Marcel Ciolacu și-a anunțat marți candidatura la alegerile prezidențiale printr-un mesaj video.
”După ce m-am consultat cu foarte mulţi dintre dumneavoastră, am luat decizia să candidez la preşedinţia României. Am vrut să aflaţi asta de la mine şi nu de la televizor, pentru că această decizie o vom dezbate sâmbătă la Congresul PSD. Avem cea mai bună echipă pentru România, aşa cum am arătat la toate alegerile din acest an. Sunt sigur că, împreună, vom reuşi să recâştigăm preşedinţia, după 20 de ani”, le-a transmis Ciolacu colegilor din partid.
Lungul drum spre anunțul candidaturii
Astfel, în ciuda unor piste false inițiale, PSD decide să urmeze tradiția de peste 30 de ani a partidului și să meargă și anul acesta cu președintele său în alegerile prezidențiale. În 2023 coaliția PSD – PNL se gândea încă la un candidat comun pentru alegerile prezidențiale de anul acesta.
Ciucă declara în septembrie anul trecut că: „Discuții cu Partidul Social Democrat există pentru că suntem la guvernare împreună. Orice evoluție politică viitoare trebuie să depindă de rezultatele guvernării. Orice opțiune politică rămâne deschisă. Discutăm de un proiect care trebuie să se concretizeze în ceea ce așteaptă electoratul de la noi. Nu de fiecare dată poate să funcționeze un construct politic după cum își doresc liderii sau partidele însele. Este vorba de modul în care ne raportăm la ceea ce așteaptă electoratul și la modul în care putem să realizăm un proiect politic care să ofere o perspectivă”.
Ulterior a devenit tot mai clar că o astfel de opțiune nu se află pe masa coaliției, pe măsură ce alegerile europarlamentare și locale se apropiau. Dar asta nu înseamnăcă lucrurile erau tranșate în PSD. O periodă destul de lungă de timp a fost vehiculat un alt nume drept candidat din partea PSD: actualul Secretar General adjunct al NATO, Mircea Geoană. Din vara lui 2024 însă această opțiune a început și ea să fie repudiată de liderii PSD. Lucrurile au devenit tot mai clare după scandalul de plagiat în care a fost implicat Mircea Geoană. În iunie 2024 chiar Mircea Geoană anunța că nu vrea să fie candidatul PSD la prezidențiale.
„Nu sunt interesat să contribui la un joc restrâns al unor forțe politice care încearcă să continue actualul regim sub o formă nouă”, declara Mircea Geoană. Tot în aceeași perioadă Ciolacu își pregătea terenul, anunțând că PSD va avea propriul candidat la președinție.
„Noi am decis într-un for statutar, ieri, foarte clar – Partidul Social Democrat va avea candidat pentru funcţia de preşedinte”, spunea Ciolacu în iunie. La două luni distanță, Ciolacu anunța oficial că el este candidatul PSD la prezidențiale, spulberând toate ipotezele vehiculate anterior.
Cazul Ciolacu vs cazul Dăncilă
Cazul din 2024 seamănă oarecum cu cel din 2019, atunci când PSD ținea din nou electoratul în suspans în ceea ce privește candidatul la prezidențiale. În mod oficial, la momentul respectiv, liderul PSD era Viorica Dăncilă, însă șansele acesteia în fața lui Klaus Iohannis păreau foarte mici. Atunci, ca și acum au fost vehiculate o serie de nume, printre care și cel al lui Vasile Dîncu.
În final liderii PSD s-au coalizat în jurul președintelui de partid, Viorica Dăncilă. În ciuda șanselor mici ale acesteia, PSD a decis să nu rupă tradiția candidaturii liderului de partid. Anunțul a fost făcut tot în luna august, ca și acum.
„S-a votat pentru mine pentru a reprezenta partidul la prezidențiale. E un vot care mă onorează și mă responsabilizează. Am încredere în mine, în colegii mei, că vom câștiga aprecierile românilor, că vom crea un val de încredere la nivel național”, declara Viorica Dăncilă. Ulterior aceasta avea să piardă alegerile prezidențiale la o diferență istorică față de Klaus Iohannis.
Față de Dăncilă însă Marcel Ciolacu se află într-o poziție mai consolidată în 2024, fiind liderul PSD și premier. El a avut timp să-și construiască o platformă politică și să consolideze partidul după perioada de instabilitate de după 2019.
Anunțul său vine într-un moment în care PSD are o poziție relativ puternică, iar Ciolacu pare să fie pregătit să își asume o candidatură ce vizează reconectarea cu electoratul de stânga, dar și cu votanții din clasa de mijloc. Pe de altă parte, Dăncilă în 2019 venea după o perioadă marcată de controverse politice și tensiuni interne în PSD, mai ales după condamnarea lui Liviu Dragnea. Candidatura sa a fost percepută de mulți ca o încercare de salvare a imaginii partidului, dar și ca o mișcare strategică de supraviețuire politică.
Strategia de campanie a lui Marcel Ciolacu vs strategia de campanie a Vioricăi Dăncilă
Marcel Ciolacu își axează campania pe ideea de stabilitate și unificare a României. După o perioadă de instabilitate politică și crize economice, Ciolacu încearcă să se prezinte ca un lider capabil să ofere continuitate și echilibru. Mesajul său politic este centrat pe o guvernare responsabilă, care să mențină România pe drumul dezvoltării economice, dar și să protejeze categoriile vulnerabile. De aceea aparent PSD a lansat și platforma România Dorită prin care încearcă o apropiere de electorat și o „umanizare” a candidaților.
De asemenea, Ciolacu se poziționează ca un lider capabil să facă față provocărilor internaționale și interne, evitând polarizarea excesivă. Spre deosebire de alți candidați PSD din trecut, el adoptă un ton moderat, încercând să atragă votanți de la toate partidele politice și să fie perceput ca un „președinte pentru toți românii”, așa cum menționa chiar el.
Campania Vioricăi Dăncilă din 2019 a fost în mare parte reactivă, încercând să contracareze criticile legate de performanțele sale ca premier și de legătura cu fostul lider PSD, Liviu Dragnea. Campania sa a fost, din acest punct de vedere, defensivă, concentrată pe justificarea deciziilor guvernului și pe respingerea atacurilor opoziției și ale presei.
Spre deosebire de Ciolacu, care încearcă să se prezinte ca un lider unificator, campania Dăncilă a fost marcată de un mesaj polarizant, cu accent pe diferențele dintre PSD și partidele de dreapta, precum și pe un naționalism moderat. Totuși, acest lucru nu a reușit să atragă un electorat mai larg și a dus la izolarea campaniei în rândul simpatizanților tradiționali ai PSD.
Așadar, Marcel Ciolacu abordează campania prezidențială din 2024 cu o strategie mai echilibrată, sprijinită de un context politic favorabil și de o poziție consolidată în partid. În schimb, Viorica Dăncilă a intrat în alegerile din 2019 cu o strategie defensivă și polarizantă, având dificultăți în a mobiliza un sprijin larg în interiorul și în afara PSD. De aceea, Marcel Ciolacu se lansează în cursa prezidențială din 2024 dintr-o poziție mai puternică și mai stabilă decât Viorica Dăncilă în 2019, având avantajul unui partid unificat în spatele său și o strategie mai bine articulată. Totuși, asta nu înseamnă că Ciolacu va avea o misiune simplă în toamna acestui an.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News