Skip to content
Magazin

Anul 2021 în cinematografie – Film românesc, în premieră nominalizat la Oscar. „Nomadland”, triumfător la galele internaţionale

editiadedimineata.ro

Anul 2021 a fost marcat, în cinematografie, de o premieră pentru filmul românesc – documentarul „colectiv”, regizat de Alexander Nanau, a primit două nominalizări la premiile Oscar -, dar şi de corectitudinea politică reflectată poate „excesiv”, potrivit mai multor critici de film, în marile festivaluri şi la galele academiilor şi asociaţiilor din industrie.

În al doilea an care a stat sub semnul pandemiei, majoritatea celor mai importante trofee acordate de academii şi juriile festivalurilor au mers către producţii regizate de femei.

La Cannes, Veneţia şi San Sebastián, cele mai importante festivaluri din lume, s-au impus filme semnate de regizoarele franceze Julia Ducournau („Titane”) şi Audrey Diwan („L’événement”), respectiv de românca Alina Grigore („Crai Nou”). A fost cazul şi galelor Globurile de Aur, Oscar şi BAFTA, unde Chloé Zhao s-a remarcat cu „Nomadland”, dar şi Goya, unde anul acesta cel mai bun film a fost „Las niñas”, de Pilar Palomero.

Berlinala a făcut o „excepţie” – juriul a ales satira românească „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” a cineastului Radu Jude drept cel mai bun film din competiţie -, la fel şi gala César, unde lungmetrajul „Adieu les cons” al lui Albert Dupontel a fost marele câştigător.

În timp ce presa a semnalat încă de la început diversitatea şi, mai ales, evidenta intenţie de a selecta şi premia producţii realizate de femei în cadrul festivalurilor şi galelor, mulţi critici de la prestigioase publicaţii, precum Variety, El Mundo şi The Guardian au contestat deciziile juriilor şi ale unor academii ca fiind exagerate.

„Titane” a fost numit de Peter Bradshaw de la The Guardian drept „un accident de maşină”, care „poate nu e cel mai bun film de la Cannes, dar e unul curajos”. A fost pentru a doua oară în istoria de peste şapte decenii a evenimentului de pe Croazetă când un film regizat de o femeie a primit Palme d’Or. Lungmetrajul a impresionat în sălile de cinema din Cannes, unii spectatori nesuportând imaginile violente, iar criticii au fost împărţiţi. Numitorul comun a fost şocul.

La Veneţia s-a impus drama „L’événement”, de Audrey Diwan, cu actriţa de origine română Anamaria Vartolomei în rol principal, iar producţia românească „Imaculat”, de George Chiper-Lillemark şi Monica Stan, a fost recompensată cu Premiul „Luigi De Laurentis” pentru film de debut şi cu alte două în competiţia Giornate degli Autori, secţiune paralelă a festivalului – Authors under 40 Award, pentru scenariu, şi GdA Director Award.

Cât priveşte palmaresul celui mai longeviv festival de film, nu a stârnit reacţii de nemulţumire exprimate vehement.

În schimb, rezultatul de la San Sebastián a fost contestat şi în direct şi în scris. Premiul pentru interpretare – acordat începând de anul acesta fără diferenţă de gen – a revenit ex aequo actriţelor Flora Ofelia – „Du som er i himlen” şi Jessica Chastain – „The Eyes of Tammy Faye”.

A fost criticat întreg palmaresul, prea „feminin”, cu cinci dintre cele şapte filme din competiţia oficială regizate de femei fiind premiate.

Citeşte articolul integral pe news.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *