Skip to content
Externe

Ce sancțiuni riscă Belarus după deturnarea aeronavei Ryanair. Iulian Chifu: Există mai multe variante

Inquam Photos / Octav Ganea

Într-un interviu pentru PS News, analistul de politică externă Iulian Chifu a explicat în ce condiții deturnarea avionului la Minsk poate fi considerată un act de terorism, susținând că, indiferent de scenariul pus în practică de autoritățile din Minsk, „vor exista sancțiuni”.

„Există mai multe variante, pe care le vom afla în momentul în care vom ști toate detaliile – și le vom ști, pentru că probabil autoritățile lituaniene au reușit să facă interviul și interogatoriul cu pilotul și cu cei din jur, deci cu cei implicați. Depinde dacă, la bord, ofițerii de informație care îl urmăreau pe jurnalist au fost cei care au determinat o reacție. Dacă au forțat pilotul să deturneze avionul, acesta este terorism. Dacă e vorba despre o amenințare explicită la adresa pilotului că se va trage în aeronavă dacă nu se îndreaptă spre Minsk este, din nou, terorism de stat, de data asta. Nu ai voie să ameninți cu distrugerea unei aeronave civile. 

Dacă e doar o chestiune de intimidare, trebuie văzute detaliile, dar în principiu este responsabilitatea pilotului de la Ryanair. Aeronava este teritoriu irlandez și, odată ce este în zbor, nu poate fi deturnat. Ca atare, în momentul respectiv doar pilotul este cel care decide, iar pilotul putea decide bine mersi să meargă Vilnius, nu putea fi deturnat dacă nu își dorea. Dacă nu a fost o amenințare explicită care să nu intre la terorism, atunci este responsabilitatea pilotului care a fost impresionat de chestiunea respectivă.

Nu spun că pilotul a fost implicat, ci că există șanse ca acesta să fi fost responsabil. Dacă nu există o amenințare explicită: <<Trag în tine și te dobor dacă nu aterizezi>>, e inexplicabil de ce a plecat spre Minsk și nu și-a continuat zborul spre Vilnius, dar asta nu înseamnă că e implicat, ci înseamnă că ar fi putut fi impresionat de manevrele avionului militar, ceea ce este discutabil. De ce ar fi impresionat un pilot de avion care își face propriul plan de zbor.

Nu e vorba de implicare directă, nu putem discuta acest lucru pentru că nu avem date și este doar un scenariu, dar responsabilitatea este altceva”, spune Chifu.

De asemenea, analistul a explicat că indiferent de scenariul pus la cale, vor exista consecințe pentru Minsk.

„În momentul de față, intervin elementele concrete care vor da poziția Uniunii Europene. Cel mai probabil, Lituania va veni cu datele concrete, cu evaluarea făcută la sol, cu interogatoriu pilotului. Pentru că am avut un incident, este clar că la Vilnius pilotul a intrat sub evaluarea autorităților lituaniene, sigur și la nivelul propriu-zis al companiei și al statului irlandez, care este responsabil pentru că acolo, cât timp era în zbor, era teritoriu irlandez. Deci Irlanda are un pic de responsabilitate indirectă în raport cu pilotul care a făcut aceste manevre.

În urma elementelor care s-au strâns, va exista și o pronunțare în ceea ce îl privește pe cel arestat. Dacă e vorba de terorism de stat e clar că ofițerii care erau la bord au o responsabilitate. Lukașenko, dacă a dat ordinul. Zona militară de conducere, dacă a fost invocată doborârea implicită sau explicită. Pe fiecare dintre aceste dimensiuni vor veni sancțiuni importante, și nu doar pe zona economică sau politică”, spune analistul.

În opinia analistului, România trebuie să se poziționeze împreună cu Uniunea Europeană pe acest subiect.

„Am văzut comunicatul Ministerului de Externe. E bine că toată comunicarea a avut loc după ce aeronava cu pasageri europeni era deja în spațiul european lituanian. Auzim la București că ar fi fost 5 pasageri români, dar s-a dovedit prin intermediul ambasadorilor care au fost la Minsk și la Vilnius în aeroporturi că nu exista niciun cetățean român la bord. Oricum, nimeni nu a cerut sprijin consular, dar ambasadorul s-a dus la sosire pentru a se interesa despre situația zborului și detaliile de acolo, iar în celălalt caz s-a dus la aeroportul de Minsk. Firește că nu l-a primit nimeni, neavând solicitare de zonă consulară și neavând niciun cetățean despre care să întrebe, astfel încât nu aveau de ce să solicite autorităților belaruse alte detalii”, conchide Iulian Chifu

Secretarul general al NATO a denunțat duminică „un incident grav și periculos” și a cerut „o anchetă internațională”, după deturnarea de către Belarus a unui avion de linie forțat să aterizeze la Minsk și arestarea unui opozant prezent la bordul aparatului.

Un jurnalist din Belarus, Roman Protasevici, opozant al regimului Lukaşenko, a fost arestat duminică pe aeroportul din Minsk după ce a coborât dintr-un avion pe ruta Atena – Vilnius. Canalul de Telegram Nexta al opoziției din Belarus spune că aeronava de linie a Ryanair a fost interceptată de către Aviația militară și deviată de pe traiectoria sa în urma unei „alerte cu bombă”.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *