Skip to content
Educație

Cât ne mai batem joc de Educație? Ce poate învăța România din cazul Ungariei și al SUA pentru deschiderea școlilor

Inquam Photos / Octav Ganea
" "

Educația în România reprezintă aproape de fiecare dată ultima preocupare a guvernanților. Consecințele acestei atitudini sunt de cele mai multe ori dezastruoase în special pe termen mediu și lung, atât la capitolul rezultatelor școlare cât, mai important, la capitolul rolului fundamental al școlii – formarea cetățenilor responsabili, capabili să gândească critic.

Pandemia de coronavirus a dus la închiderea școlilor și la mutarea cursurilor în online, chiar dacă mulți copii din zone defavorizate nu au acces la internet sau nu au dispozitivele necesare pentru a desfășura cursuri online. Guvernul nu a venit până acum cu acțiuni concrete care să ducă la redeschiderea școlilor, în ciuda schimbării garniturii ministeriale. Între timp noi autoproclamați “profesori” și formatori de opinie cu acreditări dubioase în domeniul educației ajung să umple golul lăsat de guvernanți și să “formeze” noua generație. Guvernanții ar putea totuși învăța ceva din lecția oferită de alte state care se confruntă cu probleme similare în ceea ce privește educația.

" "
" "

Cazul Ungariei și al Statelor Unite

Două cazuri sunt suficiente pentru a ilustra diferența fundamentală în abordarea problemei educației în timpul pandemiei. În Statele Unite noua administrație Biden are un plan sistematic pentru redeschiderea școlilor în mai multe state. Planul a fost anunțat chiar de președintele-ales, Joe Biden în mai multe interviuri televizate. Concret, guvernul federal al Statelor Unite va aloca zeci de milioane de dolari pentru a angaja personal didactic, reducând totodată numărul de elevi prezenți la cursuri și instituind un sistem rotativ. Astfel, de pildă, o clasă cu 20 de elevi va fi împărțită în două clase de 10 elevi, angajând astfel un profesor în plus la fiecare 10 elevi în cazul acesta. Desigur, aceasta reprezintă doar o parte din planul imaginat de noii decidenți politici de peste Ocean, el fiind coroborat și cu campania de vaccinare. Biden a promis totodată că va livra rezultate concrete în ceea ce privește epidemia de coronavirus din SUA în primele 100 de zile de la preluarea mandatului.

În Ungaria, mult mai aproape de noi, autoritățile de la Budapesta au anunțat că vor demara o masivă campanie națională de testare rapidă a personalului didactic. Campania se va derula pe parcursul a două zile și prefațează astfel redeschiderea școlilor după vacanța de sărbători. Decidenții politici de la Budapesta anunțaseră de fapt data testării în masă încă din luna noiembrie a anului trecut, atunci când au făcut public și planul privind redeschiderea școlilor.

În ambele cazuri, atât în SUA, cât și în Ungaria putem observa o preocupare serioasă a politicienilor cu privire la soarta educației. În România nu avem măsuri concrete până în acest moment. Planul privind redeschiderea școlilor seamănă mai degrabă cu un scenariu de “whisfull thinking”. În România, potrivit coordonatorului Comitetului Național de Coordonare a Activităților privind vaccinarea împotriva COVID-19, Valeriu Gheorghiţă, școlile S-AR PUTEA redeschide la sfârşitul lunii martie 2021 sau în aprilie. Pe ce se bazează autoritățile? Ei bine mai degrabă pe speranța că vom avea parte de o campanie eficientă de vaccinare în momentul în care vaccinul va ajunge și la restul populației. Nimic concret însă.

Guvernanții din România par să nu priceapă faptul că educația costă, însă și beneficiile sunt pe măsură. Cârpelile și experimentele eșuate din ultimii ani coroborate cu slaba pregătire a unor cadre didactice, cu dezinteresul general pentru educație, cu subfinanțarea cronică din partea Guvernului și cu închiderea școlilor în contextul pandemiei, reprezintă în fapt un recipient pentru dezastru. Dacă guvernanții nu își vor schimba atitudinea pentru educație, în câțiva ani vor culege roadele pentru educarea actualei generații. Din păcate semnalele nu sunt îmbucurătoare.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *