Skip to content
Educație

ANALIZĂ Educația, ultima prioritate a guvernanților. Cum țin alte state din UE școlile deschise în pandemie

Inquam Photos/Octav Ganea

Nici nu a început bine noul an școlar, că rata mare a infectărilor în Municipiul București și în alte zone ale țării, determină autoritățile să anunțe deja că s-ar putea trece în online. Scenariul este unul similar cu cel din 2020, atunci când școlile a început în septembrie doar pentru a se închide în octombrie, mutând cursurile în mediul online. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a anunțat zilele trecute că elevii din București ar putea trece la școala online de la jumătatea lunii octombrie din cauză numărului mare de îmbolnăviri. Pentru elevii din 13 localități din țară, acolo unde rata de infectare a depășit 6 cazuri la mia de locuitori, cursurile online au devenit deja o realitate.

Cum au procedat alte state

În realitate, autoritățile din România nu și-au stabilit niciodată o prioritate din menținerea școlilor deschise. Nu a fost gândită nici o strategie eficientă pentru ca lucrul acesta să se producă, cu toate că experții în sănătate publică preconizau un val de îmbolnăviri în toamna acestui an. În loc să lucreze mână în mână cu acești experți, autoritățile au ales să ignore avertismentul și să spere că nu vor fi nevoiți să mute din nou școala în online. Gândirea de tip „wishful thinking” i-a determinat să nu aibă nici un fel de strategie și să improvizeze lucrurile din mers. Rezultatul ar putea fi însă unul dezastruos pentru elevi, de vreme ce școala în mediul online și-a arătat de mult limitele în țara noastră, fiind din aproape toate punctele de vedere un experiment eșuat.

Așadar, în acest context, autoritățile ar fi trebuit să facă o prioritate din menținerea școlilor deschise și să privească eventual spre alte state ale Uniunii Europene care pot servi drept sursă de inspirație. Pentru state precum Ungaria, Italia sau Danemarca, menținerea școlilor deschise în pandemie și deci menținerea accesului la educație pentru elevi, reprezintă un obiectiv crucial. În Ungaria, autoritățile au pregătit pe tot parcursul verii deschiderea noului an școlar, rata de vaccinare în rândul profesorilor ajungând la 85%. Campania de vaccinare în școli a fost accelerată, iar autoritățile de la Budapesta au început deja administrarea celei de-a 3-a doze de vaccin. La deschiderea de anul trecut a școlilor, atunci când nu exista încă vaccinul, autoritățile de la Budapesta începuseră o campanie masivă de testare în școli.

În Danemarca, autoritățile au depus eforturi pentru vaccinarea în rândul populației generale, ajungând la o rată de vaccinare de 75%. Astfel că autoritățile de la Copenhaga nu mai consideră coronavirusul drept o boală critică ce poate conduce la închiderea școlilor. Îndepărtarea virusrului de pe lista bolilor critice s-a făcut însă doar după atingerea unui prag de vaccinare în rândul populației, astfel că strategia fost una mai largă în Danemarca. În România, rata de vaccinare este de doar 27%, penultima din Uniunea Europeană.

În Italia, autoritățile au declarat menținerea școlilor deschise drept un obiectiv principal și au forțat vaccinarea cât mai largă a profesorilor. Strategia a fost una similară cu cea din Ungaria, lucru care a dus la o rată a vaccinării în rândul corpului de profesori de 90%. Comparativ, în România, la începutul verii doar puțin peste jumătate dintre profesori au ales să se vaccineze – 58% (185.000). Cu o rată de vaccinare extrem de scăzută în rândul populației adulte și cu incapacitatea autorităților de a forța campania de vaccinare în școli, rezultatul în România a fost unul previzibil. În loc să se pregătească din vară campania de vaccinare, autoritățile au început să facă demersuri la o săptămână de la deschiderea anului școlar, iar campania s-a blocat acum din cauza regulilor GDPR. Incapabile să găsească un răspuns adecvat, autoritățile din România au luat în calcul scenariul cel mai la îndemână – închiderea școlilor și trecerea cursurilor în online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *