Skip to content
Politică R. Moldova

Ce urmează pentru Republica Moldova după instalarea crizei politice. Iulian Chifu: Există deja un premier și miniștri cunoscuți

Iulian Chifu

Analistul de politică externă Iulian Chifu, în exclusivitate pentru PSnews.ro, a prezentat situația din Republica Moldova, precum și ce urmează după instalarea crizei politice peste Prut.

Potrivit analistului, din cele vehiculate în presa de la Chișinău, există deja un premier și miniștri cunoscuți. Amintim că PSnews.ro a scris în urmă cu câteva zile că Igor Dodon a decis să negocieze cu oamenii oligarhului Vladimir Plahotniuc din Partidul Democrat condițiile instalării unui guvern minoritar, în frunte cu actualul consilier al lui Dodon, Ion Chicu, fost ministru al economiei în guvernul Filip.

Citiți și: R. Moldova / Surse: Igor Dodon ar vrea să o dea jos pe Maia Sandu din fruntea Guvernului. Cine ar putea fi noul premier

„A fost o majoritate de mezalianță PSRM-ACUM și unul dintre partidele fondatoare ale acestei majorități a fost cel care a depus moțiunea de cenzură împotriva Guvernului, nemulțumit de asumarea răspunderii (pentru modificarea Legii Procuraturii – n.r.), probabil fără dialog sau, în orice caz, contrar acceptului său.

În mod natural, Guvernul respectiv a căzut în condițiile în care partidul de opoziție nu a fost contactat, nu a existat o negociere, astfel încât să se producă o schimbare în majoritate. Vedem elementele care curg mai departe. Dacă este să ne uităm la angajamentele luate în momentul în care s-a format această mezalianță, din start s-a vorbit despre o coaliție conjuncturală, situațională îi spuneau acolo la Chișinău, adică una care reunește două forțe politice al căror singur scop era dezoligarhizarea Republicii Moldova. Lucru care s-a și întâmplat, anunțând că este vorba despre un Guvern pe termen scurt și că este vorba despre alegeri anticipate.

Guvernul pe termen scurt a funcționat. La un moment dat, s-a pus problema ca acest Guvern pe termen scurt să fie cel puțin până la alegerile prezidențiale de anul viitor. Această posibilitate nu a fost susținută deoarece reforma din justiție a găsit partidele fondatoare ale acestei mezalianțe pe poziții diferite în raport cu modul în care să se facă controlul. De altfel, în timp am avut nenumărate momente în care Partidul Socialiștilor să preia structuri de putere din stat, chiar dacă, potrivit Constituției, Dodon nici nu are astfel de atribuții.

În urma acestei situații, nemulțumirea generală în perspectiva preluării controlului și asupra preluării controlului procurorului general de către președinte a făcut ca Maia Sandu să facă acest gest de forță la risc maxim, care s-a soldat cu moțiunea de cenzură și respectiv cu căderea Guvernului.

Cred că trebuie să vedem în ce măsură urmează un Guvern format repede. Din cele vehiculate în presa de la Chișinău, există deja un premier și miniștri cunoscuți. O perspectivă a creării unui Guvern care renunță la vectorul pro-european, care ajută la consolidarea regimului Dodon într-o formă autoritară, nu a făcut niciun pas înainte în raport cu ceea ce și-a propus. Evident că nu este o perioadă fastă pentru că această fostă guvernare pro-europeană părăsește pozițiile de la guvernare, și pe cale de consecință, vor urma și efecte mai complicate”, a declarat Iulian Chifu.

Guvernul Maiei Sandu a fost demis marţi, 12 noiembrie, cu voturile deputaţilor din fracţiunea PSRM şi PDM, la doar cinci luni de la învestirea în funcţie. Moţiunea de cenzură a fost înregistrată de deputaţii PSRM, aflaţi în alianţă de guvernare cu Blocul ACUM, după ce Guvernul şi-a asumat răspunerea pentru modificarea Legii Procuraturii, aşa încât premierul să poată selecta candidaţii pentru funcţia de procuror general.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *