Când ar putea circula primele trenuri cu hidrogen în România. Motivele întârzierii proiectului

Sursă foto: SNCF

Autoritățile din România doresc achiziționarea a 12 trenuri cu hidrogen, finanțarea fiind asigurată prin PNRR. Până acum însă au fost anulate două licitații. Pentru a nu se pierde finanțarea, trenurile trebuie livrate până în vara lui 2026.

Prima licitație organizată de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară a fost anulată în februarie 2023, deoarece nu s-a înscris vreun ofertant.

La începutul lunii noiembrie 2023, și a doua licitație a fost anulată deoarece singura ofertă primită a fost declarată neconformă de către comisia de evaluare. Oferta fusese depusă de către asocierea Alstom Transport – Linde Gaz România. Au fost mai multe motive ce au dus la declararea drept neconformă a ofertei: numărul de zile de funcționare anuală propus era de doar 350 de zile, față de 358 de zile cerute, iar calendarul de livrare al celor 12 trenuri cu hidrogen era cu mult mai mare față de termenul solicitat de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară.

În ultimele săptămâni, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a actualizat documentația pentru atribuirea contractului, o nouă licitație urmând a fi organizată cel mai probabil în primul trimestru din 2024.

Valoarea totală a contractului se ridică la 1,5 miliarde lei fără TVA, sumă din care 724,5 milioane lei fără TVA reprezintă valoarea celor 12 trenuri cu hidrogen, iar valoarea serviciilor de mentenanță pentru 30 de ani se ridică la 871,7 milioane lei fără TVA.

„Proiectul de achiziție este finanțat prin fonduri nerambursabile europene, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Menționăm că Autoritatea pentru Reformă Feroviară caută soluțiile pentru reluarea rapidă a licitației, astfel încât potențialii furnizori să se poată încadra în calendarul PNRR (august 2026) cu livrarea acestor trenuri inovative”, a precizat pentru ”Adevărul” Ștefan Adrian Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară.

Conform proiectului, viitoarele trenuri cu hidrogen vor asigura serviciile de transport feroviar de călători ce vor conecta Bucureștiul cu: Aeroportul Internațional Henri Coandă, precum și Chitila și Titu (la fiecare 30 minute); municipiile reședință de județ Pitești și Târgoviște, precum și orașul Găești (la fiecare oră); municipiile reședință de județ Craiova și Slatina, precum și orașul Balș (de patru ori pe zi); municipiul Curtea de Argeș (de trei ori pe zi).

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL