ANALIZĂ Trebuie să demisioneze sau nu Rafila? Ce ne spun trei precedente din istoria recentă

Alexandru Rafila (Inquam Photos/Alexandru Busca)
Sursă foto: Inquam / Alexandru Busca

Trei persoane au fost reţinute, zilele trecute, în dosarul morţilor suspecte de la Spitalul Pantelimon din București. Doi medici sunt acuzaţi de omor calificat cu premeditare, iar o asistentă de mărturie mincinoasă.

Evenimentele tragice de la Spitalul Sf. Pantelimon au readus în atenția publicului starea critică a sistemului de sănătate din România și au generat o dezbatere aprinsă cu privire la responsabilitatea morală și politică a celor aflați în funcții de conducere. În acest context, se ridică întrebarea legitimă dacă ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, ar trebui să își prezinte demisia. Deși momentan acesta a exclus orice responsabilitate, istoria recentă ne oferă numeroase exemple de miniștri ai Sănătății care au ales să demisioneze (sau au fost demiși) în fața unor scandaluri publice.

Trei precedente istorice

Un prim exemplu vine de la Victor Costache. Acesta a fost numit ministru al Sănătății în noiembrie 2019 și și-a dat demisia pe 26 martie 2020, în plină criză provocată de pandemia de COVID-19.

Demisia sa a venit într-un moment critic, România confruntându-se cu primele valuri de infectări și cu o serie de provocări majore în gestionarea pandemiei. La momentul demisiei lui Victor Costache, pandemia de COVID-19 era în plină expansiune. România se confrunta cu o creștere rapidă a numărului de cazuri și se aflau sub presiunea de a implementa măsuri eficiente pentru a controla răspândirea virusului. Gestionarea pandemiei a adus o presiune enormă asupra autorităților, iar ministrul Sănătății era în centrul acestei crize. Existau nemulțumiri legate de lipsa echipamentelor de protecție pentru personalul medical, de capacitatea limitată de testare și de organizarea generală a răspunsului la pandemie.

Costache a fost criticat atât de colegii săi din guvern, cât și de opoziție și de public, pentru modul în care a gestionat criza. Deciziile și declarațiile sale au fost percepute ca fiind inconsecvente și inadecvate în fața gravității situației. Oficial, Victor Costache a invocat „motive personale și profesionale” pentru demisia sa. Premierul de atunci, Ludovic Orban, a declarat că a acceptat demisia lui Costache și că îi mulțumește pentru activitatea desfășurată. Cu toate acestea, contextul și circumstanțele în care a avut loc demisia sugerează că presiunea enormă și criticile legate de gestionarea pandemiei au jucat un rol semnificativ în decizia sa.

Un alt caz este cel al lui Nicolae Bănicioiu. Acesta și-a dat demisia pe 4 noiembrie 2015, în urma tragediei de la clubul Colectiv din București. Aceasta tragedie a avut loc pe 30 octombrie 2015 și a avut consecințe devastatoare, ducând la moartea a 64 de persoane și rănirea gravă a altor zeci. Demisia sa a fost un răspuns la presiunea publică și la criticile masive privind modul de gestionare a situației de către autorități.

În urma incendiului de la Colectiv a fost scos la iveală faptul că multe spitale din București nu erau pregătite pentru a face față unui astfel de dezastru. Criticile au vizat lipsa dotărilor adecvate pentru tratarea arsurilor grave, inclusiv lipsa secțiilor specializate și a echipamentelor necesare. În urma tragediei, Nicolae Bănicioiu a fost sub o presiune imensă atât din partea publicului, cât și a colegilor săi din guvern și a opoziției. La doar câteva zile după incident, pe 4 noiembrie 2015, acesta și-a dat demisia, alăturându-se premierului Victor Ponta și altor membri ai guvernului care au demisionat în aceeași zi.

Ultimul exemplu vine de la Vlad Voiculescu. Ajuns ministru al Sănătății după formarea guvernului PNL – USR, Vlad Voiculescu, și-a pierdut funcția pe 14 aprilie 2021, când premierul Florin Cîțu a decis să îl demită. Demiterea sa a venit pe fondul unor controverse și scandaluri legate de gestionarea pandemiei de COVID-19 și alte probleme din sistemul de sănătate. Voiculescu a fost criticat pentru modul în care a gestionat criza sanitară, inclusiv pentru campania de vaccinare, care a fost considerată de mulți ca fiind lentă și ineficientă. De asemenea, au existat critici legate de lipsa de transparență și de comunicare defectuoasă cu publicul și cu celelalte autorități.

Relațiile tensionate dintre Vlad Voiculescu și premierul Florin Cîțu, dar și cu alți membri ai coaliției de guvernare, au contribuit la decizia de demitere. Existau diferențe de opinie și de strategie în abordarea crizei sanitare și a problemelor din sistemul de sănătate. Premierul Florin Cîțu a invocat lipsa de încredere și de colaborare eficientă între Ministerul Sănătății și celelalte instituții implicate în gestionarea pandemiei. De asemenea, au fost menționate problemele de comunicare și coordonare, precum și scandalurile legate de raportarea datelor și incidentele din spitale.

Contextul actual

În cazul ministrului Alexandru Rafila, evenimentele de la Spitalul Sf. Pantelimon sunt extrem de grave și au stârnit indignare publică. Incidentele tragice din sistemul sanitar subliniază nevoia urgentă de reforme.

Un ministru al Sănătății trebuie să își asume responsabilitatea pentru siguranța și bunăstarea pacienților. Evenimentele de la Spitalul Sf. Pantelimon indică deficiențe grave care necesită o reacție promptă și decisivă.

De asemenea precedente amintite anterior arată că acest act poate și o dovadă de asumare a responsabilității. Necesară sau nu, demisia ministrului Alexandru Rafila ar putea fi văzută ca un act de responsabilitate morală și de respect față de victimele tragediei de la Spitalul Sf. Pantelimon și față de întreaga societate.

Autor

  • Robert Manea

    Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: