În contextul în care R. Moldova ar putea deveni membră a Uniunii Europene, corespondentul Adevărul a discutat cu șeful Serviciului Vamal, Igor Talmazan, pentru a afla care este situația la punctele de trecere a frontierei și cât de modernizate sunt vămile.
În contextul situației din regiune, șeful Serviciului Vamal (SV) de la Chișinău, Igor Talmazan, susține că a crescut numărul celor care au intrat in R. Moldova din Ucraina de la începutul războiului: ,,Din datele de care dispunem a crescut numărul cetățenilor care au traversat frontiera, inclusiv ucraineni aproximativ cu 50 %. Traseul este diferit pe tot teritoriul R. Moldova, dar o presiune mare, în special, a fost pe Aeroportul Internațional Chișinău și toate problematicile care au fost pe parcurs, au creat niște obstacole. În primul rând, vorbim de război, iar în R. Moldova am avut probleme la Aeroportul Internațional Chișinău. A fost un război hibrid și au fost alarme cu bombă, care majoritatea dintre ele au fost false și care au perturbat acest trafic. Care a fost rezultatul: o mare parte dintre conaționali și dintre cetățenii străini, inclusiv ucraineni, au optat pentru aeroporturile din România, în special aeroportul din Iași, și toate aceste circumstanțe au mărit traficul la frontieră. Posturile noastre vamale de frontieră au fost construite în timp și ele lucrau la capacitate care asigurau maxim necesar, iar când a fost un val de acesta de 50 % desigur că s-au creat anumite blocaje și cum nu vom încerca noi să gestionăm dacă la o anumită perioadă sau la un anumit post vamal este un număr foarte mare de autoturisme, și un număr mare de cetățeni care doresc să traverseze, oricum se creează anumite rânduri, blocaje. Noi am depus efort permanent, am identificat toate modalitățile posibile și cu partea română, și cu colegii din cadrul Poliției de Frontieră ca să fluidizăm”, a declarat șeful autorității vamale.
Întrebat cum au afectat activitatea vameșilor numeroasele alarme false cu bombă care au fost înregistrate în R. Moldova la scurt timp după declanșarea războiului Rusiei contra Ucrainei, Igor Talmazan a precizat: ,,Activitatea vameșilor din cadrul postului vamal de la aeroport nu a fost atât de mult afectată, întrucât însăși declanșarea alarmelor presupunea un anumit protocol de lucru, mai exact cetățenii erau evacuați de pe teritoriul aeroportului și se efectua un control suplimentar, dar a afectat foarte mult activitatea posturilor vamale de frontieră deoarece a crescut numărul persoanelor care traversau frontieră. Alarma dădea peste cap toate zborurile, erau întârzieri, oamenii erau îngrijorați chiar dacă aceasta era falsă și respectiv s-a micșorat numărul cetățenilor care optau pentru cursele aeriene din R. Moldova, majoritatea optând pentru cursele fie din Iași, fie din București și de aceea s-au creat în lanț un alt spectru de probleme”.
Migrație ilegală, favorizată de război
În ceea ce privește anunțurile anchetatorilor de la Chișinău cu privire la anihilarea mai multor grupări specializate în facilitarea trecerii frontierei de bărbații ucraineni cu vârstele cuprinse între 18-60, deși au interdicție să iasă din Ucraina, directorul Serviciului Vamal a afirmat: ,,Contracararea migrației ilegale este activitatea Poliției de Frontieră, dar datele care le prezintă permanent Poliția de Frontieră și avem o comunicare în sensul dat, arată că a crescut foarte mult migrația ilegală. Permanent sunt depistări, mai ales, în linia verde, doar frontieră moldo-ucraineană este terestră și este mai ușor de traversat. Sunt mulți cetățeni ucraineni care nu doresc să fie înrolați în armată. Nu-mi aduc aminte și nu cred că figurează vreun colaborator vamal în cauzele instrumentate pentru migrație ilegală. De regulă, migrația ilegală se efectuează în afara posturilor vamale, adică prin zona verde. Iar în posturile vamale sunt permanent vameși, polițiști. Mai mult decât atât, de când s-a început războiul, avem suportul echipei FRONTEX, sunt colegii de la EUBAM, adică în posturile vamale este acum un spectru larg de servicii care sunt amplasate”.
Întrebat dacă războiul a favorizat inclusiv cazurile de contrabandă la frontieră moldo-ucraineană, oficialul de la Chișinău a explicat: ,,După datele pe care le avem noi, ele au crescut, desigur, dar a crescut și contracararea acestui fenomen, și depunem eforturi în acest sens. De exemplu, contrabanda la ieșirea din țară, atunci atât și datele noastre, cât și ale părții ucrainene nu arătă indici masivi de creștere, dar sunt indici mai mari și iarăși, aici, cumulativ sunt mai multe circumstanțe. Toată tipurile de mărfuri care sunt întrebate și tot ceea ce trezește interes economic. Noi ne focusăm pe mărfurile puternic impozitate sau mărfurile accizate: vorbim de alcool, de produse de tutun și alte mărfuri care prezintă un interes economic sporit, iar acum deja, și țigările electronice care au luat amploare, și deja sunt mărfurile de larg consum care iarăși există intenția de a nu le declara, și de a le comercializa pe piață”, a declarat șeful structurii.
,,Iată, noi avem frontiera moldo-română și iată o să dezvolt subiectul mult mai larg, de obicei avem trafic, să-i spunem trafic regional, și după datele pe care le-am analizat aproximativ 60 % dintre cetățenii R. Moldova și 40 % dintre cetățenii români, adică din zonele limitrofe. Ce fac cetățenii R.Moldova? Majoritatea pleacă în România pentru produse alimentare sau electrocasnice, iar cetățenii români se alimentează cu combustibil și cumpără țigări. Totul se face în limita de 300 de euro, reprezintă aceasta un indicator de contrabandă sau nu reprezintă? Este un trafic la frontieră care o să persiste permanent, el aparent se încadrează în limita legală, dar există ca fenomen, iar să-l interzicem nu avem cum. Iar când vorbim de frontiera moldo-ucraineană, noi vorbim de piața ,,Kilometrul 7” și cetățenii noștri care comercializează bunurile în piață și se duc și procură bunurile de acolo și le aduc aici în R. Moldova. Avem deja dosare penale pornite în cazul fluxului mai mare de cetățeni care ia cetățeni de formă și le dă pungi cu haine de până la 300 de euro, ei trec legal, dar când analizez ca fenomen el capătă o anumită amploare. Am avut și o operațiune în sensul dat cu Inspectoratul Național de Investigații, iar pe frontieră moldo-română deja depistăm cazurile mai frecvent atât pe intrare, cât și pe ieșire din țară. Când vorbim de traficul ilicit, fie că este contrabandă, fie că este contravenție administrativă, este un ciclu permanent și cu siguranță noi avem un procent mic de depistare în raport cu ceea ce ar fi posibil de trecut. Dar avem discuții frecvente cu partea română și ucraineană și încercăm să ne concentrăm anume pe cazurile bine organizate, structurate și pe alocuri criminale. Iar traficul acesta aparent legal ia prea multe resurse și nu afectează în mod esențial economia, este un echilibru, adică de exemplu concetățenii noștri pleacă după anumite mărfuri de larg consum, electrocasnice mai ieftine și mai este procedura de restituire a TVA-ului și multe alte momente care avantajează, iar cetățenii români, în special sâmbătă și duminica, vin în R. Moldova și se alimentează cu combustibil, iar oamenilor nu le poți interzice, dar trebuie să le faci verificare. Această diferență de preț dintr-o țară în altă este cauza traficului transfrontalier”, a mai spus oficialul de la Chișinău.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News