o calitate înaltă a procesului de învățământ, inclusiv programe școlare relevante, metode de predare eficiente și resurse adecvate. Investițiile în formarea cadrelor didactice și furnizarea de resurse materiale și tehnologice moderne pot contribui la îmbunătățirea calității învățământului.
De asemenea, rste important să se efectueze monitorizarea și evaluarea regulată a performanțelor școlare și a rezultatelor examenelor în fiecare liceu. Aceasta poate ajuta la identificarea timpurie a problemelor și la intervenții prompte pentru a le remedia.
Totodată, programele școlare trebuie să fie actualizate în mod regulat pentru a se asigura că se aliniază cu cerințele și așteptările examenului de Bacalaureat. Este important ca elevii să fie pregătiți adecvat în timpul studiilor lor pentru a putea aborda cu succes examenele.
În fine, implicarea părinților și a comunității în procesul educațional poate fi benefică în îmbunătățirea performanțelor elevilor. Comunicarea și colaborarea între părinți, profesori și autorități școlare pot contribui la crearea unui mediu de învățare favorabil și la susținerea elevilor în atingerea obiectivelor lor educaționale.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News