Skip to content
Economie

ANALIZĂ. Criza feroviarilor pare fără ieșire: CFR, o companie în metastază

Inquam Photos / George Călin

Greva feroviarilor de joi dimineață, în care au fost anulate mai multe trenuri, a atras încă o dată atenția asupra uriașelor probleme pe care le are CFR. Cei care asigură întreținerea trenurilor și-au încetat activitatea în mai multe județe din țară, din cauză că CFR nu semnase contractul pentru mentenanţă cu Societatea Comercială Reparaţii Locomotive (SCRL). Conflictul a fost stins în jurul prânzului, după semnarea acestui contract.

Salariații spuneau că dacă ar exista solicitări din partea conducerii CFR, pe lângă reparaţiile clasice de material rulant, ar putea face și modernizări de locomotive şi de vagoane. Prim vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012, Ionel Savin, spune că în acest caz, nu ar mai fi nevoie de organizarea de licitaţie pentru atribuirea contractelor, ci s-ar putea apela la încredinţare directă.

Problemele, însă, nu par a se fi sfârșit pentru salariații CFR. Ionel Savin declara la începutul anului că CFR încearcă „o falimentare mascată” a SCRL, prin preluarea etapizată a personalului. Salariații spun că ar agrea ca CFR Călători să absoarbă tot personalul, pentru ca acesta să-şi păstreze actualele drepturi salariale şi actualele locuri de muncă să fie garantate.

„CFR Călători a preluat angajaţii din patru puncte de lucru, iar la momentul de faţă angajaţii din cele patru puncte de lucru nu prestează încă activitate de reparaţii, ci sunt puşi să facă alte lucruri care nu ţin de reparaţii. Prestaţiile se fac în alte părţi, la depourile de domiciliu ale materialului rulant, ceea ce încarcă cu costuri CFR Călători”, spune Ionel Savin, prim vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012.

La 14 ianuarie 2020, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a avut o întâlnire de lucru cu reprezentanții federațiilor sindicale din domeniul feroviar, la care au participat reprezentanții managementului CFR Infrastructură, CFR Călători, CFR Marfă, Autoritatea pentru Reformă Feroviară și ai direcției de specialitate. Discuțiile s-au concentrat pe prezentarea situației economice înregistrate de unitățile feroviare, situația investițiilor în infrastructura feroviară și achiziția de material rulant nou.

Vă știu problemele cu care vă confruntați, încă înainte de a ajunge ministru aici. Știu că este nevoie de bani pentru investiții, știu că este nevoie de bani pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă, știu că angajații pe care îi reprezentați nu sunt apreciați la adevărata lor valoare din punct de vedere salarial. Vă spun cu certitudine că sunt partenerul vostru, în măsura cadrului legal ce îmi este conferit, și vreau să veniți și voi cu soluții, la problemele cu care vă confruntați. Bune, rele, le analizăm și găsim variantele optime pentru problemele ridicate”, a declarat Lucian Bode.

Gestionarea problemelor CFR nu va ușoară pentru actualul ministru al Transporturilor, deoarece sub presiunea datoriilor acumulate de-a lungul timpului, a managementului defectuos și a unor bugete insuficiente, tensiunile rămân foarte mari.

Compania CFR SA, administratorul căii ferate din România, anunța încă de anul trecut că execută conturile CFR Călători și CFR Marfă pentru neplata taxei de utilizare a infrastructurii, ceea ce creiona un adevărat măcel între companiile CFR, presa precizând al acel moment că unul dintre principalii sabotori ai CFR Marfă ar fi chiar compania-soră, CFR Infrastructură, care, pe lângă condiții neconforme pentru desfășurarea activității, a îngropat transportatorul feroviar în facturi neplătite.

Ore de haos pe calea ferată

Din păcate, cei care au avut de suferit de pe urma grevei au fost călătorii care nu au fost anunțați și au așteptat degeaba pe peron. Comunicarea și respectul față de cetățean rămân, în continuare, una dintre marile probleme ale instituțiilor de stat. La CFR nu a răspuns nimeni, astfel că pasagerii nu au putut afla care sunt trenurile anulate, fiindcă nu au voie să circule fără revizia locomotivelor.

Cel mai important moment din istoria protestelor ceferiștilor a fost greva din anul 2005, atunci când Federația Mecanicilor de Locomotivă a întrerupt lucrul pentru 20 de zile, unul dintre cele mai îndelungate proteste din România postdecembristă.

Studiu devastator privind starea căii ferate

În anul 2019, Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar a dat publicității un Studiu privind Infrastructura de Transport Feroviar, în care se preciza că trenurile de marfă au circulat cu o viteză medie de circa 15 km/h, iar cele de persoane cu o viteză de puțin peste 40 km/h. În Franța, viteza medie a trenurilor de călători este de 195 km/h, în Germania 141 km/h, iar în Polonia 113 km/h.

Starea actuală a infrastructurii feroviare reprezintă, în prezent, un important element limitativ al performanţelor circulaţiei trenurilor. „Pe reţeaua feroviară, media vitezelor maxime permise reprezintă 70,7% din viteza maximă proiectată, iar media vitezelor comerciale realizate în traficul de călători reprezintă mai puţin de 45% din viteza proiectată a reţelei feroviare“, conform documentului citat.

După 1989, transportul feroviar nu a reprezentat o prioritate pentru niciun guvern, deși este cel mai ecologic mod de a călători, studiile arătând că efectul de seră a emisiilor de gaze pe kilometru în transportul feroviar este cu 80% mai mic decât mașinile. Totodată, pe o linie de tren ar putea fi transportate mai multe persoane pe oră, comparativ cu o bandă de autostradă.

În 30 de ani, în România guvernanții doar au cârpit, fie că ne referim la doleanțele angajaților, fie la infrastructură, care ar fi trebuit să devină funcţională. În acest moment, în România, din cauza infrastructurii vechi, trenurile circulă, în medie, cu 45 de kilometri la oră, iar o viteză mai mare se poate atinge doar pe liniile care leagă Bucureștiul de Constanţa şi de Câmpina.

Suntem departe de practicile europene, care pentru întârzierea trenurilor acordă despăgubiri de 25% din preţul biletului, pentru întârzieri de 60-119 minute, 50% din preţul biletului pentru întârzieri de 120 minute, iar pentru pierderea ultimei legături feroviare, se acordă 100% din preţul biletului și cazare la hotel de 3 stele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *