Partea de fraudă este una gestionabilă la un nivel relativ confortabil în România, comparativ cu alte state mult mai dezvoltate din perspectivă financiară, în condițiile în care țara noastră este încă una a cash-ului, a afirmat Claudiu Negrea, director adjunct al Direcției monitorizare a infrastructurilor pieței financiare și a plăților în Banca Națională a României.
„În România, deocamdată, partea de fraudă este una gestionabilă la un nivel relativ confortabil, comparativ cu alte state mult mai dezvoltate din perspectivă financiară decât România. România încă este o țară a cash-ului. În România încă există apetitul acesta de a ne îmbogăți peste noapte. Credem că o investiție de 500-1.200 lei poate să fie valorificată peste noapte în 5.000-10.000 lei. Este destul de dificil să gestionezi acest lucru și este destul de dificil să-l faci pe om să înțeleagă că nu este ușor să-ți investești banii – și că orice investiție are și un risc. De aceea, noi trebuie în permanență să fim educați. Acum 30 de ani umblam cu saci de bani aici, în clădirea alăturată a băncii centrale, pentru a face decontarea – și am ajuns la decontarea fondurilor de mică valoare în 10 secunde, ceea ce cumva, poate este de multe ori mult mai rapid decât dacă am face schimb de cash între noi, pentru că mai așteptăm și restul, mai numărăm și banii. Este o evoluție majoră”, a menționat Claudiu Negrea, la conferința „Banking Innovation Lab”.
În opinia sa, nu ar trebui să dispară cu totul meseria de bancher, relația dintre bancher și consumator. De asemenea, el a subliniat că banca centrală nu va renunța la serviciul de numerar pentru că acesta este important, mai ales în situații de criză, scrie Agerpres.
„Trebuie să existe această relație pentru că niciodată AI-ul nu va avea această emoție care este transmisă între doi interlocutori (…). Încurajăm să se renunțe ușor, ușor, la serviciul de cash. Dar, banca centrală, niciodată nu va renunța la serviciul de numerar, pentru că serviciul de numerar este foarte important să existe, în special în perioade de crize. Din păcate, ultima perioadă de criză a fost chiar la granițele noastre și ne-a arătat ce valoare are, de fapt, cash-ul”, a adăugat reprezentantul BNR.
Totodată, el a făcut referire la reglementarea în domeniul plăților PSD2 și la unele măsuri de întărire a securității în domeniul plăților (PSD3).
„Avem reglementarea în domeniul serviciilor de plată, Directiva a treia, care aduce ceva care va speria pe mulți oameni din această sală: răspunderea prestatorilor de servicii de plată atunci când va avea loc o fraudă. În momentul de față, în cele mai multe cazuri, răspunderea este doar la nivelul utilizatorului – și o consideră neglijență gravă. Problema nu este chiar așa pentru că, cu anumite tool-uri de monitorizare a tranzacțiilor și un anumit comportament mai focusat al instituțiilor de credit pentru a monitoriza acele fluxuri de plăți, multe din acele fraude nu s-ar fi întâmplat. Nu mi se pare normal ca un depozit să fie spart la 00:00, depozit constituit de o persoană de 80 de ani care niciodată n-a avut mobile banking, să poți să faci plăți până la 3:00 dimineața, 50 de plăți recurente de valoare relativ mare”, a mai spus Claudiu Negrea.
Potrivit acestuia, erau niște măsuri simple, de bază, care puteau fi implementate ca să blocheze un astfel de fenomen.
„Sunt prea puține cazurile în care tu ai nevoie de credit la 0:00, să fim realiști. Și atunci legiuitorul european încearcă prin această nouă directivă să facă comunitatea financiară mai responsabilă. Din păcate, lumea este într-o continuă schimbare. Noi, ca autoritate de supraveghere, nu avem suficientă viteză ca să ținem pasul cu tehnologia, dar încercăm să ne adaptăm. Vom încuraja întotdeauna partea aceasta de tehnologie, inovare, creștere a incluziunii financiare, dar vom opri de fiecare dată acest proces dacă vedem că riscurile nu pot fi gestionate eficient”, a adăugat Claudiu Negrea.
Potrivit acestuia, PSD2 a creat noi oportunități pentru companii mai mici să inoveze și să aducă beneficii în domeniul financiar. Astfel, au apărut companiile fintech – o tipologie de entități care au încurajat și accelerat procesul de digitalizare în domeniul financiar.
Pe de altă parte, Negrea a atras atenția că este nevoie de o mare atenție atunci când se fac cumpărături online, chiar dacă procedura este simplă, deoarece site-urile pot fi clonate.
„Nu putem să facem banking și să facem orice altceva în același timp. Trebuie să fim foarte atenți în orice acțiune a noastră și, când facem o cumpărătură online, chiar dacă ni se pare că este atât de ușor de făcut. Gândiți-vă că sunt foarte multe site-uri clonate care imită aproape 100% site-ul de bază și putem să ne pierdem banii printr-o simplă neglijență a noastră, că nu suntem atenți. (…) Am ajuns acum ca banii să fie transmiși în 10 secunde de la un cont la altul. Avem și reglementări europene care vor forța toți jucătorii din piața din Europa să facă plăți instant în 10 secunde. Vom avea confortul să transmitem bani în Spania, în Italia și să ajungă în 10 secunde și la niște costuri total gestionabile, ceea ce este o bucurie pentru toți – și pentru noi, ca autorități, pentru că vom face o mai bună verificare a lichidității care pleacă sau care intră în țară”, a mai spus reprezentantul BNR.
Reprezentanți ai unor instituții și asociații din domeniul financiar au participat marți la conferința „Banking Innovation Lab”, organizată de publicația BankingNews. În cadrul conferinței s-a discutat despre rolul pe care îl joacă digitalizarea în dezvoltarea industriei bancare și în procesul de incluziune financiară, despre provocările digitalizării și securitatea cibernetică.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News