TikTok a devenit o aplicație utilă în campaniile electorale din alte țări, chiar dacă politicienii români evită această platformă. Tot mai mulți politicieni din UE și SUA apelează la TikTok pentru a ajunge la cetățeni cu mesaje video. Platforma de socializare este cel mai mult utilizată de tineri, iar conținutul ei s-a schimbat radical în ultimii ani și nu mai este doar o aplicație pentru glume și meme-uri.
Ce politicieni UE au TikTok
La nivelul Comisiei Europene s-a luat decizia ca Tiktok să nu fie instalat pe telefoanele angajaților, pentru a proteja datele instituției. Comisia Europeană nu a arătat cum TikTok ar putea accesa date ale angajaților.
Însă Parlamentul European (PE) are un profil oficial pe această aplicație, deschis chiar înainte de alegerile europarlamentare. Practic, Parlamentul European contrazice Comisia Europeană. Roberta Metsola, președinta PE, are profil oficial pe TikTok, cu doar 2.648 de urmăritori. Profilul ei a fost deschis în februarie, cel mai probabil pentru alegerile de pe 9 iunie. Inclusiv grupul Popularilor Europeni are profil oficial.
Șefii de state din UE încep și ei să domine TikTok. Emmanuel Macron, președintele Franței, are cont oficial pe TikTok și publică frecvent mesaje video pentru cei 4 milioane de urmăritori. Marine Le Pen și Jordan Bardella, liderii Adunării Naționale (partidul cel mai bine cotat în Franța, în prezent), domină TikTok-ul Franței, unde sunt peste 25 de milioane de utilizatori.
Totodată, 25 de milioane de germani folosesc TikTok. Din acest motiv, Olaf Scholz, cancelarul Germaniei, a decis să-și deschidă un profil oficial, în urmă cu câteva zile. Scholz a încercat inclusiv un meme, publicând un video cu celebra sa geantă de serviciu. Politicienii AfD domină TikTok-ul din Germania, reușind să ajungă rapid la electoratul tânăr.
În Italia, unde sunt aproape 20 de milioane de utilizatori de TikTok, politicienii au invadat platforma mai ales la alegerile legislative din 2022. Giorgia Meloni, premierul Italiei, Matteo Salvini, ministru italian, Giuseppe Conte, fost premier, Matteo Renzi, fost premier și mulți alții au deja conturi oficiale pe TikTok, publicând aproape zilnic. Salvini și Meloni își trăiesc visul de infuenceri, publicând detalii despre viața lor personală, în timp ce alți politicieni abordează un conținut mai rezervat și serios.
Politicienii SUA pe TikTok
În Statele Unite ale Americii, TikTok este considerat o amenințare la securitatea națională, datorită legăturile cu China. Totuși, acest lucru nu-i sperie pe politicienii americani și nici atât pe cetățeni. Peste 150 de milioane de persoane din SUA folosesc TikTok, ceea ce i-a determinat pe unii politicieni să-și creeze un profil pe aplicație.
Senatorul Bernie Sanders, fost candidat la alegerile prezidențiale, are un profil oficial, cu peste 1,4 milioane de urmăritori. Senatorul Ed Markey are și el profil oficial, alături de mulți alți politicieni importanți.
Totuși, nici Joe Biden, nici Donald Trump nu și-au făcut apariția pe rețeaua de socializare. Nici Casa Alba sau alte instituții importante ale SUA nu au profil oficial, așa cum se întâmplă în UE.
Apariția unor senatori importanți pe TikTok demonstrează că aplicația nu poate fi ignorată. Cele 150 de milioane de utilizatori pot reprezenta potențiali votanți.
România, pe urmele SUA
Pavel Popescu, fost deputat PNL și în prezent vicepreședinte ANCOM, a declarat că TikTok ar fi o problemă de securitate națională și ar trebui interzis pe telefoanele angajaților statului.
Marea Britanie a luat o astfel de decizie, dar miniștrii o ignoră. Spre exemplu, Grant Shapps, secretarul de stat pentru apărare, are profil oficial pe TikTok. Ideea de a interzice aplicație pe telefoanele de serviciu este puțin relevantă, deoarece politicienii pot folosi multe alte telefoane.
India este prima țară care a interzis TikTok, dar aici motivele sunt mai degrabă unele politice. India și China sunt rivale, nicidecum prietene, iar decizia de a interzice aplicația a fost luată într-un moment de maximă tensiune între cele două state.
Cum se adaptează politicienii români
Campaniile electorale depind din ce în ce mai mult de noile tehnologii. Inclusiv generațiile mai mari folosesc tot mai mult internetul pentru a se informa, iar aproape toți cetățenii au un telefon modern și acces la internet. Conținutul de pe rețelele de socializare s-a schimbat și el în ultimii ani, trecând de la mesajele scrise de pe Facebook la materialele video de pe TikTok. Inclusiv Instagram sau YouTube s-au adaptat la formatul video promovat de TikTok (celebrul „reel”).
Premierul Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, fostul premier, nu au conturi pe TikTok și nici pe alte rețele nu folosesc materialele video pentru a comunica cu cetățenii. Aceștia au rămas la vechiul social media cu mesaje scrise, uneori foarte lungi și cu un limbaj care nu-i atrage pe tineri. Nici președintele Klaus Iohannis nu are un cont pe această aplicație, chiar dacă în 2014 domina rețelele de socializare și obținea un avantaj în campaniile electorale.
În schimb, politicienii din opoziție domină TikTok-ul din România. George Simion are peste 400.000 de urmăritori, iar Cătălin Drulă doar 3.631. Acest lucru nu înseamnă că un like pe rețelele de socializare aduce obligatoriu un vot la alegeri. În schimb, le oferă politicienilor posibilitatea să se afirme cu un nou limbaj, cu alte simboluri politice și să propună un conținut pe înțelesul noilor generații. Dacă politicienii vor convinge sau nu cetățenii depinde, în final, de ideile și proiectele politice.
Campania electorală din Italia, din 2022, când politicienii au luat cu asalt TikTok, a arătat că tinerii sunt reticenți la prezența politicienilor. Mulți influenceri au criticat politicienii sau i-au ironizat pe rețeaua de socializare. Orice greșeală gramaticală, orice gest, orice idee deplasată devine imediat meme pe TikTok.
Astfel, dacă un politician român nu e stăpân pe limba română, nu are abilități de vorbire în public și nu e capabil să prezinte idei care să atragă atenția, atunci riscă să ajungă subiect de glume pe internet. Dacă cei mai importanți politicieni din UE și SUA folosesc TikTok, acest lucru arată că aplicația nu poate ignorată de politicienii români. Peste 7 milioane de români folosesc TikTok, iar aplicația are toate șansele să devină cea mai folosită aplicație în România.
Autor
-
Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News