Autostrada București, sau Centura București, este un exemplu clar al dezastrului statului român, care de 6 ani se chinuie să construiască 100 de km de autostradă. Toate loturile au contracte semnate, însă lucrările întârzie să ajungă la final și românii ar mai avea de așteptat până în 2026, în cel mai optimist scenariu.
Tronsonul Sud
Tronsonul Sud are contractele semnate încă din 2018, dar nici până acum nu a fost finalizat.
Firma turcească Alsim Alarko a obținut contractele pentru loturile 1 și 2 din acest tronson. Niciunul nu a fost finalizat complet și turcii au mari întârzieri.
În februarie 2021, Ministerul Transporturilor a dat undă verde pentru începerea lucrărilor pe lotul 1. Durata lucrărilor de execuție era de 30 de luni, însă după mai bine de 3 ani, turcii lucrează în continuare.
Deși întârzierile turcilor sunt evidente pentru toată lumea, ministrul Sorin Grindeanu nu i-a sancționat. În 2022, Grindeanu anunța că cele două loturi construite de turci vor fi finalizate în 2023.
„Constructorul turc evoluează bine pe aceste 2 loturi și în acest ritm va finaliza lucrările anul viitor (2023), așa cum prevede contractul”, preciza Grindeanu.
Din lotul 2, turcii au deschis doar 8,7km între DN6 și DN5, deși lotul 2 are o lungime de 16,3 km. Restul de 8 km nu pot fi folosiți deoarece turcii nu au finalizat lucrările.
Grecii de la Aktor au fost declarați câștigători, în aprilie 2018, pentru lotul 3 din tronsonul Sud. După mai bine de 6 ani, grecii încă se chinuie să construiască cei 18 km din lotul 3. Contractul a fost de 180 de milioane de euro, adică 10 milioane de euro pentru fiecare kilometru construit. În 2019, grecii au încasat primii bani pentru lotul 3, dar lucrările au decurs foarte lent. Abia în 2021 au început lucrările și nici măcar în 3 ani nu au construit cei 18 km.
Grecii de la Aktor au avut mari întârzieri și Grindeanu s-a grăbit imediat să-i sancționeze. CNAIR a penalizat constructorul grec cu 2,3 milioane de lei.
Nu e clar de ce CNAIR nu i-a sancționat și pe turci, care au depășit cu mult perioada de execuție. Și nici măcar nu se poate spune cu siguranță că turcii vor finaliza complet cele două loturi în 2024.
Tronsonul Nord
Situația este și mai gravă pe tronsonul Nord, deoarece contractele au fost semnate mult mai târziu, după 2020.
Lotul 1 din tronsonul Nord are contractul semnat în septembrie 2023, după 4 ani de licitații anulate. Firma Pizzarotti – Retter a primit contractul pentru lotul de 17,5 km, cu o durată a contractului de 34 de luni. Chiar dacă nu vor avea întârzieri, acest lot va fi deschis abia în 2026.
Pentru lotul 2 din acest tronson, contractul a fost semnat în mai 2021. Firma Umbrărescu a primit contractul pentru cei 19 km din lotul 2, având o valoare de 832 de milioane de lei. Umbrărescu a reușit, în noiembrie 2023, să deschidă doar 9,5 km între DN1 și A3, din totalul de 19 km. Alți 10 km rămân în șantier, deoarece se află de o parte și alta a nodurilor rutiere. Cei 9,5 km au fost inaugurați cu mare festivitate, dar în realitate lotul 2 nu a fost finalizat.
Lotul 3, cu o distanță de 8,6 km, a ajuns pe mâinile chinezilor de la China Civil Engineering Construction Corporation. Chinezii au fost declarați câștigători de mai mulți ani, însă au existat contestații și contractul a fost semnat abia în martie 2023. Valoarea contractului este de 400 de milioane de lei. Lotul 3 ar trebui să fie finalizat în 30 de luni de la semnarea contractului, adică la final de 2025 dacă nu apar întârzieri.
Lotul 4, de doar 4,47 km, depinde de Umbrărescu. Contractul a fost semnat în 2020, cu o durată de 30 de luni. După 4 ani, lotul 4 nu a fost finalizat. Abia în aprilie 2023, Ministerul Transporturilor a emis autorizațiile de construire. Valoarea contractului la semnare era de 312 milioane de lei.
Ministerul a precizat că întârzierile au fost legate de probleme de mediu. Umbrărescu ar trebui să construiască un pod peste lacul Cernica și un pasaj pe sub calea ferată.
S-au construit 18,2 km în 6 ani
După 6 ani de la semnarea primelor contracte, bucureștenii rămân cu doar 18,2 km construiți, din totalul de 101 km cât ar urma să aibă Autostrada de centură din capitală. În cel mai optimist scenariu, toată Autostrada București ar putea fi finalizată abia în 2026.
Multe întârzieri au fost provocate chiar de Ministerul Transporturilor, care nu a reușit să reducă birocrația și să ajute companiile. De la semnarea contractelor și până la emiterea autorizațiilor de construire au trecut 2 sau 3 ani, ceea ce a îngreunat începerea lucrărilor. Chiar și cu toate autorizațiile, companiile au înregistrat întârzieri semnificative. Turcii de la Alsim Alarko și grecii de la Aktor sunt campionii întârzierilor și CNAIR nu reușește să-i controleze.
Autor
-
Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News