Alegerile prezidențiale din 2024 se anunță a fi un moment crucial pentru viitorul politic al României, iar candidații s-au aliniat deja la start. Mircea Geoană și-a anunțat și el, deloc surprinzător, intenția de a candida ca independent. Istoria ultimilor 34 de ani ne spune însă că independenții au rar șanse de victorie. Un impediment major îl constituie lipsa finanțării. Candidații independenți pur și simplu nu au finanțele necesare pentru a-și susține o campanie electorală, așa încât, „independentul” Geoană ar trebui să își găsească niște finanțatori foarte generoși.
Cât au cheltuit candidații la alegerile prezidențiale din 2019
Dacă ne uităm la ultimul scrutin prezidențial, cel din 2019, observăm că doar în primul tur de scrutin cei 14 candidați înscriși în cursă la vremea aceea au cheltuit peste 70 de milioane de lei, potrivit AEP. Cei mai mulți bani au fost cheltuiți de partide și alianțele politice, în jur de 69 de milioane de lei, în timp ce candidații independenți au avut cheltuieli de campanie în valoare de aproape 580.000 de lei.
Valoarea totală a contribuţiilor depuse de competitorii electorali pentru finanţarea campaniei la alegerile prezidenţiale din data de 10 noiembrie este de 70.258.904,02 lei, anunţa Autoritatea Electorală Permanentă. Campioană la cheltuieli a fost Viorica Dăncilă, care a cheltuit aproape 19 milioane de lei (18.210.500 lei). Pe locul doi a fost Klaus Iohannis, care a cheltuit 18 milioane de lei, iar pe trei Mircea Diaconu (Alianţa UN OM), cu aproximativ 16 milioane de lei.
Majoritatea cheltuielilor au fost acoperite din subvențiile primite de partide de la stat. Însă așa cum vedem și candidații independenți au trebuit să scoată bani buni din buzunare. Alexandru Cumpănaşu de pildă a plătit peste jumătate de milion de lei.
Există și o presiune uriașă pe independenți pentru că, potrivit AEP, au dreptul la rambursarea cheltuielilor electorale doar competitorii electorali care au obţinut minimum 3% din totalul voturilor valabil exprimate.
Ce implică finanțarea unei campanii
Candidând ca independent, Geoană nu are acces la subvențiile generoase de la bugetul de stat care sunt acordate partidelor politice. În schimb, el va trebui să se bazeze pe finanțare privată și donații. Într-o cursă electorală în care competiția este acerbă, pentru a face față contracandidaților din partidele mari, finanțarea devine esențială.
Campaniile moderne necesită o prezență puternică în toate mediile de comunicare – televiziune, radio, presă online și social media. De exemplu, campania din 2019 a lui Klaus Iohannis a pus accent pe o strategie digitală bine finanțată. Pentru a ajunge la electoratul tânăr și urban, dar și pentru a penetra mediul rural, Mircea Geoană va avea nevoie de o echipă de comunicare profesionistă, sprijinită de resurse financiare suficiente pentru a rula reclame și mesaje strategice în mod continuu.
Candidatul va trebui să mobilizeze echipe în toată țara pentru a organiza întâlniri cu alegătorii și pentru a se asigura că mesajul său ajunge în toate regiunile. Aceasta implică cheltuieli logistice mari – transport, echipamente, echipe de voluntari și angajați. Un buget insuficient ar limita drastic capacitatea lui Geoană de a fi prezent fizic în toate zonele cheie ale țării.
Campaniile de succes sunt construite pe strategii precise, care implică echipe de experți în sondaje, analiză politică și marketing electoral. Aceste echipe au costuri mari, dar sunt cruciale pentru ajustarea mesajului electoral și pentru a răspunde prompt nevoilor și așteptărilor alegătorilor. În lipsa unei astfel de echipe, un candidat riscă să rămână irelevant sau să piardă oportunități esențiale în dezbateri și evenimente publice.
Campania din umbră și banii lui Geoană
Aici merită să amintim că Geoană are în spate o mașinărie de campanie din umbră. Așa cum arată PS News, pe rețelele de socializare a apărut o pagină „Mircea Geoană Președinte”, care rulează reclame. În ultimele 4 luni, au fost investiți 12.300 de lei pentru promovarea secretarului general adjunct al NATO pe această pagină. Pagina de Facebook „Mircea Geoană Președinte” a fost creată pe 16 februarie 2024. Aceasta a început să ruleze reclame din martie, iar prima reclamă a fost plătită de Mario Carabaș, după cum reiese din informațiile puse la dispoziție de Facebook.
Pagina „Mircea Geoană Președinte” este controlată de Mario Carabaș, după cum arată disclaimer-ul Facebook. Mario Carabaș este un student la ASE, potrivit Linkedin. În februarie 2024, Carabaș începe să lucreze la asociația „România Renaște” și primește rolul de „Youth Coordinator”. În aceeași lună, Carabaș deschide și pagina de Facebook „Mircea Geoană Președinte”. Tot din februarie 2024, pe Instagram și TikTok există conturile „team_geoana2024” care sunt administrate de pagina lui Mario Carabaș.
De asemenea, Geoană are strânse niste sume importante de bani. Așa cum arată PS News, Mircea Geoană a declarat, într-un interviu, că ar putea deveni milionar „fără probleme” și ar putea obține funcții în consiliile de administrație ale unor companii occidentale. În 2009, când a candidat la alegerile prezidențiale, Mircea Geoană declara în conturile sale personale peste 190.000 de dolari, deși acesta fusese inginer, ambasador, ministru și senator.
Socrii lui Mircea Geoană au făcut parte din elita comunistă. Ion Costea, socrul lui Mircea Geoană, a condus fabrica de mobilă Heliade circa 20 de ani. Această fabrică avea rolul esențial de a mobila și decora sediile PCR sau palatele lui Nicolae Ceaușescu. Mircea Geoană a lucrat toată viața la stat, iar la NATO câștigă circa 16.000 de euro pe lună.
Mircea Geoană obișnuia să bage în buzunare banii pentru campanie, după cum se observă și într-un video. Ana Birchall i-a dat 5.000 de euro lui Mircea Geoană pentru campania pentru alegerile parlamentare din 2008. Fostul lider PSD a băgat acești bani în propriul buzunar.
De asemenea, Cristian Rizea ar fi dat 100.000 de euro pentru campania lui Geoană pentru alegerile prezidențiale din 2009. În acest caz, Rizea a dat banii către familia Bazac, care era intermediarul, iar întreaga sumă a dispărut imediat.
Prin urmare, „independentul” Geoană beneficiază în realitate de numeroase resurse financiare și de numeroși potențiali sponsori care să îi finanțeze o campanie electorală care s-ar putea ridica la câteva milioane de lei. Așadar, în ciuda imaginii de independent pe care Geoană încearcă să și-o construiască, acesta este finanțat de diverse grupuri.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News