Drone ruseşti au atacat infrastructura portuară ucraineană de pe Dunăre zilele trecute, distrugând un hangar cu cereale şi rănind mai multe persoane. Atacul a fost efectuat folosind drone Shahed, fabricate în Iran, durând aproximativ 4 ore, conform oficialilor ucrainieni. Îngrijorător este că una dintre ținte a fost portul Reni, aflat la doar 22 de kilometri de orașul Galați. Prin urmare atacul rusesc, marchează primul moment din 24 februarie 2022 în care războiul ajunge atât de aproape de granițele României și implicit ale NATO.
Pericolul unei escaladări
Atacul Rusiei marchează o escaladare periculoasă a conflictului din Ucraina. De ceva timp Moscova atacă porturile ucrainene. Atacurile vin în contextul în care acordul privind transportul cerealelor ucrainene pe cale navală, prin Marea Neagră, nu a mai fost prelungit din cauza nemulțumirilor Kremlinului. Ca urmare, Rusia încearcă să distrugă stocurile de cereale ucrainene direct în porturi, lucru care duce la astfel de acțiuni riscante, de vreme ce ucrainenii își stochează cerealele inclusiv în porturi apropiate de teritoriul României.
Experții de la Institutul Național pentru Studii Strategice – un institut de cercetare israelian, afiliat Universității din Tel Aviv – au avertizat încă de anul trecut că dronele kamikaze iraniene, Shahed, sunt adesea imprecise. Acestea sunt printre cele mai ieftine drone, costând aproximativ 20.000 de dolari bucata, fiind capabile să transporte o încărcătură explozivă de până la 40 de kilograme. În atacul recent asupra porturilor ucrainene, rușii au folosit exact aceste drone Shahed de fabricație iraniană. Riscul major era ca una dintre aceste drone să nu își atingă ținta și să lovească teritoriul României aflat extrem de aproape. Or dacă Rusia ar lovi, chiar și întâmplător teritoriul României, atunci șansele unei escaladări a războiului din Ucraina, printr-o confruntare directă între Rusia și NATO cresc exponențial.
De ce riscă Moscova
Dunărea și brațele sale din regiunea de frontieră dintre R. Moldova, România și Ucraina au fost rar folosite pentru exportul de cereale ucrainene înainte de invazia rusă. Dar, în contextul blocadei rusești din Marea neagră, această rută a devenit una indispensabilă pentru Kiev.
Acordul privind cerealele ucrainene, negociat pentru prima dată de Națiunile Unite și Turcia anul trecut a permis accesul navelor în mai multe porturi importante din Marea Neagră și a permis Ucrainei să exporte peste 30 de milioane de tone de cereale. În același timp, porturile mai mici de pe Dunăre, care nu făceau parte din acord, au putut trimite transporturi care s-au îndreptat spre Marea Neagră și apoi spre destinații internaționale.
Aceste rute – precum și căile terestre – au devenit vitale după ce Rusia a ieșit din acordul privind transportul de cereale prin Marea Neagră, afirmând că cererile sale trebuie îndeplinite. Moscova se plânsese că acordul era părtinitor față de Kiev. Atâta timp cât acordul cerealelor rămâne în impas, Moscova pare a fi dispusă să riște o escaladare a conflictului pentru a bloca total exportul de cereale ucrainene pe Dunăre. Lucrul acesta ar poate duce în viitor la noi atacuri aeriene similare și, prin urmare, lucrul acesta crește riscul unei lovituri pe teritoriul României care poate genera un conflict NATO – Rusia, prin activarea Articolului 5.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News