Regiunile din sud-estul României, incluzând întregul litoral românesc la Marea Neagră și părți din zona Moldovei, se numără printre cele mai afectate zone din Europa din cauza bruiajului GPS.
Aceste interferențe afectează în mod constant sistemele de navigație ale avioanelor comerciale, provocând probleme în special traficului aerian care conectează Uniunea Europeană de Asia.
Potrivit unui raport al OPS Group, publicat în colaborare cu experți în cybersecurity din Israel, NASA și ministerul britanic al Apărării, 90% din semnalele false de GPS din această regiune provin din Crimeea, zonă aflată sub control rusesc.
Care sunt toate zonele din România unde este activ bruiajul GPS
Raportul menționează că zona dintre Brașov, București și Constanța, parte a cadranului sud-estic al FIR (Flight Information Region), este cea mai expusă interferențelor, acestea afectând în special aeronavele aflate în tranzit între Europa și Asia.
Între 15 iulie și 15 august 2024, 231 de zboruri comerciale au înregistrat incidente de tip „spoofing”, adică recepționarea de semnale GPS false.
Cu toate acestea, într-un răspuns oficial adresat Parlamentului, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că aceste interferențe „nu afectează siguranța zborurilor”.
Ministrul a explicat că aviația civilă din România utilizează sisteme de navigație convenționale, asigurate de ROMATSA, care sunt rezistente la bruiajul semnalului GPS, iar piloții sunt informați în timp real despre orice probleme legate de degradarea semnalului.
Afirmațiile lui Grindeanu sunt contrazise de un raport al OPS Group
Cu toate acestea, raportul OPS Group contrazice afirmațiile oficiale românești, subliniind că impactul bruiajului asupra siguranței zborurilor este considerabil. Specialiștii avertizează că, odată cu venirea iernii și apariția condițiilor meteo nefavorabile, riscurile asociate bruiajului GPS ar putea crește.
„Per ansamblu, grupul de lucru (de experți care au redactat raportul) apreciază că impactul bruiajului GPS asupra siguranței zborurilor și operațiunilor aeriene este unul extrem de ridicat. Grupul de lucru se declară extrem de îngrijorat cu privire la impactul general pe care bruiajul GPS îl are asupra siguranței zborurilor”, se arată în raportul publicat luna trecută de OPS Group.
În încercarea de a gestiona această problemă, ROMATSA implementează un sistem de monitorizare a semnalului GPS, pentru a detecta și avertiza aeronavele în timp real cu privire la eventualele interferențe.
Totuși, conform raportului OPS Group, numărul zborurilor afectate de bruiaj a crescut alarmant, de la 300 pe zi în ianuarie 2024, la 1.500 pe zi în august același an.
Bruiajul GPS în regiunea Mării Negre este direct legat de conflictul din Ucraina și este utilizat în principal pentru contracararea dronelor sau a munițiilor ghidate prin GPS.
Acest tip de bruiaj afectează însă și avioanele și navele comerciale civile din zonă, reprezentând o provocare majoră pentru siguranța navigației aeriene și maritime în regiune. Conform celor mai recente date GPS Jam, județele Galați, Tulcea, Constanța, Iași și Vaslui sunt cele mai expuse bruiajului în România, scrie Digi24.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News