Rețelele sociale Facebook și Instagram au fost folosite, în timpul campaniei electorale din România, pentru a răspândi „mesaje politice agresive, afirmații neverificate și relatări polarizante”, potrivit unui raport citat de Bloomberg. În peste 4100 de postări, publicate de o rețea de 25 pagini de Facebook, Elena Lasconi a fost atacată constant, în timp ce Călin Georgescu a fost promovat drept un „patriot” care apără țara de actuala clasă politică.
„În timp ce rolul TikTok în amplificarea dezinformării în timpul campaniei electorale din România a fost în centrul atenției, noi dovezi arată că platformele Meta Facebook și Instagram au fost utilizate pentru a răspândi mesaje politice agresive, afirmații neverificate și relatări polarizante”, au scris autorii raportului citați de Bloomberg.
În postări, candidata USR era numită „diavol” și o „marionetă” a Occidentului, în timp ce actualul președinte Klaus Iohannis a fost descris drept un „dictator”. De cealaltă parte, Călin Georgescu a fost portretizat drept un „președinte patriot”, care apără națiunea de clasa politică. Unele dintre anunțuri exprimau, de asemenea, susținerea pentru George Simion, liderul partidului naționalist Alianța pentru Unirea Românilor, arată Bloomberg.
Campania a fost derulată pe 25 de pagini de Facebook, aparent distincte, dar care au aceași infrastructură de găzduire, publicitate și e-mail, ceea ce indică un efort organizat de a influența alegerile, potrivit raportului realizat de Reset Tech și Check First. Autorii nu au depistat cine se află în spatele rețelei, dar un lucru e cert: a cheltuit peste 260.000 de euro pentru publicitate electorală pe Facebook și Instagram.
Autoritățile române s-au concentrat asupra platformei TikTok, după victoria șocantă a lui Călin Georgescu în primul tur de prezidențiale, relatează Bloomberg, însă raportul întocmit de Reset Tech și Check First indică un efort mai amplu de a influența rezultatul alegerilor.
Meta, compania care deține Facebook și Instagram, a refuzat să comenteze conținutul raportului, dar președintele pentru afaceri globale, Nick Clegg, nega orice incident „major” legat de România, săptămâna trecută.
„Nu vedem nicio dovadă a unor incidente majore pe platformele noastre din România”, a declarat acesta jurnaliștilor, adăugând că societatea a fost în contact «aproape zilnic» cu autoritățile române.
Cercetătorii au identificat campania folosind Biblioteca de anunțuri a Meta, o inițiativă de transparență care oferă detalii despre agenții de publicitate care utilizează platformele de social media ale companiei. Potrivit raportului, reclamele au fost vizualizate de 199 de milioane de ori începând cu luna august.
Profilurile advertiserilor înregistrați aveau pagini de Facebook cu administratori localizați în mare parte în România și se prezentau ca site-uri de știri sau divertisment. Dar site-urile nu aveau informații juridice sau editoriale, iar multe erau legate prin adrese IP comune, design web identic și configurații comune de e-mail și ad-tech, indicând o structură de administrare centralizată, potrivit raportului.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News