Skip to content
Economie

ANALIZĂ Scade puterea de cumpărare a românilor: Prețurile au crescut cu 20%, iar salariile cu doar 3,4%

Inquam Photos/Cornel Putan

Scăderea puterii de cumpărare a românilor, rezultată din majorările substanţiale de preţ din primele luni ale acestui an, nu a putut fi acoperită de creşterea aproape insesizabilă a salariului minim brut la nivelul ţării, astfel schimbându-se şi intenţiile de consum, arată o analiză a ESSA.

Cu alte cuvinte, consumatorii sunt mult mai precauţi şi mai restrictivi în ceea ce priveşte achiziţia din afara listei de cumpărături şi caută cu foarte multă atenţie cel mai bun preţ şi cele mai bune oferte.

”Începutul lui 2021 a fost marcat de o creştere nesemnificativă a salariului minim brut, de doar 3,4%, în timp ce zona bunurilor de larg consum a înregistrat creşteri şi de peste 20%. Anul acesta de Paşte, traficul în magazine a fost unul scăzut, coşul de cumpărături unul redus, cumpărăturile fiind mutate semnificativ în mediul online”, spune Eugen Saulea fondatorul ESSA Group, un business de 15 milioane de euro anul trecut.

De altfel, în tot istoricul ESSA, ultima perioadă a fost diferită prin prisma campaniilor organizate şi implementate în mediul online, formele principale pentru care s-a optat fiind campaniile cu SMS şi cele cu mecanisme accesate prin înscrierea consumatorului în pagini customizate ale promoţiei. Totodată, cumpărăturile online nu mai implică în prezent coşul săptămânal, aşa cum se obişnuia în vizitele din magazine, ci se comandă puţin, iar orice nouă nevoie este acoperită prin acelaşi tip de servicii, cu livrări rapide la domiciliu, scrie adevarul.ro.

Pentru ESSA Group, unul dintre cei mai mari jucători din piaţa serviciilor de trade marketing şi vânzări din ţară, 2019 rămâne anul de referinţă pentru tot ceea ce va furniza 2021 în termeni de vânzari, clienţi, trafic şi coş de cumpărături. În 2020, s-au pierdut peste 18 procente din rezultatul financiar din cauza măsurilor restrictive impuse de pandemie. Odată cu relaxarea acestor măsuri, în vara anului trecut, s-a văzut şi nevoia consumatorului de programe menite a impulsiona vânzările, precum degustările, campaniile informative sau campaniile cu premii.

Dacă în luna iunie a anului trecut promoţiile reprezentau 2% din cifra de afaceri, la mai puţin de două luni acestea ajunseseră la peste 20% din volumul lunar de business. Având aceste date şi comparând măsurile recente de relaxare, estimăm că, din trimestrul al treilea al anului în curs, rezultatele vor fi cel puţin la nivelul lunii iunie din 2020. Din păcate, primele cinci luni nu au fost grozave, ceea ce va afecta rezultatul total, până la finalul anului. Estimez o creştere anuală de peste 15% faţă de 2020”, spune Saulea.

Potrivit analizelor de piaţă ale ESSA, 2021 este un an al promoţiilor, al consultanţilor şi al acţiunilor în contextul în care retailerii reclamă deja lipsa vânzărilor şi investesc în ideile care generează clienţi. Mai mult, anul acesta va fi anul celor care vor reuşi să scoată produsele din magazine şi nu al celor care pun produsele în raft.

La începutul lui 2021, au apărut si concepte digitale, cum sunt vendomatele, care ar fi trebuit să înlocuiască promoterii şi, astfel, consumatorii să se familiarizeze cu o altă formă de activare a campaniilor. Însă, aceste medii digitale nu au reuşit să genereze rezultatele aşteptate, aşa cum se întâmplă în cazul campaniilor clasice.

Cumpărătorii din România sunt atipici. Chiar dacă aceştia consumă servicii virtuale, totuşi, pentru zona de in-store, rămân preferate clasicile campanii ce presupun interacţiunea cu echipele de promoteri”, adaugă fondatorul ESSA Group.

Anul trecut a fost pentru ESSA Group şi un an de reorganizare în ceea ce priveşte programele de management POSM. Identificate prin orice tip de materiale de comunicare, aceste programe au crescut cu peste 50% în 2020, prin comparaţie cu 2019, în contextul în care toţi jucătorii listaţi în canalul modern trade – din care fac parte hipermarketurile şi supermarketurile – şi-au dorit să aibă vizibilitate maximă pentru a deveni prima opţiune în rândul consumatorilor.

Astfel că, la nivelul acestei pieţe, s-au făcut investiţii semnificative mai ales în personalizarea spaţiilor de vânzare. ”Noi reprezentăm peste 40% din interesele partenerilor noştri în canalul modern trade. Mai exact, din totalul de standuri existente în acest canal de distribuţie, peste 40% au tranzitat depozitele ESSA şi sunt implementate şi întreţinute de noi. Aceste standuri aduc, pe lângă vizibilitate, şi o suprafaţă suplimentară de vânzare”, conchide Eugen Saulea.

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *