Skip to content
Societate

ANALIZĂ CFR Călători și Marfă, două găuri negre pentru bugetul statului. Directorul general, salariu de 176.000 lei/an

Inquam Photos / Octav Ganea

CFR Călători este o companie îngropată în datorii, care reușește să supraviețuiască doar cu ajutoare de stat. Executivul a aprobat un ajutor de 210 milioane de lei pentru CFR Călători, iar în 2022, compania vrea să crească prețul biletelor cu 20%, potrivit propunerii lui Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor. CFR Călători nu beneficiază de mari investiții, nu oferă servicii de calitate, însă reușește să-și răsplătească angajații cu salarii foarte mari. Potrivit grilei de salarizare, veniturile de bază ale angajaților CFR Călători încep de la 2.500 lei și ajung până la aproape 15.000 de lei pentru un director general adjunct. La acestea se adaugă multe alte sporuri care pot mări foarte mult salariul de bază.

Traian Preoteasa conduce CFR Călători, fiind numit în funcție în octombrie 2021, cu un mandat provizoriu care a fost prelungit până în prezent. Preoteasa a fost în trecut și directorul CFR Marfă, o altă companie îngropată în datorii, dar din declarația de avere reiese că directorul general are o viață de lux și un salariu foarte mare, deși nu livrează niciun rezultat.

Traian Preoteasa avea, în 2021, un salariu de 176.032 lei de la CFR Marfă, dar acesta este abonat la mai multe companii de stat. Preoteasa a mai câștigat anul trecut 80.432 lei pentru că e în Consiliul de Administrație al Tarom, 16.599 lei din Consiliul de Administrație al SC Informatica Feroviară SA, 82.500 lei pentru că este membru AGA la SC Rolling Stock Company SA și 16.110 lei de la CN CFR SA pentru o funcție de director general adjunct. Compania Rolling Stock este un joint venture între CFR Marfă și Grup Feroviar Român, companie controlată de Gruia Stoica. GFR este marele rival al CFR Marfă, folosind mare parte din vagoanele și locomotivele companiei de stat.

Traian Preoteasa mai declară că a încasat, în 2021, și banii din închirierea a 3 clădiri din București. Din cele 3 contracte de închiriere, Preoteasa a câștigat peste 100.000 de lei în 2021. În total, directorul general CFR Călători a câștigat anul trecut suma de 473.523 de lei, circa 100.000 de euro.

Preoteasa declară că deține 3 imobile: 2 apartamente din 2006 și o casă cumpărată în 2003. Ceea ce înseamnă că directorul CFR Călători își închiriază toate locuințele din București. Nu e foarte clar unde mai locuiește acesta din moment ce închiriază totul. La categoria datorii, Preoteasa menționează un „contract cumpărare apartament”, pe perioada 2020-2022, în valoare de 330.000 de euro. Nu apare niciun credit bancar care să acopere această sumă. Preoteasa nu menționează la categoria „clădiri” că ar deține un apartament achiziționat în 2020, deși îl trece la datorii. Nu este clar dacă directorul CFR Călători este proprietarul acestui apartament de 330.000 de euro, însă menționează că are această datorie pentru un „contract cumpărare apartament”.

În 2021, Traian Preoteasa a oferit împrumuturi în valoare de 100.000 de euro către trei persoane: Ducu Cristinel Dumitru, om de afaceri și proprietarul firmei Energocarb Serv SRL, a primit 55.000 de euro de la Preoteasa, Sucata Mihai Florian, fost general SPP potrivit informațiilor disponibile online, a primit 20.000 de euro și Cimpeanu Tudor Mihai a primit 25.000 de euro. Ducu Cristinel Dumitru și Mihai Sucata fac afaceri împreună pe aproape 20 de ani, fiind implicați în mai multe companii.

Directorul general al CFR Călători mai declară 16.500 de euro în conturi și 3.100 de lei într-un fond de investiții. El mai deține bijuterii estimate la 20.000 de euro. Deși își permite să-i împrumute pe alții, Preoteasa are și datorii către alte persoane fizice sau către bănci. La mai multe bănci are credite de peste 70.000 de euro și 125.0000 de lei. De asemenea, are o datorie de 33.000 lei către Nicolae Petrisor.

Moștenirea lăsată la CFR Marfă: pierderi uriașe

Traian Preoteasa nu a avut niciun rezultat remarcabil la CFR Marfă, unde a primit mandatul de director general în noiembrie 2019, pe vremea când premier era Ludovic Orban. Preoteasa a lucrat peste 30 de ani în domeniul feroviar, având studii în domeniu, dar și la Colegiul Național de Apărare. Între septembrie 2017 și ianuarie 2018, acesta a fost consilier al ministrului transporturilor, în guvernul PSD-ALDE.

CFR Marfă aveea pierderi de 335 de milioane de lei, în 2020, când Traian Preoteasa conducea compania de stat. Deși a dat afară mai mulți angajați, nu a ajutat-o să aibă rezultate financiare mai bune. CFR Marfă a pierdut, în 2020, venituri de peste 200 de milioane de lei, potrivit clubferoviar.ro. CFR Marfă este incapabilă să-și recupereze creanțele. În total, CFR Marfă ar trebui să încaseze peste 278 de milioane de lei, dar nu a făcut niciun demers pentru a primi banii de la alte companii de stat.

În februarie 2020, Preoteasa și conducerea CFR Marfă au decis intrarea companiei în concordat preventiv pentru a evita insolvența. CITR a fost desemnat administrator concordatar provizoriu, dar CFR nu a reușit să-și îmbunătățească rezultatele financiare. Pierderile companiei au crescut de la an la an.

Traian Preoteasa a stat la conducerea CFR Marfă peste 1 an de zile, dar nu a prezentat niciun plan de salvare a companiei și nici nu a reușit să învingă operatorii privați care au devenit marii rivali ai companiei de stat.

La conducerea CFR Călători, Traian Preoteasa și-a adus foștii colegi de la CFR Marfă. O administrație foarte slabă, care a îngropat CFR Marfă în datorii, acum riscă să facă același lucru cu CFR Călători. De 7 luni de când conducere CFR Călători, Preoteasa nu a prezentat niciun plan pentru salvarea companiei sau pentru modernizarea acesteia. În decembrie 2021, peste 1.000 de angajați CFR Călători au organizat o grevă spontană și traficul feroviar a fost paralizat în toată țara.

PS News a scris de mai multe ori despre problemele de la CFR Călători și lipsa de viziune în domeniul feroviar. CITIȚI ȘI: România fără viziune. Lipsa de investiții în calea ferată și dezastrul CFR ne vor costa foarte scump în epoca tranziției verzi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *