Skip to content
Politică

ANALIZĂ De ce nu este România în Schengen: Problemele din justiție și lipsa consensului statelor UE ne țin în afara zonei fără frontiere

rador.ro

România speră de multă vreme să adere la spațiul Schengen. După aderarea la NATO și la UE, spațiul Schengen a reprezentat următorul obiectiv principal de politică externă al decidenților politici de la București. Aderearea la spațiul Schengen ne-ar aduce o serie de avantaje importante, dar și o serie de obligații. Pentru a putea adera însă, România trebuie să îndeplinească mai multe condiții. Din acest motiv, unele state europene încă se opun procesului de aderare al țării noastre.

Ce este spațiul Schengen și care sunt condițiile de aderare

În prezent doar 4 state membre UE se află în afara spațiului Schengen: Cipru, România, Bulgaria și Croația. Aceasta din urmă are însă șanse mari să adere în viitorul apropiat înaintea celorlalți candidați. Pe lângă acestea, 4 țări din afara UE – Islanda, Norvegia, Elveția și Liechtenstein – au aderat, de asemenea, la spațiul Schengen.

În ciuda faptului că Bulgaria și România îndeplinesc criteriile necesare și în pofida solicitărilor repetate ale Parlamentului European pentru aderarea lor, spațiul Schengen nu a fost extins în aceste două țări, deoarece guvernele naționale ale UE trebuie să decidă în unanimitate intrarea statelor noi în zona fără frontiere.

Țările care își doresc să adere la spațiul Schengen trebuie să respecte automat acquis-ului Schengen, respectiv acel set de drepturi și obligații comune care decurg din statutul de stat membru. Odată cu instituirea spațiului Schengen în 1995, au fost eliminate controalele la frontierele interne ale UE. Altfel spus, Spațiul Schengen este o zonă de liberă circulație în Europa. Eliminarea controalelor de la graniță oferă avantaje numeroase. Cele economice sunt probabil cele mai evidente. Doar că țările din spațiul Schengen trebuie să coopereze cu agențiile de aplicare a legii din alte țări Schengen și să opereze Sistemul de Informații Schengen (SIS), pentru a asigura un nivel ridicat de securitate. Totodată cele care vor în Schengen trebuie să aplice un set comun de norme Schengen, cum ar fi controlul frontierelor terestre, maritime și aeriene, precum și emiterea de vize Schengen.

Problemele României

Problemele principale ale României sunt reprezentate de corupția endemică din țară și justiția nereformată. Statele care s-au opus în trecut aderării României – Germania, Finlanda, Olanda sau Austria – au făcut-o exact pe aceste criterii. Lupta împotriva corupției condusă de DNA a încetinit în ultima vreme, iar justiția din România continuă să fie supusă unui mecanism de verificare – MCV. Fără o justiție independentă nu putem vorbi cu adevărat despre un stat de drept, iar fără un stat de drept, ne putem aștepta la o continuă opoziție din partea altor state membre Schengen. Așa cum în cazul unui sport nimeni nu își dorește un jucător accidentat în echipă, exact la fel în cazul clubului Schengen nimeni nu își dorește un stat care nu a ajuns la statutul de stat de drept. În final, problema se află tot în mâinile noastre. Statele din UE nu pot continua să formuleze o opoziție la aderarea României, atât timp cât România nu le oferă motive. Doar că la orizont nu se întrevăd prea multe schimbări, cel puțin până când aceste probleme structurale nu vor fi abordate și rezolvate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *