Românii vor să mănânce pâine neagră, mai sănătoasă, dar nu ştiu că pun în coşul de cumpărături o pâine colorată. Vânzările de pâine neagră au crescut de şapte ori în ultimii doi ani. Profitând de consumul tot mai ridicat, mulţi brutari amestecă în făina albă diverşi aditivi şi apoi vând franzelele la preţ de pâine neagră. Autorităţile ştiu de acest truc, dar rar reuşesc să-i prindă pe evazionişti.
Adevărata pâine neagră trebuie să conţină apă, sare, drojdie şi făină. Nu se întâmplă însă mereu aşa, spun inspectorii ANPC.
„Ne am uitat pe etichetă şi am citit, era făină albă, nu neagră, ei spuneau că e pâine neagră. Dacă în pâine se folosesc coloranţi este interzis”, a spus Marius Dunca, preşedintele ANPC.
Unii producători de pâine pun însă cenuşă de vatră sau cacao pentru a da culoare produselor, spun unii brutari.
Brutarii evazionişti sunt însă greu de găsit. Din piaţa pâinii de un miliard de euro, jumătate înseamnă producţie fără acte. Iar vânzătorii din brutării dau bon doar la cerere.
Rezultatele controalelor statului sunt modeste. Într-un an, au fost retrase de pe piaţă doar 55 de kilograme de pâine cu probleme şi au fost date amenzi în valoare de 6 milioane de lei.
Profitul intră în buzunarul comercianţilor. Pâinea albă costă un leu, iar cea neagră dublu.
„E o problema de gust şi de un efort pe care îl face un consumator. Atunci când vorbim despre pâinea albă, costul de producţie este mai mic în comparaţie cu pâinea neagră”, a spus Viorel Morărescu, director în Ministerul Agriculturii,conform digi24.ro.
Românii mănâncă pâine neagră în valoare de 45 de milioane de euro, adică 7% din totalul pâinii fiscalizate vândute pe piaţă. În urmă cu doi ani, consumul era de numai 1%.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News