Skip to content
Societate

ANALIZĂ Cum se fura combustibil la STB. Perchezițiile polițiștilor nu au rezolvat problemele

Inquam Photos / Octav Ganea

Conflictul dintre angajații STB și conducerea companiei continuă și vineri, iar transportul public din capitală este paralizat. Adrian Criț, directorul STB, acuză că ar exista un supraconsum de combustibil de circa 220 de tone.

În 2021 există un supraconsum de 220 de tone. Este o analiză făcută. Am trimis deja Biroul de Control Financiar și Gestiune, să vedem ce zice. După ce identifică vinovații, vom face plângeri penale. Am descoperit asta la o simplă verificare, după discuții cu municipalitatea, a spus directorul STB.

Astfel de scandaluri și acuzații au mai existat și în trecut, iar unele au implicat inclusiv percheziții. Deși trăim într-o lume digitalizată, iar mașinile au computer de bord, STB se arată incapabil să monitorizeze cum este folosită motorina pe care o are în stoc și mai ales cine o gestionează.

Angajații STB au inventat mai multe metode pentru a fura combustibil. Mulți șoferi furau motorina direct din rezervor, potrivit relatărilor făcute de foștii angajați ai companiei. Când autobuzul ajungea la capăt de linie sau într-un loc izolat, aceștia își umpleau bidoanele cu motorina din rezervor și le puneau direct în mașina personală. Ieșeau din autobaza RATB, așa cum se numea STB în trecut, cu zeci sau sute de litri.

O altă metodă pentru a fura combustibil o reprezenta falsificarea actelor. Angajații STB se foloseau de autobuze care nu erau pe traseu sau care erau stricate, le înregistrau ca fiind pe cursă și primeau motorină, pe care apoi o împărțeau între ei.

Angajații STB au inventat și metode prin care să treacă de sigiliul pus pe rezervor: scoteau chiar conducta de alimentare și transferau combustibilul în bidoane.

În prezent, tehnologia a evoluat și există numeroși senzori pentru mașini care pot detecta când cineva scade nivelul combustibilului, pot arăta unde se află autobuzul respectiv, pot verifica dacă funcționează sau nu. Senzorii din zilele noastre pot monitoriza fiecare activitate a șoferului. De asemenea, depourile ar trebui să aibă camere video și să nu le fie permis angajaților să intre cu mașinile personale în incinta depoului. Se pot instala senzori inclusiv pe pompele care alimentează autobuzele, astfel încât să fie monitorizată cantitatea folosită. Toate registrele STB ar trebui și ele digitalizate, pentru a evita introducerea unor date false sau modificarea acestora.

Deși există numeroase sisteme digitale pentru a combate furtul de combustibil, primarul Nicușor Dan nu a oferit bani pentru modernizarea autobazelor STB. Autobuzele sunt lipsite de protecție, iar călătorii nu se bucură de aer condiționat pentru că cineva trebuie să fure o cantitate de motorină la finalul cursei sau pentru că STB nu are bani de reparații.

Percheziții pentru furtul de combustibil

Adrian Criț, directorul STB, a mai ocupat această funcție și în trecut, pe vremea RATB. În 2011, acesta acuza angajații că furau combustibil cu bidoanele.

Au fost descoperite recipiente şi alte componete de autovehicule. Din păcate, cred că soluţia trebuie să fie mult mai radicală. Şi, încetul cu încetul, prin măsuri dure, putem să ajungem la mentalitatea privată”, spunea Criț, în 2011.

După 11 ani, acesta revine cu aceeași acuzație, ceea ce nu arată că ar fi foarte potrivit pentru funcția de director STB, în condițiile în care nu ia nicio măsură pentru a combate furtul de combustibil. Nu e clar ce l-a recomandat pe Criț pentru funcția de director STB, în 2021, deși el a arătat încă din 2010-2011 că nu poate reforma compania. De precizat că în 2011 a fost demis din funcția de director RATB pentru că nu reușise să ducă la bun sfârșit anumite proiecte.

Adrian Criț (Inquam Photos / Octav Ganea)

În 2012 s-au făcut alte percheziții la RATB, după ce Poliția Capitalei suspecta că s-ar fi furat aproximativ 3.000 de litri de motorină. Au fost zeci de percheziții, zeci de persoane audiate, niciun rezultat pentru că furtul a continuat.

În 2015, polițiștii au făcut din nou percheziții la RATB, după ce câțiva angajați RATB ar fi fost prinși cum furau combustibil în valoare de câteva sute de lei. Potrivit anchetatorilor, autobuzele făceau mai puține curse pe zi, iar în acte apăreau ca fiind complete. Acest lucru îi ajuta pe angajați să sustragă combustibilul din rezervor.

Mulți șoferi care furau combustibil preferau să meargă fără aer condiționat, pentru ca la finalul cursei să pună în bidoane cantitatea care le rămânea. Călătorii erau nevoiți să stea în caniculă, iar șoferii furau combustibilul.

Tot în 2015, RATB anunța că introducea sisteme de monitorizare a rezervorului.

În prezent, este în curs de implementare un sistem inteligent de semnalizare a deschiderii neautorizate a bușonului rezervorului de motorină. Acest sistem va identifica și scăderea bruscă a nivelul motorinei din rezervorul autobuzului și va alerta dispeceratul”, informa RATB, în 2015.

Fără investiții în digitalizarea STB și o monitorizare strictă a șoferilor, nu vom putea evita risipa și furtul de combustibil. Primăria Capitalei ar putea să accelereze achiziția de autobuze electrice, în următorii ani, dar Nicușor Dan nu dă niciun semn că ar avea un astfel de plan, vorbind obsesiv despre doar despre datorii. Gabriela Firea este primarul care a insistat cel mai mult ca Bucureștiul să aibă autobuze electrice și a inițiat licitații pentru astfel de achiziții atât de necesare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *