USR a cerut, miercuri, expulzarea ambasadorului Federaţiei Ruse la Bucureşti, Valeri Kuzmin. „România trebuie să transmită Federaţiei Ruse un mesaj foarte ferm. Astfel de incidente sunt inacceptabile. A sosit vremea ca ambasadorul Federaţiei Ruse, Valeri Kuzmin, să fie trimis acasă. Valeri Kuzmin nu s-a ocupat decât cu justificarea crimelor ruseşti în Ucraina şi încurajarea curentelor antidemocratice din România. Expulzarea sa din România e un gest sanitar mult întârziat”, a declarat vicepreşedintele USR, Dan Barna.
O mutare periculoasă
Expulzarea ambasadorului unei țări străine este o decizie diplomatică extremă și poate avea consecințe semnificative asupra relațiilor bilaterale dintre două țări. În cazul României și al Rusiei, există câteva motive pentru care expulzarea ambasadorului Rusiei nu este neapărat o idee bună.
În primul rând, expulzarea ambasadorului poate deteriora semnificativ relațiile bilaterale dintre cele două țări. În mod normal, diplomații joacă un rol important în menținerea dialogului și a comunicării între guverne. Expulzarea unui ambasador poate duce la o reducere a dialogului diplomatic și poate face mai dificilă gestionarea diferendelor. Dialogul, chiar și unul limitat este mai bun decât lipsa completă a acestuia. În plus, o astfel de decizie ar fi singulară la nivelul statelor membre NATO. Nici o țară din Alianța Nord Atlantică nu a mai făcut un astfel de gest, chiar în contextul războiului din Ucraina, asta pentru că statele înțeleg rolul ambasadorilor în menținerea unui canal de dialog chiar și cu un stat precum Rusia lui Putin. Statele recurg la gesturi simbolice, precum reducerea numărului de diplomați sau expulzarea unor diplomați strănini, dar ambasadorii sunt de regulă feriți de o astfel de măsură.
În al doilea rând, expulzarea ambasadorului României din Rusia ar putea să conducă la o reacție similară din partea Rusiei, ceea ce ar putea afecta interesele și relațiile diplomatice ale României în Rusia. În viitor, războiul s-ar putea încheia și chiar conducerea rusă ar putea fi eliminată, însă o astfel de decizie ar rămâne în istoria relațiilor bilaterale.
Propunerea USR demonstrează amatorsimul acestora în materie de politică internațională. O astfel de propunere ar afecta serios imaginea României și ar putea duce la tensiuni inutile cu Federația Rusă într-un context în care nu escaladarea și dezescaladarea ar trebui să fie cuvântul cheie. Cu o astfel de propunere, România riscă să își submineze poziția atât în NATO și să invite la posibile agresiuni asimetrice, de pildă în spațiul cyber, din partea Fedeației Ruse.
În ultimă instanță, diplomația și negocierile sunt metode mai eficiente pentru a aborda problemele și diferendele dintre țări. În loc să expulzeze un ambasador, guvernul României poate opta pentru abordarea problemelor prin intermediul dialogului diplomatic, discuțiilor și negocierilor. O abordare mai eficientă pentru a gestiona problemele dintre România și Rusia poate consta în continuarea dialogului diplomatic, implicarea în negocieri și folosirea mijloacelor diplomatice pentru a rezolva conflictele și pentru a promova interesele naționale ale României. Expulzarea ambasadorului trebuie să fie ultima opțiune, utilizată doar în cazurile extreme, atunci când alte mijloace au eșuat și când există motive foarte serioase și bine fundamentate pentru o astfel de acțiune.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News