Skip to content
Societate

ANALIZĂ Salvarea CFR Marfă: Ce înseamnă modelul „Alitalia”, propus de ministrul Grindeanu

Wikipedia

Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor, a vorbit despre situația CFR Marfă, o companie de stat îngropată în datorii, care se zbate să supraviețuiască. Ministrul a propus modelul „Alitalia” pentru CFR Marfă, deși între cele două companii sunt mai multe diferențe, iar la mijloc mai este și Comisia Europeană.

La CFR Marfă, din păcate, lucrurile sunt cele pe care le ştim, faliment, datorii de aproximativ 4,5 miliarde de lei”, a declarat Grindeanu, potrivit news.ro. Ministrul a precizat că primul scenariu pentru CFR Marfă este scenariul „Alitalia”: „primul scenariu este să se aplice la CFR Marfă scenariul Alitalia, care a intrat în faliment, au închis peste 3 luni, iar apoi statul a cumpărat din active şi a făcut o nouă companie, ITA”.

Situația pentru CFR Marfă este mult mai complicată, deoarece este supravegheat cu atenție de Comisia Europeană (CE). În 2020, CE a decis că CFR Marfă a beneficiat de un ajutor de stat necuvenit, în valoare de 569 de milioane de euro, și a cerut statului român să recupereze acei bani. În 2021, Comisia Europeană cerea lichidarea CFR Marfă în doar 6 luni, ceea ce ar fi dus la dispariția companiei de stat, însă Guvernul a reușit să evite acest dezastru. Astfel, înainte de a se decide viitorul companiei, CFR Marfă va trebui să returneze acel ajutor de stat considerat necuvenit de Comisia Europeană. În 2021, ANAF a pus sechestru pe 200 de vagoane ale CFR Marfă și le-a scos la vânzare pentru circa 11 milioane de lei fără TVA.

Pentru CFR Marfă va fi foarte greu să-și transfere activele către o nouă companie, pentru că n-a reușit acest lucru nici cu transferul către Rofersped, o companie de stat înființată pentru a înlocui CFR Marfă. Rofersped SA este deținută în proporție de 98% de către CFR Marfă și statul român ar intenționa să transfere patrimoniul de la CFR Marfă la Rofersped, apoi să caute investitori privați.

Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate în natură de la beneficiar, CFR Marfă, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, în schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfa și 27% din locomotivele sale, în medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă”, se arată în scrisoarea Comisiei Europene, din mai 2021.

Modelul „Alitalia”, privatizare și restructurare

Alitalia a fost o companie aeriană deținută de statul italian și investitori privați, fiind unul dintre cele mai importante brand-uri italiene, care a ajuns în faliment și a fost închisă în octombrie 2021. ITA Airways, noua companie a statului italian, deținută de Ministerul Economiei, s-a înființat în noiembrie 2020, pentru a prelua jumătate din patrimoniul Alitalia, în schimbul sumei de 1 euro. Dar lucrurile nu au fost deloc simple nici pentru Alitalia, nici pentru ITA Airways.

Alitalia era deja o companie care avea capital privat, încă din 1996, nu era deținută integral de statul italian. În 2014, Etihad ajungea să dețină 49% din Alitalia, fiindu-i imposibil să cumpere toată compania, așa cum intenționa guvernul italian. După 2018, guvernul condus de Giuseppe Conte a încercat de mai multe ori să salveze compania prin crearea unui parteneriat public-privat cu alte mari companii aeriene, dar nimeni nu a depus vreo ofertă, în timp ce datoriile uriașe acumulate de Alitalia au continuat să crească. În 2020, Alitalia se pregătea de o vânzare completă către investitori germani sau americani, însă pandemia coronavirus a distrus complet acest plan, după ce avioanele au fost nevoite să rămână la sol.

Modelul „Alitalia” este un model despre privatizare și restructurarea companiei. Dispariția Alitalia a dus la pierderea a mii de locuri de muncă, pentru că ITA are o flotă mai mică și mai puține rute. Noua companie, ITA Airways, va fi în curând vândută unor investitori privați, deoarece nu are datorii și poate atrage mai multe oferte. ITA Airways a fost înființată tocmai pentru a fi privatizată cât mai repede, cu flota preluată de la Alitalia, lucru recunoscut și de administratorul companiei. În același timp, compania de stat ITA a continuat restructurarea, renunțând la mai mulți angajați, inclusiv la persoane care lucrau în call center.

Oferta MSC-Lufthansa are cele mai mari șanse să preia ITA Airways și să dezvolte compania aeriană. De asemenea, Ministerul Economiei din Italia a mai primit oferte de la Indigo Partners (fondul care investește și în Wizz Air) și de la Certares, care propune un parteneriat cu Air France-KLM și Delta, precizează corriere.it. MSC-Lufthansa ar fi pregătit o ofertă de 1,2-1,4 miliarde de euro pentru a prelua pachetul majoritar la ITA. Dacă Lufthansa este un gigant în transportul aerian, MSC este un gigant în transportul naval, fiind o companie italiană celebră mai ales pentru croazierele sale în toată lumea și pentru transportul de mărfuri.

Situația CFR Marfă este mai complicată deoarece România nu e o atracție pentru investitorii în domeniul feroviar, iar infrastructura feroviară din țara noastră are nevoie de mari investiții din partea statului. Alitalia nu era o companie sub supravegherea Comisiei Europene și nici nu avea probleme cu Fiscul italian. Astfel, transferul de la CFR Marfă către o nouă companie ar putea fi mult mai dificil decât în cazul Alitalia-ITA Airways. În 2013, CFR Marfă a avut o tentativă de privatizare, când guvernul condus de Victor Ponta a șters datoriile companiei. Gruia Stoica voia să cumpere compania de stat, dar nu a avut banii pentru această tranzacție. Din 2013 și până azi nimeni nu s-a mai arătat interesat de CFR Marfă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *