Skip to content
Politică

ANALIZĂ Manual PSD. Cum și de ce câștigă PSD alegerile și de ce le pierd celelalte partide

RFI Romania

PSD nu va câștiga toate alegerile, niciun partid nu poate să facă asta, însă faptul că de treizeci de ani rezistă pe scena politică și are numeroase victorii, la toate categoriile, ar trebui să ridice semne de întrebare privind strategia pesedistă de-a lungul timpului.

PSD nu știe să facă opoziție, asta și pentru că a avut puțini ani în opoziție, cel mai mult a suferit în perioada lui Traian Băsescu și a fostului PDL, dar nu a rămas mult în opoziție și a ajuns la putere pentru ca ulterior să se recunoască învins și să accepte opoziția din 2009. Chiar și în acea perioadă, PSD n-a făcut opoziția pe care o vedem astăzi la USR sau PNL, ci partidul condus atunci de Victor Ponta a mizat pe o strategie pozitivă, în care ceilalți existau doar în anumite circumstanțe (negative mereu).

Mesajul pozitiv a fost întotdeauna arma PSD-ului. Nu vor vorbi în campanie despre cum niște fete au fost ucise de indiferența procurorilor. Nu vor spune că în spitale se moare din cauza infecțiilor. PSD face întotdeauna apel la realizările sale sau la ceea ce vrea să facă pentru comunitate. Chiar și în opoziție, PSD a reușit să întoarcă totul într-un mesaj pozitiv în care au fost în centrul discuției.

Momentan, pe scena politică din România, PSD este singurul partid cu mesaj pozitiv, dintre primele 3, în timp ce toate celelalte își fac campanie în funcție de activitatea PSD. PSD le vinde oamenilor speranță și le câștigă încrederea.

Campania plină de ură

USR/PLUS este principalul partid (sau alianță) care există pentru că există PSD. Dacă vom scoate pesediștii de pe scena politică, useriștii nu mai au identitate, nu mai au scop, nu mai au cuvinte, vor dispărea și ei sau se vor orienta spre liberali. În schimb, PNL are o campanie anti-PSD secvențială, când și când, niciodată constant, chiar dacă în ultimii ani s-au accentuat conflictele. Mesajul PNL a fost foarte mult deviat și deformat de Klaus Iohannis, a cărui întreagă carieră politică este anti-PSD. Nici în campania din 2014, Iohannis n-a avut un mesaj pozitiv. „România lucrului bine făcut” era tot un atac la PSD și la faptul că ei n-au făcut o Românie „bine” sau un „lucru bine făcut”.

USR-PLUS a transformat toată dezbaterea politică într-un lucru halucinant. Astăzi politică „bună, sănătoasă” (și alte adjective inutile) înseamnă opoziție clară la PSD, înseamnă mesaje anti-PSD, înseamnă furie împotriva PSD. Iar cine nu face asta, riscă să fie catalogat pesedist, chiar dacă nu e și nici nu va fi.

Ideologia useristă este una de impact, de scandal și de ascensiune rapidă. Provoacă scandal ca să te faci remarcat – singurul gând USR. Până și gafele lui Dan Barna sunt tot la acest capitol, deoarece nefiind în stare să gândească vreun proiect politic și neavând nici timp pentru a crește în sondaje, a ales cea mai proastă soluție – declarații stupide de politician de mâna a paișpea. Strategia aceasta poate să aibă succes la un electorat slab instruit (nu neapărat profesional cât politic și social, care nu poate înțelege ce înseamnă politica și societatea) și orbit de ură. Dacă suntem puțin atenți, observăm că gafele lui Barna se pliază perfect pe campania plină ură a USR, inițiată împotriva PSD. Adică Dan Barna va avea succes atât timp cât electoratul va fi furios, orbit, nu va gândi clar, manipulat, mai pe scurt.

USR nu are un mesaj pozitiv nici în privința propriului său program de guvernare. Chiar și la acest subiect, useriștii duc discuția spre PSD și spre ce au greșit pesediștii și ce vor îndrepta useriștii. USR e un pitic care vrea să escaladeze Everestul.

Lipsa de identitate

Greșeala celor din USR e că vine cu o masă electorală foarte mică, formată din votanți pretențioși, mofturoși și aroganți, cu un sentiment de superioritate, și atacă un electorat complet diferit – cel PSD. USR-PLUS, mai nou, se vrea o variantă și pentru elita țării (mai degrabă clasa mijlocie bogată și săracă), cât și pentru proletari, oamenii din sate uitate de lume, oamenii abandonați de instituțiile statului. Fără un mesaj pozitiv, nu reușește decât să-i motiveze pe primii, pentru că săracii nu reacționează la mesajele pline de ură. E un fel de bătaie de joc ce face USR-PLUS, pentru că merge la niște oameni foarte săraci și le vorbește despre „fără penali” de parcă asta ar rezolva problemele oamenilor.

Greșeala PNL e că se află într-un proces de schimbare și de reorganizare ideologică. Ludovic Orban a încercat să apropie partidul mai mult de votanți, însă există în continuare o aripă în PNL ultraliberală care lărgește prăpastia dintre partid și electorat. Cel mai mult această prăpastie s-a văzut în 2016.

Spre deosebire de 2016, acum PNL are omul care să livreze mesajul, însă lipsesc mesajele pozitive. Mesajele negative ajută într-adevăr la mobilizare, numai că niciun partid nu poate mobiliza toată România. Și acești votanți mobilizați de un mesaj negativ ies o dată la vot, a doua oară vor aștepta rezultatele și nu pot fi considerați votanți fideli, nu poți spune că ți-ai mărit masa electorală.

Ceea ce nu vrea PNL să accepte e paradoxul că electoratul pesedist reacționează la mesaje pozitive, iar mesajele negative nu ajung la acest grup. Pentru a-ți învinge adversarul trebuie să-i distrugi electoratul, ceea ce se întâmplă foarte greu.

În 2019, PNL e nevoit să defileze doar cu mesaje negative impuse de Klaus Iohannis pentru campanie. Este clar că liberalii nu atacă electoratul PSD. Cei care se vor duce după votanții pesediștilor vor fi cei din USR, cu un mesaj negativ pentru a încerca să-i facă să se răzgândească. Surpriza va fi aceea că nu vor reuși, în condițiile în care toată lumea din USR-PLUS e convinsă că ura poate fi o ideologie politică.

Ignorarea mesajelor pozitive de către USR-PLUS și PNL nu le dă alte opțiuni votanților PSD. Pesediștii vor continua în 2020 cu mesajele lor pozitive privind perioada de guvernare. Va fi probabil singurul partid care se va lăuda cu ceea ce a realizat, iar celelalte formațiuni politice vor critica ce a făcut PSD în perioada de guvernare.

Pentru că PSD are totuși o identitate, vânzând iluzia că e un partid din popor, pentru popor, format din oameni simpli. PSD defilează cu această imagine și mesajul pozitiv este exact ce le trebuie. Ei nu reformează, nu răstoarnă țara, ci au grijă ca propriul electorat să aibă impresia că au fost ajutați. Între timp, vor aștepta să treacă valul de ură.

Nici măcar în opoziție, PSD nu și-a făcut campanii electorale pe spatele altor partide. Strategia PSD e aceea de a fi singura opțiune pe scena politică. În ochii lor nu există alte partide, iar adversarii politici – un Băsescu în trecut și un Iohannis în prezent – sunt doar inamicii, cei care există într-o lume paralelă, într-un stat paralel. Și atât timp cât PNL și USR nu intră în acest mini-stat pesedist, pesediștii vor reuși să-și regenereze electoratul și să-și continue activitatea pe scena politică, mai mult sau mai puțin, mai puternici sau mai slabi, la putere sau în opoziție.

Și Iohannis, și Băsescu au ales un război direct cu PSD, ceea ce a favorizat pesedismul național. Au suferit, au pierdut, dar au revenit de fiecare dată mai puternici. Au făcut-o după 2004, au făcut-o după 2009, au făcut-o după 2014-2015.

O vor face după 2017-2019? Da, dacă opoziția nu învață din greșeli. Mesajele negative nu pot reprezenta viitorul politicii și nu sunt reprezentative pentru majoritatea cetățenilor. Politica urii impusă de USR-PLUS este nocivă pentru viitorul României și pentru viitorul partidelor. În schimb, un mesaj pozitiv fidelizează și cucerește electoratul, mai ales când se ajunge la dezbateri despre proiecte politice, ideologii sau instituții națioanle și internaționale. Numai că toate aceste lucruri lipsesc din politica românească.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *