De-a lungul timpului guvernele post-decembriste din România au abordat în mod diferit problema pensiilor. În perioada de după Revoluție, guvernele au încercat să stabilizeze sistemul financiar. Pensiile nu au reprezentat o prioritate în sine. Ulterior, în special după anii 2000 guvernele au început să aloce din ce în ce mai multă atenție pensionarilor, crescând exponențial punctul de pensie.
Guvernul Petre Roman (1990-1991)
Guvernul Petre Roman a fost unul dintre primele guverne post-revoluționare din România, confruntat cu o serie de provocări economice și sociale. În ceea ce privește măsurile luate în privința pensiilor, guvernul a fost nevoit să abordeze problemele urgente legate de tranziția la economia de piață și ajustările necesare în contextul noii realități politice și economice.
Guvernul Petre Roman a fost nevoit să facă față unor probleme economice urgente, inclusiv inflație și dezechilibre bugetare. Au fost implementate măsuri de austeritate, care au afectat și sistemul de pensii. Acest lucru a inclus posibile înghețări sau reduceri ale pensiilor pentru a face față presiunilor financiare.
Guvernul a încercat să abordeze problemele structurale ale sistemului de pensii pentru a asigura o sustenabilitate pe termen lung. S-au făcut eforturi pentru revizuirea criteriilor de acordare a pensiilor și pentru alinierea sistemului la noile realități economice. Este important de menționat că Guvernul Petre Roman a fost confruntat cu o perioadă de tranziție tumultuoasă și provocări economice semnificative, iar măsurile luate în privința pensiilor au fost influențate de aceste condiții dificile.
Guvernul Nicolae Văcăroiu (1992-1996)
Guvernul condus de Nicolae Văcăroiu (1992-1996) a încercat să implementeze politici de stabilizare economică și de gestionare a situației dificile lăsate în urma primilor ani post-revoluționari. În ceea ce privește măsurile concrete luate în privința pensiilor, este important de spus că această perioadă a fost tot una de tranziție economică și politică.
Guvernul Văcăroiu a încercat să abordeze problemele structurale ale sistemului de pensii în încercarea de a-l face mai sustenabil pe termen lung. Au existat discuții și propuneri privind posibile schimbări în ceea ce privește criteriile de acordare a pensiilor și modul în care acestea sunt calculate.
În încercarea de a menține puterea de cumpărare a pensionarilor, guvernul a acordat ajustări și indexări periodice ale pensiilor pentru a ține pasul cu inflația sau alte modificări economice.
Este important de remarcat că, deși s-au făcut eforturi pentru a îmbunătăți sistemul de pensii, această perioadă a fost încă una de tranziție și adaptare la noile realități economice și sociale post-revoluționare.
Perioada 1996-2000
Perioada 1996-2000 în România a fost marcată de schimbări politice frecvente și instabilitate guvernamentală, cu mai mulți prim-miniștri, inclusiv Victor Ciorbea, Radu Vasile și Mugur Isărescu. În această perioadă, guvernele au continuat să se confrunte cu provocări economice și sociale semnificative, iar măsurile luate în privința pensiilor au fost influențate de aceste condiții.
Un aspect important în această perioadă a fost indexarea pensiilor pentru a ține pasul cu inflația și pentru a menține puterea de cumpărare a pensionarilor. Guvernele din această perioadă au fost adesea nevoite să implementeze măsuri de austeritate pentru a face față presiunilor bugetare și de a stabili echilibrul economic. Aceste măsuri au avut impact și asupra sistemului de pensii, cu potențiale înghețări sau reduceri ale beneficiilor. În încercarea de a minimiza impactul social al măsurilor adoptate, guvernele au purtat negocieri cu sindicatele și reprezentanții pensionarilor pentru a găsi soluții care să echilibreze nevoile economice cu drepturile și interesele pensionarilor.
Guvernul Adrian Năstase (2000-2004)
Guvernul condus de Adrian Năstase a fost implicat într-o serie de măsuri economice și sociale, inclusiv în domeniul pensiilor. Guvernul a continuat politica de indexare a pensiilor pentru a ține pasul cu inflația și pentru a asigura menținerea puterii de cumpărare a pensionarilor. Punctul de pensie în această perioadă s-a situat între 1.597.232 și 2.869.507 (lei vechi).
S-au făcut eforturi pentru creșterea cuantumului pensiilor, având în vedere îmbunătățirea situației economice generale a țării. Acest lucru a fost posibil în contextul creșterii economice din perioada respectivă. Guvernul Năstase a inițiat reforme structurale ale sistemului de pensii, încercând să îl facă mai sustenabil pe termen lung. Acest lucru a inclus discuții privind vârsta de pensionare, condițiile de eligibilitate și modalități de calcul al pensiilor.
În 2002, a fost introdus sistemul de pensii private obligatorii (pilon II), care a implicat contribuții obligatorii ale angajaților și angajatorilor la fonduri de pensii private. Aceasta a fost o schimbare semnificativă în sistemul de pensii, având ca scop diversificarea și creșterea surselor de finanțare pentru pensii.
Guvernul Tăriceanu (2004-2008)
Guvernul condus de Călin Popescu-Tăriceanu a continuat politica de indexare a pensiilor pentru a le menține puterea de cumpărare în fața inflației. Totodată, în perioada guvernării lui Tăriceanu, s-au făcut eforturi pentru a crește cuantumul pensiilor în contextul creșterii economice înregistrate în acea perioadă. Aceasta a inclus ajustări periodice ale pensiilor pentru a reflecta îmbunătățirile economice.
Guvernul a inițiat discuții privind o posibilă reformă a sistemului de pensii. Aceste discuții au vizat aspecte precum vârsta de pensionare, formula de calcul a pensiilor și alte aspecte structurale ale sistemului.
În această perioadă, s-a acordat o atenție deosebită pensiilor speciale și regimurilor speciale de pensionare, în încercarea de a evalua și ajusta aceste categorii de pensii pentru a asigura echitate și sustenabilitate financiară.
Sistemul de pensii private obligatorii introdus anterior (pilonul II) a continuat să fie consolidat și dezvoltat. Acest sistem implica contribuții obligatorii la fondurile de pensii private pentru salariați și angajatori, cu scopul de a diversifica sursele de finanțare pentru pensii. Punctul de pensii s-a situat între 2.869.507 de lei vechi și 697,5 de lei.
Guvernul Boc (2008-2012)
Guvernul Boc a fost implicat într-un set de măsuri de austeritate pentru a face față crizei financiare și pentru a îndeplini cerințele impuse de acordurile cu Fondul Monetar Internațional (FMI) și Uniunea Europeană. Aceste măsuri au inclus reducerea cheltuielilor publice, inclusiv cele referitoare la pensii.
În contextul măsurilor de austeritate, guvernul a decis înghețarea pensiilor pentru o anumită perioadă de timp. Aceasta a însemnat că cuantumul pensiilor nu a fost ajustat pentru a ține pasul cu inflația sau alte creșteri de costuri de trai.
Au fost propuse și implementate modificări în sistemul de pensii, inclusiv discuții privind ajustările vârstei de pensionare și alte aspecte ale formulei de calcul a pensiilor. Cu toate acestea, nu toate propunerile au fost implementate sau au avut sprijinul necesar.
Sistemul de pensii private obligatorii (pilonul II) a continuat să fie dezvoltat, cu eforturi de consolidare și măsuri menite să asigure buna funcționare a acestui sistem.
În această perioadă, punctul de pensie a crescut foarte puțin comparativ cu perioada anterioară, de la 697,5 de lei în 2008, la 732,8 în 2012.
Guvernul Ponta (2012-2015)
Guvernul Ponta a continuat politica de indexare a pensiilor pentru a ține pasul cu inflația și pentru a proteja puterea de cumpărare a pensionarilor. S-au făcut eforturi pentru creșterea cuantumului pensiilor în contextul îmbunătățirii situației economice. Acest lucru a inclus ajustări periodice ale pensiilor pentru a reflecta evoluțiile economice pozitive.
Guvernul a analizat și revizuit sistemul de pensii speciale pentru anumite categorii de pensionari, pentru a aduce mai multă echitate și transparență în acordarea acestor beneficii. Sistemul de pensii private obligatorii (pilonul II) a fost menținut și consolidat.
Guvernul Ponta a lansat programul „Pensie+”, care a avut ca obiectiv majorarea pensiilor pentru unii pensionari cu venituri mici. Acest program a vizat îmbunătățirea nivelului de trai pentru această categorie de beneficiari. Totodată, Programul „Casa Verde” a avut drept scop acordarea unor ajutoare financiare sub formă de vouchere pentru îmbunătățirea eficienței energetice a locuințelor pensionarilor.
Punctul de pensie a crescut de la 732,8 de lei, la 830,2 de lei în 2015.
Perioada 2015 – 2017
Guvernele conduse de Dacian Cioloș (Guvernul Cioloș, 2015-2016) și Sorin Grindeanu (Guvernul Grindeanu, început în ianuarie 2017) au avut o perioadă scurtă de guvernare, dar au fost implicate în unele măsuri legate de pensii și reforme structurale.
Guvernele Cioloș și Grindeanu au continuat politica de indexare a pensiilor, asigurând astfel că acestea sunt ajustate pentru a ține pasul cu inflația și pentru a proteja puterea de cumpărare a pensionarilor. Au existat discuții și analize privind pensiile speciale pentru anumite categorii de pensionari. Guvernele au luat în considerare posibilitatea revizuirii și reformării acestor regimuri speciale de pensionare.
S-au luat în considerare măsuri menite să sporească veniturile pensionarilor, inclusiv prin posibile ajustări ale cuantumului pensiilor pentru a răspunde nevoilor financiare ale beneficiarilor. Au fost inițiate discuții privind o posibilă reformă a sistemului de pensii, care să vizeze sustenabilitatea pe termen lung și eficiența sistemului. Cu toate acestea, implementarea unor reforme majore într-o perioadă de guvernare relativ scurtă a fost limitată.
Punctul de pensie a crescut de la 830,2 de lei, la 1000 de lei.
Perioada 2017 – 2019
Guvernul Tudose a decis majorarea punctului de pensie cu 45%, începând cu 1 septembrie 2017. Această măsură a avut ca scop creșterea cuantumului pensiilor pentru a îmbunătăți veniturile pensionarilor. S-a continuat politica de indexare a pensiilor pentru a le menține puterea de cumpărare în fața inflației.
Guvernul Dăncilă a continuat politica de majorare a pensiilor, cu o creștere de 9,5% în septembrie 2018 și o creștere suplimentară de 15% în 2019 pentru pensiile mai mici de 1.000 de lei. Această decizie a avut ca scop reducerea inechităților sociale și îmbunătățirea situației financiare a pensionarilor cu venituri mai mici. A fost menținută politica de indexare a pensiilor pentru a contracara impactul inflației și pentru a asigura o menținere a puterii de cumpărare a beneficiarilor de pensii.
Guvernul Dăncilă a introdus o ordonanță de urgență care a modificat contribuțiile la fondurile de pensii private obligatorii (pilonul II). Modificările vizau scăderea contribuțiilor de la 5,1% la 3,75% din salariul brut, iar diferența urma să fie direcționată către sistemul public de pensii.
2019 – prezent
Ultimele guverne au continuat să trateze problema pensionarilor. Din 2019 și până în prezent, punctul de pensie s-a majorat de la 1.000 de lei, la 1.785 de lei. Politica de indexare a pensiilor a fost menținută pentru a asigura o ajustare a acestora în concordanță cu inflația și alte schimbări economice. De pildă, Guvernul Orban a continuat să acorde atenție sistemului de pensii private obligatorii (pilonul II), cu scopul de a încuraja participarea la acest sistem și de a diversifica sursele de finanțare pentru pensii. Ultimele măsuri discutate vizează creșterea pensiilor cu 40%.
În concluzie, tratarea problemei pensiilor în România ultimilor 30 de ani a fost o chestiune complexă și încărcată politic. Pensiile au crescut în mod constant în acest interval, chiar dacă au existat și perioade de stagnare. În final putem spune că guvenele au încercat, fiecare în moduri diferite, să îmbunătățească situația pensionarilor, dar multe guverne s-au lovit de realitățile economice dificile.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News