Asociația Pro Infrastructură a salutat succesul României în cadrul programului SAFE, unde primește a doua cea mai mare alocare financiară din UE – de aproape 17 miliarde de euro – avertizând însă că „tehnica militară merge cu trenul”, iar banii ar putea fi folosiți și pentru refacerea căii ferate.
„Facem autostrăzi, foarte bine, dar tehnica militară merge cu trenul! Salutăm reuşita de a accesa noi fonduri necesare transporturilor. Totuşi, diavolul este în detalii: proiectele eligibile şi cuantumul lor se vor negocia încă 2-3 luni, la fel şi condiţiile de creditare, banii abia dacă ajung pentru A7 şi A8 şi e musai să dezvoltăm şi sectorul feroviar şi Portul Constanţa, cât şi alte obiective navale şi aeroportuare mai mici. În plus, rămânem în continuare cu investiţii rutiere de vreo 18 miliarde de euro care nu au finanţare până în 2030”, au scris, joi, oficialii Asociaţiei Pro Infrastrcutură.
Potrivit organizaţiei, nu este stabilită ponderea transporturilor în alocarea totală disponibilă prin SAFE de 16,7 miliarde de euro.
„În media au apărut semnale că ar fi de 30%, adică 5 miliarde de euro. Este o sumă fezabilă, realistă, dar nu este nicidecum finală ori certă, conform surselor noastre oficiale. În următoarele 2-3 luni, se va duce o dublă negociere. Una internă pur politică, între MApN, MT şi MAI şi cealaltă externă cu oficialii Comisiei Europene care vor avea ultimul cuvânt cu privire la proiectele eligibile pe SAFE. Cu siguranţă cei mai mulţi bani vor merge la armată şi o parte la protecţia civilă”, precizează organizaţia.
Aceştia afirmă că responsabilii din MT au solicitat 7 miliarde de euro. Cele două tronsoane din Autostrada A7 Paşcani-Suceava pot fi contractate oricând pe 1,41 miliarde de euro. Pe A8 Paşcani-Iaşi-Ungheni sunt 5 loturi, toate în licitaţie, şi pot fi adjudecate la aproximativ 4 miliarde de euro.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News