Skip to content
Puterea Știrilor Video

Cât de credibile sunt sondajele înainte de alegeri. Sociologul Mircea Kivu: Prognozele care apar în presă sunt doar cele în care arată bine partidul care le-a plătit

psnews.ro

Invitat la emisiunea ”Puterea Știrilor”, sociologul Mircea Kivu a vorbit despre diferențele mari care apar, înainte de alegeri, între rezultatele publicate de diferite institute de sondare.

”Eu am spus întotdeauna: este bine să fii atent la cine face sondajul. Adică, până la urmă, rezultatul unui sondaj, prognoza oferită de un sondaj, este o știre și, ca orice știre, trebuie să te uiți cine ți-o dă, să verifici credibilitatea sursei.

Dacă ne uităm la sondajele din primăvară, au fost două institute, IMAS și INSCOP, ale căror rezultate au fost foarte apropiate de rezultatele finale. A fost, pe de altă parte, un alt institut care de obicei nu greșea, mă refer la CURS, care a dat o prognoză fără nicio legătură cu rezultatele finale ale alegerilor.

În condițiile în care, după alegeri, nu a ieșit cu o analiză în care să ne spună ce a greșit și unde a greșit, CURS nu mai reprezintă o sursă credibilă de informații”, a declarat Mircea Kivu.

Sociologul a precizat că, în principiu, n-ar trebui să existe diferențe mari, însă an de an au fost institute de sondare care au dat rezultate corecte și altele care au dat rezultate greșite.

”În principiu, n-ar trebui să existe diferențe mari între rezultatele diferitelor institute de sondare, adică ar fi de așteptat ca cercetătorii de la CURS să se întrebe întâi ei de ce există aceste diferențe și să comunice lucrul acesta.

Știu că în general se spune că cine dă banul comandă muzica. Eu am lucrat 20 de ani în industria sondajelor de opinie și știu două lucruri: unu, oricâți bani ți-ar da un partid, ele (partidele – n.r.) nu plătesc prestigiul unui institut, pentru că un institut care își pierde credibilitatea va pierde apoi bani mai mulți prin faptul că-și pierde clienții, și doi, chiar între oamenii care lucrează în aceste institute de sondare există o competiție, ei urmăresc rezultatele pe care le-a furnizat concurența și vor să demonstreze că sunt profesioniști mai buni, iar asta face ca, în principiu, rezultatele să nu depindă de cel care comandă sondajul.

Se întâmplă, însă, altceva. Cel care comandă sondajul poate să decidă dacă publică sau nu rezultatele. Și atunci, dacă rezultatele nu-i convin, de cele mai multe ori nu le va publica. Așa se face că sondajele care apar în presă sunt cele în care cel care le-a comandat arată bine”, a mai spus Mircea Kivu la ”Puterea Știrilor”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *