Antreprenorii se revoltă la Timișoara după ce administrația USR majorează excesiv taxele și impozitele

Inquam Photos / Virgil Simonescu

La 35 de ani de la Revoluție, antreprenorii timișoreni se revoltă împotriva administrației USR care vrea să majoreze excesiv taxele și impozitele locale.

Tot mai mulți reprezentanți ai mediului de afaceri privat cer public executivului din Primăria Timișoara să explice rațiunile și baza de calcul pe care se fundamentează proiectul de HCL prin care taxele și impozitele locale se majorează cu 50%. Ei acuză și faptul că primarul Timișoarei politizează un subiect care ține exclusiv de administrație și finanțe, după ce Dominic Fritz a lansat în spațiul public narativul fals că a retras joi, 12 decembrie, proiectul de hotărâre, din cauza presiunilor făcute de PSD, drept cadou pentru susținerea electorală oferită de “cei mai bogați proprietari imobiliari din oraș”.

Primarul Fritz a făcut o afirmație gravă și jignitoare atât la adresa PSD, cu care vrea să facă alianțe atât la nivel local cât și central, dar mai ales la adresa antreprenorilor timișoreni, care sunt cei mai mari plătitori de taxe și impozite către bugetul local al Timișoarei, scrie presa locală.

Apel public pentru reducerea impozitului pe clădiri nerezidențiale în Timișoara

Daniel Marcu, General Manager la Șagului Logistic Center Timișoara a transmis luni un apel public către edilii orașului de pe Bega:

„În calitate de Director General al celui mai mare centru logistic de pe teritoriul administrativ al municipiul Timișoara (370.000 mp), fac un apel urgent către autoritățile locale pentru reducerea impozitului pe clădiri nerezidențiale, argumentând acest apel cu cifre concrete:

Recent, Timișoara a fost foarte aproape de a atrage un investitor de renume din Polonia, care ar genera 500 de locuri de muncă noi și o investiție de peste 20 de milioane de euro. Din păcate, investitorul se vede nevoit deocamdată sa renunțe la această locație dintr-un motiv simplu, dar decisiv: impozitul pe clădiri nerezidențiale este mult prea mare (1,95%), ceea ce ar fi reprezentat o povară anuală de 390.000 de euro.

Investitorul ne-a comunicat ca in alte orașe din România, unde impozitul este mult mai mic, planul de afaceri devine sustenabil.

De exemplu, la o cotă rezonabilă de 1%, impozitul anual la o asemenea investiție ar fi redus la aproximativ 200.000 de euro, dar bugetul local ar beneficia suplimentar de ca. 350.000-400.000 de euro anual prin redistribuirea a 63% din impozitele salariale generate de cei 500 de angajați.

În actualul context, Timișoara risca sa piardă peste 6 milioane de euro în următorii 10 ani, dintr-o singura investiție în minus!!, fără a lua în calcul plus-valoarea generată de afacerile secundare din jurul acestei investiții: servicii, turism, logistică, imobiliare, etc.

Impozitul pe clădiri nerezidențiale nu trebuie să fie o povară pentru antreprenori!

O cotă rezonabilă va stimula dezvoltarea afacerilor, va atrage investitori și va genera beneficii semnificative pentru comunitate pe termen lung. Menținerea unei cote de 1,95% descurajează investițiile majore și privează orașul de oportunități strategice de creștere economică.

Fac un apel către Consiliul Local să analizeze în detaliu toate beneficiile reducerii cotei, comparativ cu pierderile pe termen lung. Viitorul economic al Timișoarei depinde de un mediu fiscal prietenos, care să încurajeze investițiile și dezvoltarea sustenabilă si sa nu o sufoce”, a transmis managerul Daniel Marcu.

Și asociațiile patronale HORETIM cer lămuriri

Reacții și cereri de lămurire au venit și din partea asociațiilor patronale HORETIM, a proprietarilor de hoteluri și restaurante cât și a Mișcării Întreprinzătorilor din Timișoara, printr-o solicitare semnată de Dan Iliescu și Corina Macri.

“ În mod specific, solicităm următoarele informații:

1.Motivația oficială pentru retragerea proiectului: Explicațiile concrete care au stat la baza acestei decizii.

2.Consultări sau negocieri în desfășurare: Informații despre discuțiile planificate cu consilierii locali sau alte părți implicate pentru a ajunge la un consens.

3.Clarificări privind cota adițională propusă de 1,3%: Vă solicităm să ne răspundeți care este starea excepțională pentru anul 2025 care a justificat propunerea de a majora impozitul maxim de 1,3%, prevăzut de Codul Fiscal. De asemenea, vă rugăm să ne comunicați dacă v-ați schimbat poziția în sensul eliminării acestei cote adiționale, în contextul în care există alte orașe de dimensiunea Timișoarei care au stabilit un impozit de 0,2% pentru Clădirile nerezidențiale, respectiv de 10 ori mai mic decât cel propus de dumneavoastră pentru anul 2025 în Timișoara.

Această cerere este făcută în interesul informării transparente a cetățenilor, având în vedere impactul direct pe care aceste taxe și impozite îl au asupra persoanelor fizice și juridice din Timișoara. Vă solicităm să răspundeți cu celeritate, având în vedere interesul ridicat al contribuabililor din Timișoara.

• În contextul discuțiilor despre taxe și impozite pentru persoanele fizice și juridice, vă rugăm să ne comunicați, în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, detaliile exacte privind estimarea impactului bugetar de 70 de milioane RON, menționat recent în declarațiile publice făcute pe pagina dumneavoastră oficială de Facebook. Solicităm următoarele informații:

1.Metodologia utilizată pentru calculul impactului bugetar: Pașii și datele utilizate pentru a ajunge la această estimare.

2.Categorii de impozite și taxe incluse în calcul: Detalii privind fiecare categorie de impozit (rezidențial, nerezidențial etc.) care a fost luată în considerare.

3.Estimări comparative: Valoarea actuală a veniturilor generate de aceste impozite în bugetul local pentru anul 2024, comparativ cu estimarea pentru anul 2025.

4.Impactul pe fiecare categorie de contribuabili în 2025 față de 2024: O estimare detaliată privind efectele unui impozit de 0,08% aplicat clădirilor/proprietăților rezidențiale și 1,3% aplicat clădirilor/proprietăților nerezidențiale, respectiv vehiculelor, conform cotelor de impozitare menționate public.

5.Punct de vedere cu privire la impozitele din Cluj și Iași pentru anul 2025: Vă solicităm, de asemenea, să precizați un punct de vedere oficial cu privire la faptul că impozitele pentru clădirile rezidențiale în Cluj și Iași pentru anul 2025 sunt de 0,2%, respectiv de aproape 10 ori mai mici decât cele din Timișoara.

Această cerere este făcută în interesul informării transparente a cetățenilor și pentru clarificarea detaliilor bugetului local. Motivul solicitării constă în necesitatea de a lămuri aceste informații atât pentru uz personal și practic, cât și datorită discuțiilor publicitare și interesului ridicat manifestat de cetățeni. În acest sens vă rugăm să răspundeți prompt.

• Solicitare informații publice privind sumele colectate, cotele de impozitare și analiza impactului conform Legii nr. 544/2001 pentru accesul la următoarele informații de interes public:

1.Sumele colectate din impozite pentru proprietățile rezidențiale din municipiul Timișoara, pentru anii:
•Total colectat 2018:
•Total colectat 2021:
•Total colectat 2023:
•Total colectat 2024 (până la data curentă).

2.Sumele colectate din impozite pentru proprietățile nerezidențiale din municipiul Timișoara, pentru anii:
•Total colectat 2018:
•Total colectat 2021:
•Total colectat 2023:
•Total colectat 2024 (până la data curentă).

3.Cotele de impozitare aplicate pentru proprietățile rezidențiale și nerezidențiale în aceiași ani (2018, 2021, 2023 și 2024).

4.Impactul fiscal pentru anul 2023:
•Care ar fi fost suma colectată în anul 2023 dacă impozitul pe clădiri nerezidențiale ar fi fost calculat la cota de 1,3%, fără aplicarea cotei adiționale de 50%?

5.Scenariu pentru clădiri rezidențiale pentru anul 2023:
•Ce sumă s-ar fi colectat în 2023 pentru proprietăți rezidențiale dacă impozitul ar fi fost calculat la minimul legal permis de 0,08% și cu cât ar fi încasat Primăria Timișoara mai puțin.

6.Impact bugetar pentru anul 2025 și 2026:
•În contextul în care nu se va aproba cota adițională de majorare cu 50% pentru anul 2025 și impozitul pentru clădiri nerezidențiale va fi de 1,3%, vă rugăm să indicați ce impact bugetar estimați pentru acest scenariu și cum ați calculat acest impact.
•De asemenea, vă rugăm să indicați care ar fi impactul bugetar în anul 2026 dacă impozitul pentru clădiri nerezidențiale ar fi stabilit la o cotă de 1%.

În contextul dezbaterilor publice legate de impozitele locale și al interesului ridicat al cetățenilor și persoanelor juridice din Timișoara, aceste informații sunt necesare pentru o analiză detaliată a impactului fiscal și al cotelor de impozitare.

• Solicitarea de a furniza următoarele documente aferente Hotărârii de Consiliu Local privind stabilirea taxelor și impozitelor pentru anul 2025, incluse în proiectul aferent:

1.Notele fundamentare utilizate în procesul de stabilire a criteriilor și cotelor de impozitare.

2.Studiile de impact economice și sociale, dacă au fost întocmite, referitoare la aplicarea cotei adiționale de creștere cu 50% a impozitelor.

3.Analizele sociale și economice care justifică adoptarea acestei cote adiționale.

Întrucât aceste documente sunt fundamentale pentru înțelegerea criteriilor stabilite și a impactului măsurilor adoptate, așteptăm, în termenul prevăzut de lege, copii ale acestora în format electronic sau fizic, în speranța clarificării problemelor legate de impozite și taxe locale”, au cerut extrem de explicit cele două organizații patronale, cifre, proiecții și date administrației USR a Timișoarei.

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: