Skip to content
Politică

Ce spune un fost ministru al Transporturilor despre un document esenţial adoptat la Bruxelles

Ce spune un fost ministru al Transporturilor despre un document esenţial pe această temă adoptat, recent, de Parlamentul European (PE).

Într-un comunicat trimis, duminică, PSnews.ro, fostul ministru de resort Ramona Mănescu (eurodeputat PNL) aminteşte că, săptămâna aceasta, PE a adoptat “Raportul intermediar asupra nivelului implementării Cărții Albe privind Transporturile” (intitulată „Foaie de parcurs pentru un spațiu european unic al transporturilor — Către un sistem de transport competitiv și eficient din punct de vedere al resurselor”), demers inițiat în 2011 de către Comisia Europeană.

Ramona Mănescu susţine că documentul este unul „crucial” pentru politicile privind transporturile la nivel european, pentru finanțarea ce este pusă la dispoziția acestui sector și pentru modul în care el se va dezvolta pe termen mediu și lung.

„El exprimă o nemulțumire a Parlamentului European cu privire la gradul în care Cartea Albă privind Transporturile a fost implementată. Pentru România, el reprezintă, însă, o oportunitate de dezvoltare extrem de importantă, iar dacă autoritățile române îl iau în considerare, această șansă se poate transforma în realitate”, comentează Mănescu.

Ea adaugă că România are două atuuri în sectorul transporturilor: „o rețea foarte generoasă de cale ferată și cel mai lung coridor de transport pe Dunăre. Lor li se adaugă cel mai mare port estic al Uniunii Europene – Constanța și cele 16 porturi dunărene, Galațiul fiind la rândul lui cel mai mare port de pe întreaga lungime a fluviului. Aceste atuuri ale României se regăsesc atât în oportunitățile oferite de Cartea Albă privind Transporturile, cât și în concluziile raportului intermediar votat de Parlamentul European”.

Raportul, în capitolul privind finanțarea infrastructurii de transport, solicită acordarea de ”prioritate mijloacelor sustenabile de transport, precum transportul feroviar, căile navigabile interioare și transportul maritim pe distanțe scurte”.

De asemenea, Raportul ”solicită introducerea unui nou obiectiv, însoțit de măsurile necesare, de transfer până în 2030 a 50 % din actualul transport de mărfuri periculoase în UE către moduri de transport mai sustenabile, cum ar fi transportul feroviar și căile navigabile interioare”. Acesteia i se adaugă măsuri pentru „a promova conexiunile portuare mai bune, în special cu căile ferate și căile navigabile interioare”, mai exact – finanțarea infrastructurii necesare dezvoltării capacităților multi-modale.

„Transporturile pe calea ferată și cele navale oferă exact ceea ce se află în centrul Cărții Albe privind Transporturile: siguranță, costuri de mediu reduse, eficiență și fiabilitate. Prin interconectarea lor cu rețeaua rutieră și aeriană se obține chiar mai mult, în termeni de creștere a mobilității și eliminare a barierelor din calea unui spațiu european unic al transporturilor.

Folosindu-se de instrumentele financiare oferite prin Mecanismul pentru interconectarea Europei (CEF), în cadrul oferit de Strategia Uniunii Europene pentru regiunea Dunării, proiect la inițierea, negocierea și adoptarea căruia am luat parte în mandatul anterior, România își poate crea avantaje competitive importante pe o piața a transporturilor ce este din ce în ce mai globalizată.

Proiecte precum conectarea portului Constanța cu portul Rotterdam de la Marea Nordului, via coridorul Rin – Main – Dunăre, sunt de importanță strategică pentru România. Lor li se adaugă îmbunătățirea navigabilității pe Dunăre prin direcționarea de fonduri europene către efortul de întreținere a canalului navigabil precum și îmbunătățirea interconectivității prin centre multi-modale. Să nu uităm că aceste priorități se regăsesc și în Strategia Dunării, ce are în vedere modernizarea porturilor Dunărene, de-a lungul rețelei de transport TEN-T.

Trecerea la faza de implementare a proiectelor răspunde obiectivelor Cărții Albe privind Transporturile, dar mai ales aduce beneficii majore sectorului de transporturi românesc, asigurând acel suport economic durabil necesar creșterii numărului de locuri de muncă, sporirii veniturilor populației și îmbunătățirii oportunităților de antreprenoriat”, mai transmite Ramona Mănescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *