Bogdan Stoica: Călin Georgescu nu e candidat, e diagnostic

Bogdan Stoica

În contextul primului tur al alegerilor prezidentiale au fost obtinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislației nationale in domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularitătii lui Călin GEORGESCU. Așa începe raportul SRI din sedința CSAT care conține asemenea grozăvii încât n-ai cum să nu te întrebi: Când s-a aflat asta? Înainte de alegeri sau după?

Ascensiunea acestuia în sondajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonata de creştere a popularităti, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, in special pe platforma TikTok, care a reuşit să asigure victoria in primul tur, cu 22,94%. Deci de aici a plecat povestea cu TikTok care poate genera de la zero un președinte, unei țări care nu e Burkina Faso.

Activitatea de promovare masiva a presupus o campanie pe TikTok prin intermediul mai multor conturi coordonate ce au publicat activ conținut electoral, atât cu ajutorul algoritmilor de recomandare, cât şi prin promnvare plătită. Reţeaua asociată direct campaniei lui Călin GEORGESCU a fost formată initial din 25.000 de conturi TikTok, care au devenit foarte active cu două saptamâni inainte datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de buna, numărul urmăritorilor crescând semnificativ. S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format initial reteaua de sustinere au fost create inca din anul 2016. Acestea au avut o activitate foarte redusă (1%) pănă la 11.11.2024, moment la care a fost activată la capacitate maximă intreaga retea. Prezintă o importanță deosebită faptul ca nu au fost utilizate resurse tehnice comune, nu au fost observate adrese IP partajate (IP sharing). Concret, conturile de TikTok in cauza au avut alocate adrese IP unice, ceea ce denotă un mod de operare menit sa ingreuneze activitaţea de identificare a amplorii reţelei pe baza unei infrastructuri comune, aspect caracteristic rețelor de boţi. Nu pot să nu întreb iar: când au fost identificate cele 25.000 de conturi și de către ce entitate a statului român?

Activitatea conturilor din reţea a fost organizata in afara platformei TikTok respectiv la nivelul aplicaţiei de mesagerie instanţ Telegram, canalul @propagotorcg care are rol de a coordona alti utilizatori cu privire la postările conţinutul video distribuit. Abonaţii au primit instructiuni clare privind modalitatea de acţiune a conturilor, recomandări privind comportamentul utilizatorilor la nivelul TikTok, respectiv mesajele care ar fi urmat să fie promovate sau distribuite, in sensul includerii unor emoji special alese şi a numelui candidatului pentru a exploata algoritmii TikTok. @propagatorcg a fost creat la data de 15 iunie 2024 şi avea, la 28.11.2024, 3.755 de abonaţi care erau instruiţi privind distribuirea de videoclipuri, postări  și lăsarea de comentarii, utilizănd anumite hashtaguri pe platformele Facebook, YouTube, TikTok. Astfel, au fost detectate două tipare privind activitatea de promovare a candidatului: 1. 1183 de conturi au utilizat toate clipurile postate pe TikTok. Dintre acestea, 157 erau inregistrate pe TikTok după crearea canalului de Telegram, iar 76 au fost create utilizate exclusiv cu intenţia de a posta conţinut de promovare, restul fiind asociate unor persoane reale care postau voluntar continut pro-Călin GEORGESCU. 2. Conturile au utilizat un şir de emoticoane specifice, însotite de numele candidatului pentru exploatarea algoritmilor platformei. Reprezentanţit TIK TOK au identificat 83 de conturi care au urmat acest tipar, care au lăsat 2912 de comentarii (dintre care 23, postate de contul oficial al lui Călin GEORGESCU, TikTok a mai comunicat că a identificat o potenţială retea de conturi implicate în actiuni de manipulare a opiniei publice in context electoral, precum şi o retea de conturi afiliate cu publicaţia rusă Sputnik care a vizat utilizatorii din Romănia şi Republica Moldova. Iar simt nevoia să întreb: cine a identificat rețeaua, SRI sau Tiktok?

În activitatea de promovare a lui Călin GEORGESCU a fost utilizată o reţea extinsa de persoane publice cu notorietate ridicată de la nivelul platformei TikTok (influenceri), prin intermediul cărora şi-a promovat campania direct (prin sustinerea publică a candidatului, și indirect (prin mesaje aparent neutre, dar care contineau etichete asociate candidatului). Ulterior, in marja alegerilor parlamentare din 1 decembrie a c., s-au remarcat zeci de conturi TikTok care au utilizat in fals sigla SRI titulatura Brigada Antiteroristă (BAT), respectiv afişau mii de urmăritori şi peste 100.000 de like-uri. Pe aceste conturi au fost distribuite numeroase imagini cu fortele Politiei Romăne şi BAT, preluate din spatiul public. la comentarii au fost identificate postări apreciative la adresa SRI-BAT şi de susţinere a candidatului GEORGESCU, inducând astfel, in fals, ideea că instituțiile statului îl susţin pe acesta. Turbez de nervi. Lipsa reperelor temporale mă scoate din minți. Parcă mă uit la o autopsie, nu la o luptă de prevenire a campaniei.

Candidatul Călin GEORGESCU a declarat la autoritatea electorală romănă zero lei buget de campanie electorală, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă in cadrul acesteia. Datele detinute au relevat implicarea contului de TikTok @bogpr, utilizat de cetăteanul romăn Bogdan PEŞCHIR, in finantarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare. Acesta a realizat donatii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea bogpr in finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentantii TikTok dialogul cu autoritătile romăne in data de 28.112024. Acestia au confirmat identitatea utilizatorului şi au menționat că acesta a efectuat plăti în valoare de 381.000 de dolari, in perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicati in promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data incheierii campaniei electorale. Bogdan PESCHIR afişează un nivel de trai care nu corespunde activităților derulate prin intermediul companiiilor detinute, asociate cu domeniul criptomonedelor și sunt detinute printre alti de Gabriel PRODANESCU (persoană care este si cetatean al Africii de Sud). De asemenea, finantarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp. Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de acestia. Deci? Ce-a fost? O operațiune străină? Una românească? Ce instituție trebuie restructurată complet, pentru această gravă neglijență în serviciu?

LATER EDIT: Aflu cu stupoare că DIICOT și Parchetul General au primit ieri toate aceste documente. Ieri, o dată cu noi toți, nu acum 7 zile, când ele au fost prezentate în CSAT. Deci întâi desființăm CSAT. Pe urmă ce dracu’ facem? Cum ne vindecăm de Călin Georgescu?

 

Autor

  • Bogdan Stoica, editorialist PS News. Fost jurnalist în presă locală și națională autor de cărți de educație istorică, fotografie, relații în prezent fotograf, consultant de imagine, publicist

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: