Cadoul „ucigaș„ pe care părinții insistă să-l ofere copiilor: Unii fac eforturi peste limite

Sursa foto: freepik
Sursa foto: Freepik

Suntem țara unde cel mai important și urgent obiectiv al părinților este să le ofere în dar o mașină cât mai scumpă adolescenților la împlinirea vârstei de 18 ani. Unii se stresează cu câțiva ani înainte și fac eforturi peste limite pentru a îndeplini această dorință, atrage atenția psihologul Mihai Copăceanu, care prezintă mai multe cazuri de tineri fără experiență la volan care au produs adevărate tragedii pe șosele. Experții în conducere defensivă completează arătând că inclusiv autoritățile au partea lor de vină pentru aceste drame.

Accidentele mortale produse de șoferi tineri, fără experiență, aflați de multe ori la volanul unor mașini puternice, sunt tot mai dese, avertizează psihologii, care subliniază că, nu de puține ori, autori morali ai acestor tragedii sunt părinții celor vinovați, dar și autoritățile.

Recent, un tânăr 19 ani a condus un BMW pe DN 59 A dinspre Timișoara înspre localitatea Beregsău Mare. Într-o curbă la stânga, șoferul a pierdut controlul asupra mașinii și s-a răsturnat în afara părții carosabile. Șoferul avea permis de conducere de doar cinci zile și a primit mașina cadou de la mama lui în urmă cu doar o zi. BMW-ul s-a oprit la peste o sută de metri, pe câmp, iar bucăți din autoturism au zburat la zeci de metri distanță. O tânără de 17 ani, pasageră în mașină, a murit. Apoi, un tânăr de 19 ani, băut, a provocat un accident în Argeș, în urma căruia pasagerul a murit. Scena înregistrată de o cameră de supraveghere surprinde momentul în care mașina intră în curbă cu viteză mare. Șoferul nu reușește să o controleze și lovește un cap de pod. Tânărul călătorea împreună cu un prieten, tot de 19 ani, care nu a mai putut fi salvat. Șoferul a scăpat cu răni ușoare, dar etilotestul a arătat că avea o alcoolemie de 0,61 la mie.

Cu bicicleta până la 20 de ani

Psihologul Mihai Copăceanu avertizează că, în România, prea mulți tineri mor în accidente de mașini, la volan fiind alți tineri.

„Negreșit, mulți dintre tinerii de 18, 19 ani, deși au obținut un permis auto, încă nu au abilități, nici competențe de a conduce responsabil și în siguranță. Specific vârstei avem indisciplină la volan, viteză excesivă, impulsivitate și, din păcate, consum de alcool. Pentru aceștia, mult mai inteligent ar fi să se preocupe de propria maturizare, de finalizarea unei școli, de obținerea unui loc de muncă. Suntem țara unde cel mai important și urgent obiectiv al părinților este să le ofere în dar o mașină cât mai scumpă adolescenților la atingerea majoratului. Și unii se stresează cu câțiva ani înainte și fac eforturi peste limite pentru a îndeplini această dorință. În mod fals, ei cred că este un semn al dragostei, dar este un gest grav de iresponsabilitate mai ales atunci când cunoaștem personalitatea și temperamentul propriului copil și când suntem conștienți că 18 ani din buletin nu înseamnă maturizare cognitivă, socială și emoțională. Mulți adolescenți ar trebui să conducă cel puțin până la 20 de ani bicicleta. Cândva, obligația pentru un proaspăt începător de a conduce timp de 1 an doar însoțit de un adult cu permis auto, mult mai responsabil, era una cu sens și salva vieți“, spune expertul.

Mihai Copăceanu mai arată că, din păcate, prea mulți instructori auto și prea mulți polițiști închid ochii când dau acceptul de a conduce unui tânăr care face greșeli în trafic și nu este apt. „Și nu e vorba de emotivitate. În mod condamnabil și criminal. Avem nevoie de mai multă rigoare profesională tocmai pentru a salva sute de vieți! Cum poate fi conștiința instructorului și cea a polițistului care au permis unui adolescent să conducă și după câteva zile să comită un accident cu victime umane? Pe ei cine îi trage la răspundere?“, se întreabă psihologul.

Poligon și examen de noapte

La rândul lui, fostul campion național la raliuri și expert în conducere defensivă Valentin Porcișteanu a explicat pentru „Adevărul“ de ce și autoritățile se fac vinovate pentru producerea acestor accidente cel puțin parțial, evident. 

„În prezent, în școlile de șoferi se învață foarte puțin, iar după ce primesc carnetul, oamenii ies nepregătiți în trafic. Viitorii șoferi nu învață să circule pe drumuri expres sau pe o autostradă. Și nu este de joacă, pentru că așa înveți să circuli în astfel de trafic, dar și modul în care îți dozezi frâna atunci când trebuie. Acest lucru este foarte important la viteze mai mari pentru că altfel ne răsturnăm sau intrăm într-un cap de pod. Apoi, cred eu, ar fi bine să se reintroducă cursurile și examenul pe timp de noapte deoarece, din nou, oamenii învață ceva și se trezesc cu altceva în realitate când primesc permisul de conducere. În fine, dar nu în ultimul rând, cred că este necesară reintroducerea poligonului, fiindcă de acolo vin deprinderile primare care nu se uită“, a precizat Valentin Porcișteanu.

Aproape un sfert din accidente au autori tineri

În cifre seci, conform „Buletinul siguranței rutiere – Raport anual 2019“, editat de Direcția Rutieră și Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române, tinerii șoferi bat unele recorduri atunci când vine vorba de accidente rutiere. Astfel, tinerii din categoria de vârstă 18-24 de ani au reprezentat 19% din totalul conducătorilor de autovehicule vinovați de producerea accidentelor rutiere grave în anul 2019. Cea mai ridicată rată de vinovăție o înregistrează conducătorii de autovehicule din categoria 18-20 de ani, de aproape două ori mai mare decât cea a conducătorilor cu vârste cuprinse între 21 și 30 de ani. Conform asiguropedia.ro, cele mai multe accidente provocate de tineri au avut drept cauză principală viteza neadaptată la condițiile de drum, vinovată pentru producerea a peste 30% din totalul accidentelor provocate de tineri.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: