Skip to content
Economic Știri

Barometrul industriei din România: În martie, au crescut cererea internă şi volumul producţiei

În luna martie, în industria românească, au crescut cererea internă și volumul producției, dar costurile de producție au rămas ridicate, iar optimismul managerilor a continuat să scadă în pofida revenirii comenzilor, potrivit barometrului industrial lunar efectuat de IRSOP și SNSPA și publicat marți.
Începând din 2014, în fiecare lună, IRSOP și SNSPA întreabă un eșantion de manageri dacă în firma lor producția, comenzile, stocurile, angajările și alți parametrii au crescut sau au scăzut față de luna precedentă. Un index bazat pe raportul net dintre răspunsuri semnalează expansiune dacă trece de 50 de puncte și contracție dacă scade sub 50, scrie News.ro.
Astfel, volumul producției a urcat de la 55 în februarie la 63 în martie, dar creșterea s-a înscris în limitele obișnuite ale fluctuațiilor activității anuale din ultimii doi ani, potrivit experților. Stocurile au reînceput să crească, iar nivelul indicatorului a ajuns la 49, cu un punct sub zona de expansiune. În plus, comenzile neexecutate au crescut foarte puțin, de la 41 la 43 în interiorul zonei de contracție, ceea ce arată că volumul activității se află sub potențialul capacității industriale, potrivit specialiștilor. Totodată, comenzile noi au crescut de la 56 în februarie la 61 în martie, dar creșterea a fost mai mică decât în perioada similară din ultimii doi ani, ceea ce semnalează slăbirea activității economice pe termen lung.
Comenzile pentru export au stagnat. Indicatorul a urcat mai mult simbolic de la 54 la 55. De fapt, volumul comenzilor pentru export a scăzut constant în primul trimestru din ultimii 3 ani, de la 60 în 2017, la 57 în 2018 și la 56 în 2019. Micșorarea sensibilă a exportului reprezintă un proces mai degrabă structural decât conjunctural”, se arată în raport.
Importurile cresc, iar numărul angajaților nu crește în mod efectiv Importurile de materii prime arată o ușoară creștere de la 52 în februarie la 55 în martie, odată cu revenirea cererii pentru produse industriale, potrivit indexului. Numărul angajaților nu crește în mod efectiv. Astfel, între februarie și martie, la o mărire a indicatorului comenzilor cu 5 puncte si a volumului producției cu 8 puncte, indicatorul de ocupare a forței de muncă a crescut cu numai 1 punct, de la 50 la 51. Managerii avertizează că politica de angajări ultra-rezervată arată că managerii nu sunt convinși că fluxul comenzilor și producția vor crește în continuare.
Costurile de producție au coborât de la 72 în februarie la 70 în martie, dar în acest domeniu variațiile lunare sunt mai puțin semnificative.
Pe termen lung, costurile arată un nivel ridicat de rezistență la eroziune. În primul trimestru din 2017, media costurilor a fost 69, în 2018 a urcat la 72, iar în primul trimestru din 2019 s-a menținut la 72. Prețurile încasate de firme au urcat de la 58 la 59, dar ar putea să crească mai substanțial, dacă se menține cererea în lunile care vin”, se arată în raport. Așteptările managerilor au scăzut constant de la o lună la alta, iar indicatorul sintetic al încrederii a coborât de la 70 în ianuarie, la 68 în februarie și la 65 în martie.
Faptul că optimismul managerilor scade în pofida revenirii comenzilor și a producției sugerează persistența unui puternic sentiment de incertitudine și de teamă față de viitor”, se arată în raport.
Barometrul Industriei este realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Management pe un eșantion de peste 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajați din România, care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *