Cerealele ucrainene. „Fermierii nu sunt liniștiți după declarațiile ministrului”

Port Constanta cereale
Sursa foto: Inquam / George Călin

Cezar Gheorghe, expert în comerțul cu cereale, a discutat, în cadrul emisiunii „Puterea Știrilor”  despre preocupările legate de anunțurile privind importurile de cereale ucrainene. Întrebat dacă declarațiile ministrului Agriculturii au liniștit fermierii, Cezar Gheorghe a răspuns că „emoția s-a disipat pentru o perioadă de 30 de zile, dar fermierii se confruntă în continuare cu aceleași probleme”.

„Nu, nu cred că s-au liniștit. Cred că s-a disipat emoția oarecum pentru o perioadă de 30 de zile. Fermierii sunt în aceleași probleme ca și până acum și am câteva amendamente la declarația domnului ministru Barbu. Trebuie să știm cu toții și trebuie să fim conștienți de foarte multe lucruri. La nivel politic, declarațiile sunt în regulă, sunt frumoase, sunt liniștitoare”, a declarat acesta.

El a adăugat că sunt necesare reglementări și controale mai stricte pentru a gestiona importurile din Ucraina. Gheorghe a subliniat faptul că există riscul ca mărfurile să fie modificate în R. Moldova și să ajungă în România sub formă de import, deoarece România nu are restricții privind importurile din R. Moldova.

„Țin să vă spun un singur lucru, cineva controlează oare cât marfă își schimbă originea în R. Moldova și apoi sosește în România cu chiu de import?! Pentru că noi nu avem absolut nicio restricție în ceea ce privește importul din R. Moldova. Acolo se transformă foarte multă marfă și vine pe piața noastră locală. Mai departe, exact cum spunea și dl. Constantin, noi trebuia să fim foarte pregătiți până în acest moment. De fapt, noi trebuia să ne pregătim de circa un an și jumătate, de când a început conflictul”, a mai precizat expertul.

Cezar Gheorghe a menționat, de asemenea, că România trebuia să fie pregătită pentru această situație cu mult timp înainte și că era cunoscută probabilitatea unui astfel de scenariu. El a susținut necesitatea unor mecanisme de control pentru a preveni abuzurile și evaziunea fiscală, dar și importanța gestionării fluxurilor de marfă.

„Eu nu cred că ne-ar fi luat prin surprindere. Știam cu toții despre acest lucru. Trebuia să ne pregătim și trebuia, în schimbul a ceea ce am oferit, pentru că am oferit extraordinar de multe lucruri Ucrainei, să avem și noi niște beneficii, niște beneficii, dar să instituim niște încă o dată, o spun și eu, repet, niște mecanisme de verificare și control, pentru că nu poți să lași efectiv hoardele de comercianți e toate categoriile, din Ucraina, să nu credeți că acolo să nu mai comercianți-i de bună credință, să asalteze pe toate părțile frontierele României. Și pe pe toate mijloacele, cale ferată, auto și pe barje, să nu respecte niște reguli clare de comerț, de transfer și de transport. Pentru că o spun cu toată răspunderea, avem practic dovezile, lucrătorii vamali, săraci de ei, nu au de unde să știe că pe timpul verii, când am fost în vama Giurgiulești, am văzut la documente care indicau factura de transport, factura de marfă la jumătate față de, să zicem, de contravaloarea mărfii în aceeași zi. Asta pentru, să zicem, a micșora baza de plată pentru TVA în România. Deci, enorm de multe lucruri!

Sărim peste supratunarea camioanelor, care este la ordinea zilei. Descărcau jumătate undeva pe drum și apoi își continuau treaba mai departe, plata taxelor de drum și multe, multe, multe alte lucruri. Noi trebuia să fim foarte bine pregătiți, și bine ancorați în realitate pentru ceea ce urma. Mai mult decât atât, comisarul a avut un limbaj extraordinar de decent și este un om deosebit de înțelept, pentru că omul ăsta a spus clar, cu subiect și predicat, „am realizat cu toții că foarte mare parte din marfa ucraineană este necesară în Uniunea Europeană”. Da, corect, de acord. Uniunea Europeană are nevoie de fiecare dată de circa 24, poate 26 de milioane de porumb și marfa trebuie să meargă în Spania, să meargă în Portugalia, să meargă unde este nevoie de ea, dar noi în România nu avem nevoie efectiv de această marfă. Trebuia în mod clar să desenăm niște culoare de transport ca să segregăm într-un fel aceste fluxuri. ”, a mai spus el.

Gheorghe a mai subliniat și importanța unei planificări mai eficiente pentru a evita problemele cu care se confruntă acum fermierii și comercianții români.

„ Acum mai avem o problemă. Ucraina dorește să exporte foarte rapid marfa și pun o întrebare și nu e retorică, vă rog să mă credeți, Conflictul s-a mutat în sud, Rusia stă în tranșee, acolo, ucrainieni atacă, dar în tot teritoriul ucrainean nu mai leagă nimeni cu coloanele de blindate. Cu respect o spun, de ce atâta grabă în a scoate marfa aceea din Ucraina și de a traversa peste frontiere, în afară de faptul că este potențial mai ieftină decât produsul de origine europeană și mă refer la România, să zicem Polonia, Ungaria. Și noi avem fluxurile noastre de export. Marfa aceea poate să aștepte frumos până se fac locuri suficient de multe, pentru că portul Constanța este asaltat de enorm de multă vreme. Planul operațional al terminalelor, care sunt terminale private și nu poți să impui nimănui un plan operațional a început să fie construit din luna aprilie, cu alte cuvinte, navă după navă după navă, pentru marfă de origine ucraineană, iar românii sau fermierii români sau comercianții români care doresc să vândă marfă, ei sunt împinși cu perioadă de livrare cu întârziere de 45 până la 60 de zile”, a conchis Cezar Gheorghe.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: