Ce ascund Nicușor Dan și USR în scandalul finanțării campaniei electorale

Sursă foto: Inquam Photos / George Călin

Solicitat să dea explicații cu privire la finanțarea propriei campanii electorale, Nicușor Dan se încurcă în declarații și calcule matematice. Declarațiile sale contradictorii lasă loc de intepretări.

Pe de o parte, Nicușor Dan, deși este susținut de 4 partide în cursa pentru Primăria Generală a Capitalei, susține că eforturile electorale sunt plătite din donații ale cetățenilor. Apar tot mai multe controverse cu privire la finanțarea campaniei electorale a lui Nicușor Dan și legăturile sale cu omul de afaceri Matei Păun, care are companii cu activitate pe piețe controlate de Kremlin, potrivit celor de Newsweek.ro.

Pe de altă parte, Nicușor Dan, USR și firma care deține panourile – Getica OOH SRL – au refuzat să facă public contractul, importanța acestui contract fiind importantă pentru a vedea valoarea exactă contractului, cine l-a semnat și în ce calitate, dar și pentru transparentizarea finanțării campaniei electorale.

Campania electorală, ușor de sponsorizat

La mijlocul lunii aprilie, Nicușor Dan declara că a reușit să strângă, din donații, 150.000 de euro înainte să demareze campania de strângere de fonduri pentru finanțarea campaniei electorale, fără a preciza cine sunt persoanele care îi susțin campania electorală. Totodată, Nicușor Dan susținea tot atunci că în doar câteva zile de la lansarea campaniei de donații a strâns 30.000 de euro de la circa 1.000 de persoane. ”După anunțul ăsta au fost peste 1000 de persoane care împreună au donat, nu am suma exactă, dar de ordinul a 150 de mii de lei, deci cam 30.000 euro”, spunea la mijlocul lunii aprilie edilul, la Digi24.ro.

Din 12 aprilie, de când a făcut această declarație și până la finalul lunii aprilie, adică în aproximativ două săptămâni, alte 2.000 de persoane ar fi donat pentru campania actualului primar general, încă 120.000 de euro, ajungând la suma totală de 300.000 de euro. Ținta finală fiind de 450.000 de euro.

Panotajul stradal, scump, dar nu și pentru independentul Nicușor Dan

Nicușor Dan a fost primul candidat pentru Primăria Generală a Capitalei care a împânzit orașul cu afișe electorale, în cele mai bune locuri din Capitală. Specialiștii vorbesc de costuri care s-ar putea ridica și la jumătate de milion de euro, potrivit investigației făcută de Newsweek.ro. Cu toate acestea, Nicușor Dan susține că ar fi costat doar 180.000 de euro, fără a face public contractul și ridică semne de întrebare cu privire la legalitatea acestuia sau a anumitor termeni contractuali.

„De exemplu publicitatea pe care o vedeți pe stradă este un contract pe toată perioada până la începutul campaniei efective când n-avem voie, conform legii, să punem decât afișe pe un panou pe care îl pun primăriile de sector, publicitatea stradală pe care o vedeți prin oraș a costat 180 de mii de euro. Publicitatea pe care o fac pe online, până acum m-a costat cam 1000 de euro la două zile. Acum am mărit ritmul și costă cam 1000 de euro pe zi. Dacă aș avea, aș plăti 5000 de euro pe zi”, a mai zis Dan la Digi24.ro.

Atât PSD, cât și presa a cerut echipei de campanie a lui Nicușor Dan, dar și primarului general să publice sursele de finanțare ale campaniei electorale.”Primarul general, Nicușor Dan are obligația morală și legală să elucideze sprijinul financiar sau de orice natură pe care îl primește de la consilierul său Matei Păun – un susținător declarat al intereselor politice ale Rusiei. Solicităm de asemenea Primarului General, să-și explice poziția pe tema conexiunilor pe care oameni apropiați de Nicușor Dan le au cu interese de afaceri rusești și cerem pe această cale, din nou, în mod public, Primarului General să lămurească asupra surselor de finanțare ale campaniei uriașe de publicitate”, se arată într-un comunicat de presă remis de PSD.

Toate afișele lui Nicușor Dan sunt panourile celor de la Getica OOH SRL, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de publicitate outdoor din București. Specialiștii în domeniu vorbesc de contracte care ar putea trece de jumătate de milion de euro.

Iar dacă valoarea enunțată însuși de candidatul Nicușor Dan este de 180.000 de euro se impune întrebarea dacă nu cumva firma Getica OOH SRL l-a sponsorizat pe Nicușor Dan cu panouri de publicitate. Nu ar fi prima oară când asociații acestei firme l-ar sponsoriza pe Nicușor Dan.

În campania electorală din 2016, Nicușor Dan a fost sponsorizat de firma Panotaj Expert. Donații din partea aceleiași firme ar fi primit și în 2019, iar întâmplător sau nu Panotaj Expert este deținută de unul din asociații firmei Getica OOH SRL și apropiați ai omului de afaceri Matei Păun. Matei Păun este cel care ar fi negociat contractul lui Nicușor Dan pentru publicitatea stradală și este apropiat de asociații Getica și, implicit Panotaj Expert.

Matei Păun l-a susținut pe Nicușor Dan încă din 2016 încoace, ba chiar i-a fost șef de campanie, cei doi având și acum o relație bună, chiar dacă omul de afaceri este bănuit că ar avea legături cu Rusia. Cu toate acestea, Nicușor Dan recunoaște că îi este apropiat.”Mai dă nişte sfaturi, mai vorbim la telefon. (…) Suntem în acelaşi cerc de prieteni şi între campanii nu ştiu dacă ne vedem de trei ori în patru ani. Ne mai întâlnim la Balcic, la Krapeţ mai degrabă”, a spus Nicușor Dan despre relația cu Matei Păun, la Antena 3.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: