ANALIZĂ Electoratul USR fuge către AUR: mai mulți români renunță la discursul UE, adoptând mesajele lui George Simion

USR-AUR
USR-AUR. Sursa foto: INQUAM PHOTOS / OCTAV GANEA

Electoratul USR se arată dezamăgit de partidul condus de Cătălin Drulă și aripa anti-sistem emigrează către AUR, partid condus de George Simion, care promovează un discurs naționalist. Sondajele din capitală arată că tot mai mulți bucureșteni renunță, în ultimii ani, la discursul pro-UE și adoptă mesajele naționaliste ale lui George Simion.

Scăderea USR în sondaje era ceva previzibil pe scena politică după ce au ieșit de la guvernare în 2021 și nu au reușit să se adapteze în opoziție. În 2020, USR domina capitală și era cel mai important partid. La alegerile parlamentare a obținut 31,77% din voturi. După doar 3 ani, USR a scăzut la 17%, pierzând aproape jumătate din voturile bucureștenilor, ceea ce va reprezenta o mare problemă mai ales pentru primarii USR din sectoare, care nu-și vor putea apăra mandatele câștigate în 2020. În același timp, USR va pierde circa jumătate din numărul de parlamentari de București, mai ales după ce o parte dintre ei au plecat la REPER.

În timp ce USR scade, AUR reușește să crească rapid. În ultimii 3 ani, partidul lui George Simion și-a triplat rezultatul din București, reușind să fie măsurat la 15%. AUR atrage mare parte din electoratul anti-sistem care în trecut era de partea USR, iar George Simion reușește în prezent să livreze cele mai puternice mesaje anti-sistem, anti-guvern, însă oferindu-le o puternică nuanță naționalistă și jonglând la limita extremismului de dreapta.

Pentru bucureșteni este o schimbare radicală și foarte rapidă, deoarece în 2019 Bucureștiul se afirma ca fiind cel mai pro-european oraș din România, manifestând pentru Uniunea Europeană împotriva unui discurs naționalist promovat de Liviu Dragnea, la acea vreme. În ianuarie 2019, sute de români au ieșit pe străzile din București pentru a-și arăta susținerea pentru Uniunea Europeană. Un miting discret și fragil, dar Bucureștiul arăta ca o capitală europeană și găzduia unele dintre cele mai importante evenimente europene.

Problema din București poate deveni o problemă fundamentală pentru USR, deoarece capitala era cea mai importantă filială a USR-iștilor. Scenariul se poate repeta și în alte mari orașe din țară, unde USR a câștigat primăriile în 2020 sau a avut rezultate foarte bune. Dacă partidul condus de Cătălin Drulă va pierde la fel de multe voturi și în alte mari orașe, atunci AUR va avea posibilitatea să crească pe spatele acestor dezamăgiri.

Încrederea românilor în instituțiile europene a scăzut în ultimii 3 ani, ceea ce a permis partidelor cu discursuri naționaliste să crească atât de repede. Doar 46% dintre români mai cred astăzi că apartenența la UE este un lucru bun, spre deosebire de 62% media la nivel european. În doar 3 ani, încrederea românilor în UE a scăzut cu 11 procente.

 

Sondaj încrederea în UE
Sondaj încrederea în UE. Sursa foto: European Parliament Eurobarometer (edition 9)

În ultimii 3 ani, România a fost pusă la grea încercare de o pandemie urmată de o campanie de vaccinare, o criză energetică ce a provocat facturi uriașe, o inflație record și un conflict militar aproape de granițele țării noastre. Toți acești factori au afectat încrederea românilor în instituțiile europene. De asemenea, ratarea intrării în Schengen, criza cerealelor din Ucraina și lipsa subvențiilor pentru fermierii români sunt alte subiecte care i-au făcut pe români să se îndepărteze de UE.

George Simion își promovează discursul naționalist de fiecare dată când România are o problemă, ceea ce izolează țara noastră pe plan extern, însă crește susținerea pentru AUR. Aceeași situație s-a văzut și în alte state UE, spre exemplu în Italia, unde Giorgia Meloni avea un discurs anti-UE în opoziție și a crescut rapid în campanie, dar odată ce a ajuns la guvernare și a primit funcția de premier a devenit cel mai docil partener al instituțiilor europene.

 

Autor

  • Marius Constantin

    Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL