Campania ilegală a lui Georgescu: 20.000 conturi TikTok activate în ziua alegerilor. 5.000.000 vizualizări/oră

Sursa foto: Inquam Photos / Ovidiu Dumitru Matiu

Rețeaua din spatele lui Călin Georgescu. Într-un mod suspect, dar bine coordonat, peste 20.000 de conturi TikTok, create în 2022 și 2023, au devenit active cu doar o zi înainte de alegerile prezidențiale din 24 noiembrie. Toate aceste conturi l-au susținut pe Călin Georgescu.

Rețeaua care a stat în spatele lui Călin Georgescu are rădăcini puternice în Rusia. Deși candidatul prorus la alegerile prezidențiale, Călin Georgescu, a susținut în mai multe rânduri că nu a investit niciun ban în campania sa electorală, în realitate lucrurile stau complet diferit.

În realitate, deși este tehnic imposibil ca un cont nou să adune milioane de fani într-o oră, fără nicio investiție financiară sau intervenție foarte bine coordonată, rețeaua rusească din spatele lui Călin Georgescu a reușit să fenteze sistemul TikTok.

Rețeaua lui Georgescu: 20.000 conturi TikTok activate în ziua alegerilor. 5.000.000 vizualizări/oră

În contextul alegerilor prezidențiale din 2024, TikTok-ul a devenit principalul instrument folosit pentru manipularea opiniei publice în favoarea lui Călin Georgescu.

Peste 20.000 de conturi TikTok, create în 2022 și 2023, au devenit active cu doar o zi înainte de alegerile prezidențiale din 24 noiembrie 2024.

Aceste conturi au fost brusc inundate cu peste 2 milioane de comentarii favorabile unui singur candidat, Călin Georgescu, care până atunci nici nu exista pentru cea mai mare parte dintre cei care l-au votat. Nici măcar în sondaje, Călin Georgescu nu apărea, fiind cotat cu sub 2% intenție de vot și trecut la secțiunea „alți candidați”.

Românii nehotărâți, publicul țintă pentru rețeaua din spatele lui Călin Georgescu

Dacă ai crede că este o magie, ei bine nu este, ci e o rețea de manipulare care a bombardat efectiv TikTok-ul cu mesaje pro-Georgescu, în plin proces electoral, când mulți dintre cetățeni erau încă nehotărâți – acesta fiind și publicul țintă.

Nehotărârea lor a fost folosită ca teren fertil pentru a răspândi mesaje pregătite cu mult timp înainte. Rețelele de trolli au fost activate, iar manipularea s-a extins rapid în mai multe direcții – fiecare „subiect” (utilizator n.red) fiind profilat în funcție de interese – dezamăgiri – revolte personale – credințe –  viziuni sociale și politice.

Astfel, trollii din spatele lui Călin Georgescu au direcționat un tăvălug de mesaje în aceste direcții.

Exemple de manipulare. Cum erau targetați de fapt românii

De exemplu, dacă un utilizator urmărea sau avea postări despre anumiți politicieni corupți – li s-a prezentat Călin Georgescu drept „omul antisistem” care vine să curețe clasa politică.

Dacă urmăreai sau postai videoclipuri despre soluții alternative de medicină – primeai imediat mesajele lui Călin Georgescu despre tratamente cu apă și soare, despre puterea divină care te însănătoșește, despre reinterpretarea durerilor și trimiterea lor în sfere ezoterice etc.

Dacă urmăreai sau postai despre credința ortodoxă – erai bombardat de mii de postări despre zicerile lui Călin Georgescu despre Isus – cum este singura știință, despre România, ca fiind „Grădina lui Dumnezeu” și cum Occidentul satanic încearcă să ne distrugă credința etc.

Astfel de mesaje bine creionate aveau un singur scop – să ocolească rațiunea și să ajungă direct la inima utilizatorului. Cei mai mulți dintre votanții lui Călin Georgescu nici măcar nu înțelegeau termenii, dar ascultau hipnotizați, convinși fiind că în fața lor vorbește „frumos” un om inteligent și curat care vrea să schimbe din rădăcini clasa politică din România.

În realitate, Călin Georgescu este doar un șarlatan, mai din sistem decât mulți alți politicieni de la noi.

Mega-rețeaua, coordonată direct din Rusia

Coordonarea acțiunilor a venit de la nivel internațional. Conturile false de TikTok erau gestionate de pe dispozitive identice, majoritatea fiind localizate în patru orașe din Turcia: Istanbul, Ankara, Izmir și Bursa.

Toate aceste conturi aveau un element comun – un domeniu înregistrat în Federația Rusă, RAMBER.RU, sugerând astfel o legătură cu entități din Rusia.

Astfel, pe 8 decembrie 2024, un cont proaspăt creat al candidatului Călin Georgescu a reușit să strângă 4,5 milioane de vizualizări pe TikTok în doar 60 de minute, un record național.

Această performanță s-a produs după ce, în campania electorală, vechiul cont TikTok al aceluiași candidat ajunsese pe locul 9 la nivel mondial, depășind conturile vedetelor de la Hollywood care au în mod natural câteva milioane de urmăritori.

Ramificații rusești în Turcia și Marea Britanie

În ianuarie 2025, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a solicitat autorităților turce o comisie rogatorie internațională pentru a ancheta rețeaua de troli din spatele lui Călin Georgescu.

Legătura cu Turcia a scos la iveală o rețea internațională bine organizată. O firmă din Marea Britanie, specializată în marketing pe rețele sociale, se afla în spatele acestor conturi false.

De acolo, dezinformările erau dirijate pentru a manipula opinia publică și a influența dezbaterile politice.

Campaniile de manipulare vizau favorizarea unui singur candidat și discreditarea adversarilor acestuia.

O schemă simplă de manipulare în masă

Schema era simplă: printr-un singur click pe un comentariu sau un videoclip, utilizatorii deveneau automat consumatori de publicitate electorală. Ulterior erau bombardați continuu doar cu acest tip de conținut. Practic 8 din 10 postări erau cu și despre Călin Georgescu. Astfel chiar și cei care ajunseseră din greșeală în această spirală erau prinși în capcană și sufocați cu propagandă pro-Georgescu.

„Dacă vei găsi în comentariile clipurilor noastre multe mesaje cu «votăm Călin Georgescu», de curiozitate vei intra și tu să vezi ce este. Găsește ceea ce gâdilă urechea oricărui ascultător”, a explicat influencer, potrivit Antena 3.

Dezinformarea pe TikTok a fost plătită și gestionată de firma britanică. După ce clientul a selectat platforma dorită, plățile au fost efectuate prin card bancar sau criptomonede, iar comentariile apăreau instantaneu de la conturi cu nume străine și fără urmăritori sau like-uri.

Schema utilizată amintește de metoda folosită de agenția rusă de PR AdNow, care a fost implicată în campanii de dezinformare, inclusiv în promovarea dezinformării despre vaccinuri în timpul pandemiei de COVID.

De asemenea, în România și Bulgaria, Rusia a cheltuit 69 de milioane de euro pentru a răspândi propagandă și a influența alegerile din cele două țări. În acest context, s-au desfășurat campanii de manipulare electorală, care au avut scopul de a modela opinia publică și de a influența și deturna votul alegătorilor spre un singur candidat – Călin Georgescu.

Reclamele plătite de AdNow au avut peste 440 de milioane de afișări într-o singură lună în România, fiind vizibile pe rețelele sociale, forumuri și publicații online. Toate aceste acțiuni aveau un scop clar: manipularea dezbaterilor politice și promovarea unui singur candidat.

Rețeaua Kremlinului folosește tehnici sofisticate de propagandă pentru a răspândi mesaje anti-UE și pro-ruse, având legături directe cu operațiunea de influență „Portal Kombat”, activă în 19 țări, inclusiv România.

„Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu

„Portal Kombat” a fost descoperită în februarie 2024 de Viginium, o agenție de stat din Franța care analizează interferențele digitale străine.

Inițial identificată în cinci state europene, rețeaua s-a extins rapid, ajungând să funcționeze în 19 țări, printre care România, Moldova, Norvegia, Japonia și Republica Centrafricană.

Conform anchetei Publicrecord, rețeaua se bazează pe site-uri care imită mass-media legitimă și pe canale de Telegram care răspândesc dezinformări. În România, această rețea a fost folosită pentru a-l susține pe Călin Georgescu în cursa prezidențială.

Site-urile Pravda și rețelele sociale – mecanisme de propagandă pro-Georgescu

Publicrecord arată că zeci de site-uri care folosesc denumirea Pravda (varianta rusă pentru „Adevăr”), diseminează masiv articole despre Călin Georgescu în mai multe limbi, inclusiv română, germană, franceză, spaniolă, italiană și cehă.

Site-urile au trăsături tehnice comune, precum adrese IP rusești și un design identic, toate fiind înregistrate prin intermediul companiei ruse REG.RU.

Același număr de telefon folosit pentru a înregistra domeniile Pravda este asociat și cu scheme de scam-uri online și înșelătorii cu criptomonede, conform bazelor de date de securitate cibernetică.

Pe aceste site-uri, Georgescu este descris ca „un lider naționalist care luptă împotriva globaliștilor” și care „își dorește oprirea războiului din Ucraina”. De asemenea, articolele îl portretizează ca fiind victima unei „lovituri de stat” orchestrate de elitele de la Bruxelles, după ce Curtea Constituțională a României a anulat primul tur al alegerilor prezidențiale.

Datele de înregistrare ale site-urilor Pravda arată că toate sunt administrate de persoane care folosesc același număr de telefon rusesc (+7.4955801111), asociat cu compania REG.RU, cel mai mare registratar de domenii din Rusia.

Această companie a fost implicată în mai multe scheme de înregistrare de site-uri pentru atacuri de phishing și înșelăciuni online.

Telegram – „arma invizibilă” a rețelei pro-ruse

Canalele de Telegram au jucat un rol esențial în răspândirea propagandei pro-Georgescu. Investigația arată că principalele grupuri care au amplificat aceste mesaje sunt:

„ПУЛ N3” (Grup N3) – are peste 342.000 de urmăritori și promovează ideea că anularea alegerilor din România a fost o „lovitură de stat” pusă la cale de „elitele oligarhice”.

„Насправдi” (Adevărul) – cu 42.000 de abonați, susține pozițiile anti-UE, critică decizia Curții Constituționale și îl prezintă pe Georgescu drept „singura figură politică autentică a României”.

„Царьград ТВ” (Țarigrad TV) – canal pro-rus cu peste 316.000 de abonați, unde mesajele în sprijinul lui Georgescu sunt asociate cu narațiuni anti-UE și anti-NATO.

„Gagauznews” – canal cu peste 8.000 de urmăritori care promovează mesaje pro-Georgescu, de obicei traduse automat din limba rusă.

„Triunghiul Basarabean” – cu aproximativ 1.600 de membri, acest canal promovează interviuri cu Aleksandr Dughin, ideologul lui Vladimir Putin. Într-un interviu, Dughin a spus că Rusia ar putea colabora mai ușor cu un lider precum Călin Georgescu.

Mesajele de pe aceste canale de Telegram sunt distribuite în buclă, amplificând impactul asupra publicului. Strategia este cunoscută sub denumirea de „laundering” (spălare a dezinformării) – știrile false sunt publicate inițial pe canale obscure, apoi preluate de site-uri aparent credibile, precum versiunea în limba română a Pravda.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: