Reabilitările de căi ferate, construcţia de autostrăzi şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare par să-şi fi luat partea leului din fondurile europene alocate ţării noastre în primii ani de după aderare, potrivit unei analize Capital.ro.
La 31 iulie 2014, din cele peste 19 miliarde de euro puse la dispoziţie de Uniunea Europeană, în perioada 2007-2013, sub formă de fonduri structurale şi coeziune, doar 35,5% ajunseseră efectiv în România.
Cu alte cuvinte, în primii şapte ani şi jumătate după intrarea în UE, am reuşit să cheltuim doar o treime din sumele alocate de Bruxelles pentru reducerea diferenţelor dintre noii şi vechii membri.
În plus, între 31 decembrie 2013 şi 31 iulie 2014, s-au depus la Bruxelles declaraţii de cheltuieli doar pentru 3% din fondurile totale alocate. Cu alte cuvinte, în ultimele şapte luni am solicitat rambursarea a numai 575 de milioane de euro, proporţia respectivelor declaraţii în total crescând neglijabil, de la 33,5% la 36,5%.
Cele mai mari proiecte finanţate de UE sunt în POS Transport, care are alocate de la Bruxelles 4,4 miliarde de euro pentru 2007-2013, finanţate proiecte extrem de importante din infrastructura naţională.
Astfel, s-au alocat aproape două miliarde de euro din fonduri UE pentru A1, autostrada care urmează să lege Bucureştiul de reţeaua europeană de transport rutier rapid. Sectoarele Orăştie-Sibiu şi Lugoj-Deva (loturile 2 şi 3), respectiv Dumbrava-Ilia, vor „înghiţi” aproape un miliard de euro, ocupând unele din primele locuri în clasamentul sectorului.
Restul banilor sunt alocaţi celorlalte tronsoane ale autostrăzii dintre Sibiu şi graniţă (cu excepţia sectorului Deva-Orăştie, care a fost finanţat tot de UE, dar prin fonduri pre-aderare). Iar ceea ce este cu adevărat important este că aproape 140 de kilometri din autostrada construită cu fonduri europene sunt deja gata, iar alţi 40 de kilometri ar putea fi terminaţi până la finalul acestui an, potrivit sursei citate.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News