Skip to content
Politică

BOR, în goană după bani: Cultul banului, o formă de religiozitate

recentnews.ro

Preoții au ales să rupă tăcerea și au scos la iveală modul în care biserica vrea să facă bani de pe urma enoriașilor. Preoții au prezentant, într-o anchetă a celor de la Antena3, dările numeroase și absurde impuse de mai marii clerului. Toate acestea în timp ce enoriașii se confruntă cu probleme de sărăcie, iar preoții devin disperați să scoată sume cât mai mari de la oameni. Mai mulți preoți au ales să vorbească sub anonimat, pentru Antena3, în emisiunea „În premieră”, realizată de Carmen Avram.

Cultul banului a ajuns o formă de religiozitate pentru unii ierarhi de-ai noștri. A ajuns o povară și, în același timp, un fel de haraci pe care noi trebuie să-l plătim, ca noi să facem parte din Biserica Ortodoxă Română. Pentru că, dacă nu, iarăși, avem de suferit sau suntem puși la zid. Nu am primit niciodată răspuns cum se pun aceste debite pentru unele parohii. Debite care, de la an la an, au început să sugrume și să ne facă pe cei mai mulți dintre noi să discutăm sau să plângem pe umărul celuilalt. Cunosc foarte mulți dintre colegii noștri, mai mult de 60-70 la sută, care, dacă îi descălțăm acum, le găsim ciorapii rupți la cei mai mulți. De ce e atâta bișnită la noi? Cum reușiți să-i mai mințiți (n.r. pe enoriași)?”, a declarat un preot sub anonimat, citat de Antena3.

Biserica Ortodoxă începe să devină un supermarket, care scoate la vânzare tot felul de produse, de pe urma cărora încearcă să obțină sume de bani de la enoriași.

Am primit un pachet în care erau tot felul de lucruri, de la icoane mai mici, brățări, cruciulițe, odorizante de mașină, un pachet de 1300 de lei, obligatoriu, pe care l-au primit toți preoții, cu mențiunea: „Scoate-l la vânzare și ai să aduci tu banii”. Tu trebuie să faci tot posibilul să îl vinzi și să îi convingi pe oameni să îl cumpere”, a precizat un alt preot citat de Antena3.

Parohiile sunt afectate de toate taxele pe care trebuie să le achite la Episcopie. Multe dintre aceste taxe nu își au nicio justificare și reprezintă doar motive prin care mai marii Bisericii încearcă să facă afaceri.

Un preot a dezvăluit toate chitanțele pe care le-a achitat în ultima perioadă: „Susținere școli, protoierii – 1300 lei, activitiăți culturale 210 lei, fond de urgență – 100, ziarul Lumina – 240, ziarul arhiepiscopiei – 500 lei, abonamente centrale – 500, imprimate 210 lei, fonduri de susținere centrală… Astea toate sunt cotizații de toate felurile că ni se rupe și limba când încercăm să le enumerăm. Vedem că parohiile sunt despuiate economic și nu mai au putere financiară, dar pe ierarhi nu-i interesează treaba asta. Trebuie să faci tot posibilul să te descurci, adică să plângi cu lacrimi de crocodil în fața enoriașilor, să convingă. Să producă emoție către enoriași și să convingi. Enoriașii să știți că știu tot. Și am ajuns cu toții și preoți, și oameni, și popor să ne plângem unii altora de milă. Nu ne-a pregătit nimeni pentru izbaiul ăsta: că vom avea parte de unii ierarhi lacomi și lipsiți de empatie. Pentru că el nu-mi cunoaște familia, nu-mi cunoaște copiii, ei nu au timp de noi, noi suntem un număr pentru dânșii, un număr. Bani! Altceva voi mai știți? Ați venit să întrebați: aveți și voi în parohia asta nevoi, ați întrebat și voi cum vă descurcați?”.

Preotul Constantin Țuțuianu a explicat cum reușește Biserica Ortodoxă să strângă averi, care să-i permită să achiziționeze limuzine de sute de mii de euro.

„Atunci când nu muncești și îți vine banul pe nemuncite, n-ai noțiunea banului. Când îl vedem pe acest om, potentat religios, că se urcă într-o limuzină de zeci de mii și sute de mii de euro, pentru creștinul de alături este ceva de sminteală. Dar lui nu i se pare nimic deplasat pentru că lui i se oferă acestea. El nu muncește pentru ele. El dă doar dispoziție. Alți subalterni presează preoții prin sate și orașe. Aceia n-au încotro în sistemul acesta medieval-feudal în care ne aflăm. Trebuie să scoată de la oameni bani și să-i trimită acolo. În măsura în care nu este un om suficient de capabil să scoată acești bani, el devine persoana non grata. În condițiile acestea, n-are decât să suporte această răzbunare duhovnicească”, a spus Țuțuianu.

Preoții au ales să-și înființeze singuri propriile comunități religioase, departe de scandalurile din Biserica Ortodoxă Română. Rămâne celebru, cazul lui Valeriu Roman, consilier arhiepiscopal Arhiepiscopia Tomisului, care a fost prins la volan cu o alcoolemie aproape de comă. Acesta a avut un accident rutier, lovind mai multe mașini și rănind câțiva oameni. De asemenea, a înjurat și reporterii prezenți la locul accidentului. Arhiepiscopia Tomisului a decis să-l apere și să-l mențină pe funcție chiar dacă alți preoți au fost excluși pentru fapte mai mici.

Apărarea i-a luat-o chiar arhiepiscopul Tomisului: „A fost un episod care nu i-a aparținut. Am spus-o și la televiziune. I s-a umbrit mintea de la un pahar de limonadă. Și avem martori pentru aceasta. Limonada aceea avea ceva necurat. De aceea el este omul cuminte pe care nu l-a văzut cineva clătinându-se”, a spus arhiepiscopul.

Mai mulți preoți din Arhiepiscopia Tomisului se pregătesc să-și ceară drepturile în fața abuzurilor comise de mai marii Bisericii. Într-un scandal a fost implicat și preotul Gabriel Masca, care s-a văzut exclus din biserică după ce a îndrăznit să înființeze un sindicat care să apere preoții.

Citiți în continuare ancheta celor de la Antena3.

1 comentariu la “BOR, în goană după bani: Cultul banului, o formă de religiozitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *