PSnews

Business

CCIR prezintă „Topul Național al Firmelor” – 25 de ani de la prima ediție

Topul Național al Firmelor, organizat în exclusivitate de Camera de Comerț și Industriei a României, este un reper pentru mediul de afaceri, un clasament al celor mai competitive firme din România. Dacă  la prima ediție, din 1994, se regăseau pe primele 15 locuri 759 de companii, în 2018, la 25 de ani, pe primele 10 locuri sunt 12.472 companii, o creștere de mai bine de 16 ori mai mare. 

Ediția a XXV-a din 2018 a Topului Național al Firmelor clasează pe primele 10 poziții la nivel național,12.472 companii – operatori economici din diferite sectoare de activitate: 4.381 din industrie, 3.478 din servicii, 2.627 din comerț, 307 din turism, 460 din cercetare-dezvoltare și high-tech, 633 din agricultură, silvicultură și pescuit și 586 din construcții. Cele 12.472 companii au o cifră de afaceri de aproximatix 165 mld. Euro, un profit din exploatare de circa 13,9 mld. Euro și 1.380.304 de salariați. 

Desfășurătorul a 25 de ani de TNF (1994-2018): 

1,Dezvoltarea puternică a mediului de afaceri privat din România în perioada 1993 – 2018 – evoluția Topului Național al Firmelor reliefează cel mai bine dezvoltarea sectorului privat în România în ultimii 25 de ani. Dacă la început pe primele 15 locuri se regăseau 759 companii, în clasamentul TNF 2018 pe primele 10 poziții ale clasamentului se regăsesc 12.472 companii. În 25 de ani, numărul companiilor premiate la TNF a crescut de mai bine de 16 ori.

În 1994, domeniile de activitate analizate pentru a realiza Topul Național al Firmelor se rezumau la agricultură, construcții, servicii, comerț și industrie. În prezent, topul umărește o gamă mai largă de sectoare de activitate, care au apărut ca o consecință firească în progresul României din acest sfert de secol. În 2018, TNF premiază companii și din domenii precum: silvicultură și pescuit, cercetare, dezvoltare și high tech, turism.

Conform datelor CCIR, cinci companii care au luat premiu de excelență în afaceri la prima ediție a TNF, în 1994, se regăsesc și în clasamentul din acest al Topului Național al Firmelor: Apulum SA, Automobile Dacia SA, Rifil SA și Romexpo SA și Coca-Cola HBC România.

2. Produsul Intern Brut (PIB) – în 1994, anul în care Camera de Comerț și Industrie a României a organizat și susținut prima ediție a TNF, PIB-ul României era de aproximativ 22,6 miliarde de dolari, iar salariul mediu net ajungea la valoarea de 119 de dolari. În 2018, salariul mediu este de aproximativ 667 de dolari, iar PIB-ul României a depășit 187 miliarde euro.

3. Uniunea Europeană – aderarea României la Uniunea Europeană a fost momentul cheie pentru economia românească. Creșterea puternică a investițiilor străine și atragerea fondurilor europene, creșterea exporturilor și zecile de miliarde trimise anual în țară de cetățenii români aflați în celelalte state membre au influențat decisiv dezvoltarea economică în ultimii 11 ani. După șomajul amplu din anii 90 și 2000 care a generat valuri mari de plecări în spațiul UE și în afara acestuia, treptat numărul salariaţilor a crescut semnificativ, ajungându-se la 4,88 de milioane de angajaţi în România.

4. Creșterea numărului companiilor private – transformarea economiei româneşti dintr-o economie de stat centralizată într-o economie de piaţă s-a dovedit a fi un proces complex. În 1994, pentru stabilirea clasamentului s-a utilizat o bază de date de 1000 companii. În 2018, au fost analizate 688.018 de companii, dintre care 189.962 au intrat în competiția pentru primele 10 poziții în clasamentul național. Dacă la începuturile anilor 90 majoritatea angajaților lucrau la stat, în 2017, potrivit Eurostat, bugetarii reprezintau circa 20% din ponderea persoanelor angajate.

5. Internaționalizarea business-ului – în acești 25 de ani, economia românească a suferit o serie de modificări care s-au reflectat într-o creștere spectaculoasă. În această perioadă, exporturile au crescut de 15 ori. Volumul de schimburi a crescut, de la aproximativ 8 miliarde de dolari în 1993, la peste 60 de miliarde de dolari în 2017.

Structura exporturilor exporturilor din România s-a modificat radical în ultimii 25 de ani – în prezent, principalele specializări la export ale României sunt reprezentate de fabricarea autovehiculelor de transport rutier, fabricarea de mașini și echipamente și fabricarea echipamentelor electrice. Compania Dacia se regăsește atât în clasamentul TNF din 1994 cât și în cel din acest an, la categoria excelență în afaceri.

Internaționalizarea business-ului românesc este una dintre prioritățile strategice ale Camerei de Comerț și Industrie a României, în acest sens fiind organziate frecvent întâlniri bilaterale, Forumuri de Afaceri sau Misiuni Economice.

6. Economia românească peste încă 25 de ani – de 25 de ani Camera de Comerț și Industrie a României urmărește evoluția economiei românești și premiază cele mai performante companii din țara noastră. Topul Național al Firmelor, singurul clasament abilitat printr-o lege organică să stabilească ierarhia celor mai performante companii, a fost de-a lungul timpului martorul celor mai spectaculoase momente care au determinat traiectoria economiei din țara noastră.

Cum va arăta economia romanescă pentru generațiile viitoare și care va fi numărul companiilor care se vor regăsi în clasamentul Topului Național al Firmelor peste încă 25 de ani? Mai multe investiții străine, absorbția fondurilor europene, dezvoltarea infrastructurii de transport, deschiderea granițelor pentru specialiști și creiere din toată lumea, mai multe investiții în cercetare și digitalizare – sunt doar câteva direcții strategice de acțiune care pot susține o creștere economică susținută în următorul sfert de secol.

 

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi