Skip to content
Politică

ANALIZĂ Ce au în comun populismele AUR și USR: exploatarea celor vulnerabili, tradiționalism, creștinism, campanie de semnături

Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

George Simion este politicianul care a crescut cel mai mult pe scena politică de când AUR a reușit să intre în Parlament. Ascensiunea rapidă a liderului AUR se bazează pe un populism manifestat cu fiecare ocazie, la care a contribuit inclusiv eticheta de partid anti-sistem pe care o afișează AUR. George Simion are abilitatea de a exploata fiecare problemă din societatea noastră, ajutat și de o campanie de comunicare online foarte bună, construită special pentru un public bine stabilit.

George Simion știe pentru cine vorbește și ce să vorbească. Liderul AUR se folosește de mici adevăruri, de fragmente din declarații, de zvonuri pentru a-și promova opiniile ca fiind unicul adevăr. Din multe puncte de vedere, la fel a funcționat și aparatul de propagandă al USR-ului, iar cele două partide au în comun foarte multe trăsături ale populismului românesc.

Exploatarea săracilor

AUR este un partid care s-a construit prin exploatarea săracilor și așa-zise „campanii umanitare” care s-au transformat în campanii electorale. George Simion nu a pierdut niciodată ocazia de a se lăuda pe Facebook cu astfel de acte de caritate, atunci când și-a donat salariul celor cu probleme. De-a lungul timpului, Simion și-a construit întreaga strategie politică prin exploatarea celor săraci, vulnerabili, cu probleme de sănătate și s-a folosit de aceștia pentru a atrage atenția și, ulterior, voturile.

Aceeași strategie a folosit-o, cu mult înainte, Vlad Voiculescu, președintele USR București, care de fiecare dată vorbea despre cum ajuta copiii bolnavi de cancer sau cum făcea trafic de medicamente.

Tradiționalism și creștinism

În perioada sărbătorilor de iarnă, George Simion nu a ratat ocazia de a exploata tradițiile și credința românilor. Acesta s-a filmat alături de colindători, cu pahare de vin în mână, cu costume populare. George Simion se afirmă ca un politician care vrea să conserve tradiționalul, dar în realitate exploatează sărbătorile de iarnă. Tradițiile nu au absolut nicio legătură cu activitatea unui parlamentar, iar de când este în Parlament nu a propus nicio lege pentru păstrarea tradițiilor sau pentru promovarea acestora. George Simion participă la aceste evenimente doar pentru voturi. La fel cum face și Dan Barna, care a realizat un video cu tăierea porcului. Nici liderul USR nu e interesat de tradițiile din România, ci doar spera la puțină carismă.

George Simion merge în biserică doar pentru voturi și nu ratează nicio ocazie să se fotografieze alături de preoți. Credința în Dumnezeu a devenit discurs politic pentru AUR. Biserica este instituția în care românii au cea mai mare încredere, iar acest lucru îl ajută pe Simion să ajungă la un număr cât mai mare de alegători. Peste 80% dintre respondenții unui sondaj au declarat că au o credință în Dumnezeu. Nu e deloc întâmplătoare apropierea dintre AUR și biserică, pe care o vedem la atâtea evenimente. Nici USR nu se distanțează de biserică, iar liderii partidului sunt văzuți la evenimente religioase sau publică colinde religioase pe Facebook, așa cum a făcut Dacian Cioloș.

Campanie electorală cu semnături

AUR a mai învățat de la USR și campania electorală cu semnături. Inventează cauze care nu sunt o problemă în România și încearcă să-și țină mobilizat electoratul, promițându-i mari schimbări. USR era un partid construit pe valul anti-corupție din urmă cu mai mulți ani și avea campania de semnături „Fără penali în funcții publice”. Proiectul useriștilor nu ar fi redus corupția și nu ar fi schimbat nimic, dar i-a ajutat să rămână în contact cu votanții.

AUR a inventat demiterea președintelui Klaus Iohannis și se folosește de valul anti-Iohannis pentru a-și strânge electoratul. AUR nu are singur nicio șansă să-l demită pe Iohannis, dar acest lucru este irelevant pentru un electorat dominat de ură.

Și USR, și AUR se folosesc de un electorat orbit de ură și alimentează această ură cu fiecare ocazie. Cele două partide au foarte multe lucruri în comun, iar „rețeta” populismului este identică. AUR copiază USR sau învață de la USR. Inclusiv numeroasele video-uri de pe social media, pe care le publică Simion și colegii săi, sunt tot un mod de a face politică văzut, în urmă cu câțiva ani, la cei din USR care boicotau ședințele Parlamentului și făceau circ pe holurile din clădire.

George Simion nu e un politician carismatic și oricât se promovează în social media rămâne un politician lipsit de idei și viziune, incapabil să construiască schimbări politice. Succesul lui George Simion se datorează, în mare parte, unei bune strategii de comunicare, care pleacă de la bază, nu de la vârf, de la oameni abandonați, vulnerabili, săraci. Dacă USR se afirma ca fiind partidul elitei, AUR vrea să-i reprezinte pe românii cu un nivel de trai scăzut. În ambele cazuri, manipularea și populismul folosesc aceeași strategie.

George Simion vorbește simplu, direct, însă se observă că nu are idei foarte multe, nu știe să le structureze, nu știe să-și prezinte argumentele și se pierde în fraze lungi. Nu are calități de a fi orator, însă este un foarte bun instigator și circul acesta îl ajută în politică.

1 comentariu la “ANALIZĂ Ce au în comun populismele AUR și USR: exploatarea celor vulnerabili, tradiționalism, creștinism, campanie de semnături

  1. O analiză foarte bună a personajului.
    Asemănarea strategiilor celor două partide nu mi se pare deloc întâmplătoare. Cred că în spatele lor se află aceiași oameni.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *