Comisia Europeană (CE) a aprobat joi, 11.01.204, ajutoare de stat de 126 de milioane euro pentru porturile care se confruntă cu o creștere a fluxurilor comerciale, ca urmare a războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Cezar Gheorghe, expertul din piața cerealelor se întreabă, cu scepticism, daca banii vor fi cu adevărat folosiți de porturile maritime, interioare, româneşti.
„Această schemă în valoare de 126 de milioane euro va permite României să reducă blocajele create de creşterea bruscă a volumului de mărfuri care sosesc în porturile de la Dunăre şi Marea Neagră”, a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager.
Schema de 126 de milioane euro (626 de milioane lei) care se va derula până la 31 decembrie 2024, va facilita fluxurile comerciale înspre şi dinspre Ucraina, în concordanță cu obiectivele UE pentru culoarele de solidaritate.
Potrivit Comisiei Europene, banii vor ajuta la reducerea blocajului cauzat de războiul din Ucraina. Cezar Gheorghe, cunoscutul expert din piața cerealelor, este sceptic în ceea ce privește traseul și destinația finală a acestei finanțări.
„Părerea mea e simplă și clară. Portul Constanța a fost dat, cu subiect și predicat, cu cheie și lacăt, Ucrainei. Asta este părerea mea. Fermierii români , cu foarte mult discernământ vă spun, nu mai au acces în Portul Constanța. Oricine ar dori, ipotetic, să vândă marfă trebuie să accepte o perioadă de livrare de o lună sau două luni. Nu poate să vină cu marfă acolo, pentru că acolo e deja marfă ucraineană.
Ucrainenii vin la noi și transportă ce vor, cum vor, fără taxe de drum, fără nimic
„Și asta aduce fermierilor români costuri suplimentare financiare( pentru că ei trebuie să țină marfa două luni de zile sau o lună, în cel mai fericit caz) și costuri de depozitare. Mai mult decât atât, logistica este extrem de precară, deoarece este flexată, spre marfa ucraineană. În ceea ce privește transportul, trenuri, autocamioane, mai exact noi, la noi în țară nu avem efectiv nicio hotărâre și niciun control. Camioanele ucrainene nu plătesc taxe, nu plătesc nimic. Polonezii nu se revoltă degeaba. Ucrainenii vin la noi și transportă ce vor, cum vor, fără taxe de drum, fără nimic. Ucraina „țipă” să nu mai fie embargou, restricții la export etc”, mai spune expertul.
Eu vreau ca România să nu mai fie teritoriu captiv
„Nici măcar nu folosesc cuvintele potrivite. În tratatele de asociere se spune clar că au contingente de marfă scutite de taxe, după care se aplică taxe.
Eu vreau ca România să nu mai fie teritoriu captiv, deoarece asta se întâmplă, pentru simplu motiv că toate terminalele din Constanța (mai puțin Comvexul) sunt în proprietatea subsidiarelor corporațiilor multinaționale. Și este extrem de simplu: compania își face profit, căci ăsta e obiectul lui de activitate” a incheiat Cezar Gheorghe.
Revenind la decizia CE, banii se vor duce catre societăţile de logistică care îşi desfăşoară activitatea în porturile maritime şi interioare româneşti situate pe:
- graniţa estică a UE (Constanţa, Galaţi, Giurgiu);
- canalul Dunăre-Marea Neagră (Poarta Albă, Midia şi Năvodari);
canalul Sulina sau porturile „satelit” ale Constanţei (Midia şi Mangalia
„Acest lucru va contribui la planul de acţiune al UE pentru culoarele de solidaritate, fără a denatura în mod nejustificat concurenţa pe piaţa unică”, a adaugat, vicepreşedintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager.
Operatorii pot primi numai acele ajutoare care sunt indispensabile pentru a acoperi costurile suplimentare aferente echipamentelor şi depozitării necesare pentru manipularea mărfurilor deviate de la rutele lor comerciale normale.
CE a aprobat schema notificată de România în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News