Skip to content
Opinii & Analize

Când facem un ideal de țară și din alfabetizarea României?

marinela-anghelus-editorial (1)

Tot mai puțini români chiar înțeleg ceea ce citesc, motiv pentru care țara noastră a ajuns pe primul loc în UE la numărul de analfabeți funcțional. La ultimele teste PISA, rezultatele au scos la iveală un sistem de învățământ putred, lipsit de performanțe reale, iar despre asta s-a vorbit vreo două zile și apoi toată lumea și-a văzut de viață. Că, na, până la urmă nu era treaba noastră.

România a obținut un punctaj extrem de slab în clasamentul PISA, locul 47 din 79 de țări, cea mai scăzută performanță fiind înregistrată la matematică. Prăbușirea era însă pe toată linia, nu doar la matematică, unde România a pierdut 9 puncte față de testarea din 2015, ci și la literație și științe. Rezultatele arătau că nivelul analfabetismului funcțional în România este de 44%, cel mai ridicat din ultimii nouă ani. Concret, aproape jumătate dintre elevii României nu înțeleg ce citesc!

Tot atunci aflam și că România este fruntașă în ceea ce privește abandonul școlar. 15,2% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au finalizat doar opt clase sau mai puțin, iar peste 40% dintre copii au mari dificultăți în realizarea de calcule matematice simple, iar cunoștințele lor generale despre societate, oameni și univers sunt foarte limitate.

Toate aceste cifre le aflam undeva la finalul lui 2019, înainte ca pandemia de coronavirus să ne ia prin surprindere și să mute întreg sistemul de învățământ în zona online, o zonă necunoscută și nouă pentru o mare parte dintre cei din mediul rural. Mulți copii nu au avut posibilitatea de a participa la orele din mediul virtual, iar pentru o mare parte dintre cei care au participat, prezența la cursurile online era extrem de dificilă, fie pentru că erau nevoiți să învețe folosind telefonul mobil al părinților, fie pentru că nu aveau o conexiune adecvată la Internet. Ori, când toate restaurantele, cluburile și ce mai vreți voi se deschideau, școlile românești rămâneau închise. Dacă vă uitați la conferințele de presă organizate de Guvern, veți observa că de fiecare dată anunțurile privind șansele de redeschidere a școlilor erau lăsate la urmă, după restaurante, terase, nunți, botezuri, concerte. Așa, ca după priorități.

Pentru că, în fapt, pe nimeni nu interesează cu adevărat că, după 1 an de pandemie, avem mari șanse să ne ducem tot mai sus în topul țărilor cu analfabeți funcțional. Așa cum s-a întâmplat de fiecare dată, după noile rezultate PISA, vom rămâne șocați vreo două zile, politicienii se vor bate în declarații care mai de care și apoi vom reveni la viețile noastre. Nu e ca și cum cineva a făcut ceva cu adevărat în privința asta, în ultimii 30 de ani. D-aia am ajuns unde am ajuns, ca nivelul analfabetismului funcțional în România să fie de 44%.

În curând, pe acești analfabeți funcțional îi vom vedea lideri de opinie pe rețelele sociale, promovați pe la televiziuni, deghizați în presă ca mari jurnaliști, în Piața Victoriei… Mâine, analfabeții funcțional de azi îți vor decide ție viața, îți vor fi șefi sau vor fi „experții” la care mulți vor căsca gura. Pentru că, ultima oară când am verificat, nu se schimbase absolut nimic în sistemul educațional de la noi. Pe la Ministerul Educației s-au perindat mulți, dar pe nimeni n-am văzut să sperie procentajul de analfabeți funcțional din România.

Alfabetizarea României ar trebui să fie o urgență pentru guvernanții de azi, pentru că în câțiva ani vor fi înlocuiți de guvernanții analfabeți funcțional de mâine care probabil vor citi și ei în vreun studiu european că au o problemă, dar nu vor înțelege.

Așa că, dragi politicieni, când facem un ideal de țară și din alfabetizarea României?

 

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *