Curtea Constituțională (CCR) critică în termeni duri modificarea adusă de PSD prin care partidul condus de Marcel Ciolacu susținea că mărește pensiile cu 40%, explicând că, de fapt, ceea ce au propus și au votat social-democrații ar fi dus la un vid legislativ, ar fi produs ”efecte distonante securității juridice” și ar fi dus la imposibilitatea calculării pensiilor deoarece ar fi dispărut baza legală pentru această operațiune.

”Numai dacă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.135/2020 ar fi fost respinsă, ar fi reintrat în vigoare dispoziţia de stabilire a punctului de pensie la 1775 lei (majorarea de 40% – n. red.)”, arată judecătorii constituționali în motivarea deciziei prin care au admis sesizarea Guvernului Orban împotriva modificării aduse de PSD la OUG de rectificare a bugetului pe 2020, modificare prin care social-democrații susțineau că majorează pensiile cu 40%.

Decizia CCR a fost adoptată pe 13 ianuarie. Practic, guvernul PNL a modificat prin ordonanță de urgență (OUG 13/2020) legea pensiilor adoptată de PSD în 2019 care prevedea că de la 1 septembrie 2020 punctul de pensie se majorează cu 40%, la 1.775 de lei. Liberalii au explicat că efortul bugetar este prea mare și au stabilit că pensiile vor crește cu 14%, nu cu 40%, stabilind valoarea punctului de pensie la 1.442 de lei. În parlament însă, social-democrații au abrogat articolul din OUG care stabilea majorarea cu 14%, fără a pune însă nimic în loc, susținând în schimb că prin această abrogare au readus majorarea la 40%.

Nu doar că PSD nu a majorat pensiile prin această modificare, explică CCR, dar abrogarea risca să arunce în aer întregul sistem.

”Rezultă o situaţie paradoxală, în sensul că soluţia normativă aleasă pentru concretizarea intenţiei autorilor amendamentului/ Parlamentului nu poate produce efectele juridice avute în vedere de aceştia tocmai din cauza modului defectuos de redactare a textului normativ. Din contră, produce efecte juridice distonante securităţii juridice, întrucât, abrogându-se chiar prevederea legală care stabilea punctul de pensie la 1442 lei, se pune problema eliminării din fondul activ al legislaţiei a însăşi soluţiei legislative care reglementează valoarea punctului de pensie. Astfel, ar rezulta că, în urma adoptării legii, nu ar mai exista o valoare a punctului de pensie, cel puţin până la data de 1 septembrie 2021, când valoarea acestuia ar deveni 1875 lei, ci pur şi simplu valori concrete ale pensiilor aflate în plată. S-ar pune problema modului în care s-ar calcula pensiile în ipoteza deschiderii dreptului la pensie ulterior intrării în vigoare a legii criticate; astfel, acestea nu ar putea fi calculate tocmai pentru că nu există reglementată o valoare a punctului de pensie pentru o perioadă de timp ce se va încheia la 31 august 2021”, arată Curtea în motivarea deciziei.

CCR mai explică faptul că, din cauza modului defectuos de legiferare, ”s-a creat o incertitudine juridică în privinţa existenţei normative a valorii punctului de pensie, ceea ce afectează însuşi dreptul la pensie”.

”Desigur, ţine de opţiunea legislativă exclusivă a Parlamentului stabilirea valorii concrete a punctului de pensie, însă acesta nu are îndreptăţirea, în niciun caz, să omită menţionarea valorii acestuia în condiţiile în care însuşi calculul pensiei se face prin raportare la valoarea unui punct de pensie. Este un element esenţial al întregului sistem de pensii, fără de care acesta nu ar putea funcţiona. Stabilirea valorii sale nu este doar o chestiune tehnică, ci elementul financiar central al întregului sistem de pensii publice bazat pe principiul contributivităţii. De aceea, în situația dată, din cauza modului de reglementare, nu este stabilită nicio valoare a punctului de pensie până la 1 septembrie 2021, ceea ce este inadmisibil prin perspectiva securităţii juridice în materie de pensii”, mai precizează judecătorii constituționali.

Decizia de aprobare a sesizării guvernului a fost luate cu unanimitate.