Skip to content
Justitie

Asociaţiile magistraţilor cer reglementări urgente privind examenele de admitere în magistratură şi amânarea completurilor de trei judecători

Facebook

Forumul Judecătorilor din România şi Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie au transmis, luni, un apel către noul Parlament al României, ”ţinând seama de împrejurările dificile cu care sistemul judiciar din România se confruntă”.

Primul aspect vizează înscrierea pe ordinea de zi a celei mai apropiate şedinţe a Senatului a ”Proiectului de Lege privind unele măsuri temporare referitoare la concursul de admitere la Institutul Naţional al Magistraturii, formarea profesională iniţială a judecătorilor şi procurorilor, examenul de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, stagiul şi examenul de capacitate al judecătorilor şi procurorilor stagiari, precum şi la concursul de admitere în magistratură”.

" "
" "

Actul normativ este înregistrat la Camera Deputaţilor ca PL-x nr. 567/2020, iar asociaţiile semnatare consideră că este necesar ”pentru a se putea organiza cât mai urgent examenele de admitere în magistratură”.  ”De asemenea, este necesară modificarea perioadei de aplicare a Legii pentru anii 2021-2022, pentru a asigura suficient timp pentru dezbaterea în Parlament a proiectului de modificare a Legii nr.303/2004. În susţinerea acestei solicitări, vă aducem la cunoştinţă faptul că, prin Decizia nr. 121 din 10 martie 2020, Curtea Constituţională a României a constatat că dispoziţiile art. 106 lit. d) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor sunt neconstituţionale, astfel încât examenul de admitere în magistratură nu mai poate fi organizat până nu este reglementat printr-o lege”, au transmis cele două asociaţii.

Potrivit acestora, anul 2020 este primul an de după 1989 în care nu s-au mai organizat concursuri de admitere în magistratură, întrucât lipseşte cadrul legislativ necesar organizării acestora.

La data de 28.09.2020, a fost declanşantă dezbaterea Proiectului de lege menţionat, fiind desfăşurată procedura de urgenţă pentru adoptare, dar în zilele de şedinţă a Senatului când dezbaterea proiectului a fost pe ordinea de zi, nu s-a întrunit cvorumul necesar desfăşurării şedinţelor. În prezent, la nivelul judecătoriilor din România sunt vacante un număr de 309 de posturi de judecător dintr-un total de 2.320 de locuri conform listelor de locuri vacante publicate la 01.12.2020 pe site-ul CSM (13%), însă situaţia reală este şi mai gravă, întrucât în aceste liste nu este inclus numărul de posturi care figurează în schemă ca ocupate, dar în realitate sunt neocupate, judecătorii respectivi fiind în concedii pentru creşterea copiilor, delegaţi la instanţele superioare, detaşaţi la diverse instituţii sau suspendaţi temporar din funcţie. Raportat la aceste date, în concret, situaţia posturilor efectiv neocupate la nivelul judecătoriilor se apropie de 20%, aspect care afectează desfăşurarea activităţii magistraţilor şi care poate avea consecinţe asupra calităţii actului de justiţie”, au mai transmis cele două asociaţii.

Cel de-al doilea aspect semnalat Parlamenului este amânarea intrării în vigoare a dispoziţiilor art. 54 alin. (2) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, privitoare la judecarea apelurilor în complet format din 3 judecători, la 01.01.2021.

Or, ţinând cont de faptul că schemele de personal ale instanţelor judecătoreşti sunt subdimensionate, aspect care nu s-a modificat de la momentul la care a fost emisă OUG nr. 92/2018, ci din contră, s-a agravat raportat şi la faptul că în anul 2020 nu s-a desfăşurat un examen de admitere în magistratură, iar deficitul de judecători de la nivelul judecătoriilor a afectat şi situaţia instanţelor superioare (fiecare instanţă de nivel inferior fiind bazinul de recrutare pentru instanţa de nivel superior) şi luând în considerare faptul că aplicarea dispoziţiilor privind judecarea apelurilor în completuri formate din 3 judecători, impune un număr mai mare de judecători la nivelul instanţelor superioare, vă solicităm să aveţi în vedere faptul că intrarea în vigoare a acestor dispoziţii la 01.01.2021 este de natură să pună în dificultate funcţionarea sistemului judiciar în ansamblu, să afecteze funcţionarea normală a instanţelor judecătoreşti şi să conducă la prelungirea duratei proceselor, cu consecinţe grave asupra respectării principiului judecării cauzelor într-un termen rezonabil, aşa cum a constatat şi Comisia de la Veneţia”, au mai transmis organizaţiile semnatare.

Potrivit acestora, ”se cunoaşte că subdimensionarea schemelor instanţelor superioare este cauzată şi de faptul că, ulterior pronunţării de către Curtea Constituţională a României a Deciziei nr. 454/2020, Parlamentul României nu a procedat la completarea legislaţiei privind transferul judecătorilor în acord cu Decizia Curţii Constituţionale”.

Or, în lipsa unor dispoziţii legale, judecătorii cu grad de tribunal sau curte de apel care activează la judecătorii nu se pot transfera în acest moment la instanţele superioare, pentru a suplini deficitul de judecători.
În acest context şi în condiţiile în care nu funcţionează în acest moment un Guvern al României care să poată adopta o ordonanţă de urgenţă, singura soluţie pentru a evita intrarea în colaps a sistemului judiciar este o lege care să intre în vigoare anterior datei de 31.12.2020”, se mai arată în apelul celor două organizaţii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *