Curtea de Conturi a scos la lumină ilegalitățile comise de administrația USR în Timișoara, de când au preluat conducerea Primăriei. Experții de la Curtea de Conturi arată că administrația lui Dominic Fritz nu a respectat legea și a lăsat mai mulți operatori economici să exploateze patrimoniul orașului. Timișoara a ajuns un Vest Sălbatic sub conducerea lui Fritz, în care legea nu mai are nicio valoare.
Companiile private exploatează bunurile primăriei
Curtea de Conturi arată că Mol România și Lukoil România au utilizat patrimoniul privat al UATM Timișoara fără să respecte prevederile legale.
„La nivelul UATM Timișoara au fost identificate un număr de 2 (două) contracte de asociere în participațiune cu durata contractului expirată în anul 2022, care în continuare produc efecte în sensul că operatorul economic (n.r. Mol România) folosește în continuare suprafețele de teren prevăzute în contractele expirate (terenurile din B-dul Iosif Bulbuca nr. 9 și B-dul Republicii nr. 12), fără ca entitatea să efectueze la data expirării termenelor contractuale, în ambele cazuri, demersuri în vederea intrării în legalitate”, arată raportul Curții de Conturi.
De asemenea, Mol România mai folosește, în mod gratuit, și un alt teren din Timișoara, iar administrația Fritz nu a făcut nimic pentru a finaliza procedurile legale.
Lukoil România folosește nelegal un teren al Primăriei Timișoara, încheiat pe baza unui contract expirat din iunie 2022. Primăria condusă de Fritz a acționat în instanță abia în ianuarie 2023 și nu a primit niciun ban pentru cele 6 luni în care Lukoil a folosit terenul ilegal, explică specialiștii de la Curtea de Conturi.
Administrația USR îi iartă pe evazioniștii fiscali
Curtea de Conturi arată cum administrația USR a iertat evazioniștii fiscali și nu a fost capabilă să recupereze datoriile, încălcând de mai multe ori legea și provocând prejudiciu bugetului local.
Asociația religioasă „Centrul Creștin Timișoara” datora, la 31.12.2022, suma de 1.070.732 lei pentru impozitul pe clădiri, datorat încă din 2010. Primăria Timișoara „a procedat la instituirea unui sechestru pe clădirea deținută de asociație, fiind înscrisă ipoteca legala în CF, fără a demara procedura de evaluare a bunului în vederea valorificării bunului sechestrat, până la data prezentului audit”.
De asemenea, Asociația „utilizează o suprafață de aproximativ 10.000 mp teren, acordată în folosință gratuită de către Municipiul Timișoara, în condițiile în care nu și-a îndeplinit condițiile de amenajare „terenurile de tenis, baschet și fotbal, terenul pentru copii străzii precum și parcul din fața clinicii și sălii de sport” prevăzute prin HCL nr. 205/2008, deși acesta declară venituri din activități fără scop patrimonial în ultimii doi ani de raportare a situațiilor financiare”.
Primăria condusă de USR nu a recuperat datoriile nici de la societatea Mircea SRL. Primăria a trimis mai multe somații, dar „nu a verificat la OCPI bunurile deținute în perioada 2014-2023 în vederea instituirii unui sechestru pe bunurile imobile deținute, nu a încasat nimic până în anul 2022 (au fost constatate plăți voluntare ale contribuabilului), constatându-se în anul 2023 că bună parte a sumelor aflate în executare sunt prescrise, în valoare de 49.973 lei”. Curtea de Conturi arată că Mircea SRL avea mai multe bunuri care puteau fi sechestrate fără a fi perturbată activitatea societății.
USR-iștii și-au mărit singuri salariile
Curtea de Conturi a constatat că persoane din conducerea unor instituții ale primăriei au ajuns să aibă salarii mai mari decât indemnizația viceprimarului, ceea ce încalcă prevederile legale.
La Casa de Cultură a Municipiului Timișoara, condusă de Camelia Mingasson, USR-iștii și-au făcut singuri mai multe măriri de salariu. Camelia Mingasson este o apropiată a lui Fritz și a fost propusă de primar pentru această funcție.
„Suma totală brută (salariu net + contribuții angajați), care a fost achitată de către entitate ca majorare a cuantumului salariului lunar, fără a se respecta prevederile legale în vigoare, depășindu-se astfel indemnizația lunară a viceprimarului, este de 2.254 lei”, arată Curtea de Conturi.
Aceeași situație a fost și la Direcția de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, unde USR-iștii nu au respectat legea.
„În perioada 01.2022-07.2022 la nivelul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara au fost angajate, lichidate, ordonanțate și plătite necuvenit drepturi salariale persoanelor angajate pe funcții de conducere în cadrul Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, constând în acordarea majorării salariilor lunare, depășindu-se indemnizația lunară a viceprimarului UATM Timișoara, fiind astfel încălcate prevederile legale în vigoare. În urma verificării de către auditorul public extern a informațiilor furnizate prin Declarația 112 (baza de date an 2022 și perioada 01.01.2023-30.04.2023), s-au constatat depășiri ale indemnizației viceprimarului UATM Timișoara în sumă totală de 34.077 lei”, arată raportul.
Lucrările realizate de Fritz: ilegale, defecte și prea scumpe
Curtea de Conturi precizează că mai multe lucrări realizate în timpul mandatului lui Dominic Fritz au fost finalizate cu defecțiuni sau prea scumpe, încălcându-se prevederile legale.
Două proiecte ale primăriei – „Modernizare și extindere la 4 benzi strada Mareșal C-tin Prezan (Lidia)-Venus” și „Modernizare și extindere Bulevardul Sudului” – au fost declarate finalizate deși au numeroase probleme:
„fisuri în stratul de uzură în zona de acces pietonal și pistă de biciclete, traseu defectuos privind poziția căminelor și capacelor corespunzătoare rețelelor, ceea ce au condus la o finisarea defectuoasă în zona de interacțiune cu aliniamentul bordurilor sau a spațiului verde, nu este asigurată siguranța în exploatarea a obiectivului, îmbrăcămintea bituminoasă din beton asfaltic BA 16 din zona parcărilor care are un aspect poros, o culoare mai deschisă, cauzele putând fi insuficiența bitumului în mixtura asfaltică, granulozitatea necorespunzătoare a agregatului natural, compactarea insuficientă sau la temperaturi prea mici, lucrări efectuate într-o perioadă rece sau umedă”.
Primăria lui Fritz nu a făcut nimic pentru a remedia defectele apărute în perioada de garanție și să-i ceară constructorului să le rezolve. Primăria Timișoara nu a implementat un sistem al calității construcțiilor, finalizând proiectele în mod defectuos.
Pentru proiectul „Modernizare și extindere la 4 benzi strada Mareșal C-tin Prezan (Lidia)-Venus”, Primăria Timișoara a decontat „sume necuvenite în valoare totală de 610.799 lei”.
Primăria Timișoara nu este capabilă nici să controleze firmele de salubrizare din oraș. Curtea de Conturi precizează că „s-a constatat că UATM Timișoara procedează la recepția serviciilor de salubrizare privind activitatea de măturat mecanic și manual, de spălat manual și mecanic, respectiv de întreținere, prestate de către operatorul SC BRANTNER SRL pe suprafețe dimensionate conform caietului de sarcini, mai mari, comparativ cu suprafețele de salubrizat măsurate de către furnizorul lucrării topocadastrale SC GAUSS SRL, cu încălcarea reglementărilor19 privind recepția serviciilor prestate”.
Primăria condusă de Dominic Fritz a plătit sume necuvenit și pentru lucrările la un liceu și un cinematograf.
„Efectuarea de cheltuieli de capital fără contraprestație care au condus la acceptarea la plată de sume necuvenite, în valoare totală de 1.610.226 lei, la obiectivele în curs de execuție: „Construire Corp 2 al Liceului Teoretic Nikolaus Lenau pentru Școala Gimnazială Nikolaus Lenau” (1.268.403 lei) și „Reabilitare Imobil Cinematograf Studio” (341.823 lei, din care accesorii în sumă de 33.824 lei), contrar prevederilor legale”.
Dezastru total pentru administrația USR
Curtea de Conturi demonstrează că administrația USR a fost un dezastru total pentru Timișoara. Oamenii puși de Dominic Fritz la conducerea instituțiilor nu au știut să gestioneze banii cetățenilor și au realizat lucrări fără standarde de calitate.
Primăria condusă de USR nu a fost capabilă nici să elimine din evidență societățile radiate sau persoanele decedate, contrar prevederilor legale.
„Menținerea în evidență a unui număr de 2.307 societăți comerciale radiate de la ORC Timiș pentru care entitatea nu a întreprins măsuri concrete de scoatere din evidență, transmitere dosare la alt organ fiscal (în cazul contribuabililor cu schimbare sediu în alt județ), anulare obligații conform procedură, urmărirea bunurilor intrate în posesia persoanelor fizice urmare dizolvării societăților, etc.”
De asemenea, 8 persoane decedate sunt încă înregistrate la obligații de plată în valoare de peste 86.000 de lei.
„În toate aceste cazuri, în evidența patrimonială au fost identificate bunuri de natura imobilelor clădiri și mijloace de transport, pentru care nu au fost constatate acte de preluare în proprietate de către moștenitori”.
Administrația USR a scăzut, din evidența fiscală, mai multe amenzi ale unor persoane fizice, fără să verifice dacă aceste persoane au efectuat orele de muncă stabilite prin sentințe. 136 de persoane au scăpat de amenzi în valoare totală de peste 3 milioane de lei.
„Din acestea, la un număr de 80 persoane, s-au restituit sentințele urmare neidentificării persoanelor la domiciliul acestora, iar pentru un număr de 44 de persoane, Direcția Poliției Locale Timișoara nu a intrat în posesia sentinței și a mandatului de executare pentru a identifica persoanele și a urmării punerea în executare a acestor sentințe. În concluzie, nu se procedează de către instituțiile subordonate (cu sarcini delegate) la asigurarea eficientă a supravegherii executării sancțiunii, prin prestarea unei activități în folosul comunității”.
Pentru toate aceste probleme descoperite, Curtea de Conturi a propus și mai multe soluții, cu termen de implementare până la 30 septembrie 2024.
Autor
-
Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News