Skip to content
Politică

ANALIZĂ Scandalul Sorin Grindeanu vs. Nicușor Dan pentru Metrorex. Cine finanțează metroul în Roma, Madrid și Paris

colaj PS News

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunțat că Metrorex ar putea trece la Primăria Municipiului București, dacă actualul primar Nicușor Dan își dorește acest lucru. Discuția despre trecerea Metrorex în subordinea Primăriei Capitalei este una începută cu mulți ani în urmă și nu s-a concretizat niciodată. Transportul public din București rămâne divizat între Primărie și Guvern și abia din februarie 2022 există un titlu de călătorie unic pentru STB, Metrorex și călătoria cu trenul spre aeroport. 

„Eu sunt deschis să am o discuţie cu Primăria Generală a Bucureştiului, dacă îşi doresc acest lucru, astfel încât totuşi transportul în comun în Bucureşti să fie în gestiunea Municipiului Bucureşti”, a declarat Sorin Grindeanu. 

Nicușor Dan, primarul capitalei, nu a primit cu bucurie acest anunț și l-a atacat pe ministrul transporturilor. Primarul nu a precizat dacă vreau sau nu Metrorex în subordinea instituției pe care o conduce, însă a vorbit despre PIB-ul orașului București. Pentru Primăria București va fi foarte greu să gestioneze o companie de dimensiunile Metrorex, deoarece nu ar avea un buget suficient de mare. Doar subvenția pentru Metrorex a fost de 718 milioane de lei. Chiar și subvenționată, compania a strâns datorii de zeci de milioane de euro, pe care Primăria București ar trebui să le achite din bugetul său, dacă va primi Metrorex. Nu în ultimul rând, investițiile pentru dezvoltarea liniilor subterane sunt foarte costisitoare, ridicându-se la miliarde de euro pe care Primăria București nu și le permite singură, fără ajutorul Guvernului. Primăria ar avea mari probleme și să gestioneze fonduri europene pentru Metrorex sau împrumuturi internaționale, deoarece astfel de proiecte de investiții au nevoie de un management central, nu unul local. 

Roma

Situația din București se poate apropia mai mult de situația din Roma, unde transportul public nu este la standarde ridicate și suferă foarte mult la capitolul investiții. Capitala Italiei are compania ATAC, aflată în subordinea Roma Capitale, o entitate publică teritorială, autonomă, care administrează principalele servicii din capitala Italiei. Roma Capitale este în subordinea Primăriei Roma. 

Sursa foto: dire.it

Totuși, investițiile în transportul public din Roma sunt posibile și cu ajutorul guvernului italian. Chiar în 2022, Guvernul condus de Mario Draghi a oferit un ajutor financiar de 2,4 miliarde de euro pentru transportul public din Roma, iar mai mult de jumătate din sumă va fi investită în finalizarea liniei de metrou C. ATAC beneficiază de finanțare inclusiv din partea regiunii Lazio, care anul trecut a oferit 11,6 milioane de euro pentru noi autobuze. De asemenea, tot Regiunea Lazio finanțează și dezvoltarea trenului urban de la Roma, pregătind investiții de 180 de milioane de euro pentru trenul care leagă Roma de marea de la Ostia. Această linie feroviară va trece în subordinea Cotral, companie regională, în următoarele luni, după ce ATAC nu a știut să o gestioneze. Marile investiții de metrou sunt realizate cu fonduri de la Guvernul Italiei, deoarece atât primăria, cât și regiunea au mari datorii care le împiedică să dezvolte rețeaua de metrou. 

În ultimul deceniu, ATAC  a strâns datorii care depășesc pragul de 1,5 miliarde de euro, ceea ce a blocat toate proiectele de modernizare, arată un raport din 2017. Odată cu venirea Virginiei Raggi la conducerea Romei, o mare parte din aceste datorii au fost șterse, după ce Guvernul a transferat aceste datorii în contul său. 

Madrid 

Situația din Madrid este asemănătoare cu cea din Roma, deoarece compania care asigură transportul public este în subordinea autorităților regionale, nu în subordinea Ministerului Transporturilor. Metroul din Madrid este controlat de Comunidad de Madrid (Regiunea Madrid), în timp ce autobuzele din transportul public sunt controlate de Consiliul Local, iar trenurile urbane sunt în subordinea Ministerului Transporturilor. 

Sursa foto: esmadrid.com

Teritoriul Spaniei este și el organizat cu regiuni autonome, ceea ce în România nu există. Comunidad de Madrid este una dintre cele mai bogate regiuni din Uniunea Europeană, având un PIB cât tot PIB-ul României, în condițiile în care are o populație de circa 6,6 milioane de locuitori. 

Cu un PIB de circa 230 de miliarde de euro, Comunidad de Madrid își permite să finanțeze proiecte importante de infrastructură. În 2022, a oferit 500 de milioane de euro pentru dezvoltarea unei linii de metrou în Madrid. La începutul acestui an, a oferit alte 27 de milioane de euro pentru sisteme de siguranță la metroul din capitala Spaniei. Anul trecut, metroul din Madrid a primit aprobarea de la Comunidad de Madrid pentru a cumpăra noi vagoane. 

Paris

Parisul are una dintre cele mai puternice companii de transport public din lume. RATP este o companie autonomă deținută de statul francez și administrează mare parte din transportul public în cel mai mare oraș din Uniunea Europeană. RATP primește finanțare de la Regiunea Île-de-France, prin compania regională Île-de-France Mobilities. 

Sursa foto: intelligenttransport.com

În ultimii ani, regiunea Île-de-France a oferit investiții de zeci de miliarde pentru metroul din Paris. Până în 2040, capitala Franței ar putea primi investiții de cel puțin 60 de miliarde de euro pentru a-și dezvolta infrastructura de transport public. Toate aceste investiții vor duce extinderea rețelei de metrou, modernizarea liniilor de cale ferată, sporirea securității feroviare, achiziția de noi trenuri și vagoane, modernizarea stațiilor. 

Marile țări din Vestul Europei și-au creat companii autonome, controlate de autoritățile locale sau regionale, pentru a gestiona transportul public. Același lucru s-ar putea întâmpla și în București, dacă Metrorex va trece în subordinea autorităților locale, însă Bucureștiul va trebui ori să devină regiune autonomă, ori să aibă un buget mult mai mare care să-i permită să finanțeze astfel de companii. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *