CFR Marfă ar fi trebuit să fie cel mai important transportator feroviar de marfă, dar a devenit cel mai mare faliment al statului român, în timp ce directorii și miniștrii au continuat să bage în buzunare salarii de zeci de mii de euro anual.
Pierderi totale de 4,1 miliarde de lei în 17 de ani
CFR Marfă era o companie uriașă cu aproape 20.000 de angajați. Ultimul an în care a avut profit a fost 2007, când a declarat o cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei și un profit net de 4,7 milioane de lei. La vremea respectivă, compania de transport avea 18.766 de angajați.
Intrarea în Uniunea Europeană a României nu a ajutat deloc CFR Marfă, care din 2008 a început să aibă pierderi uriașe și a continuat an de an. În 2008, CFR Marfă a declarat pierderi de 169 de milioane de lei, la o cifră de afaceri de 1,7 miliarde de lei.
Din 2008 și până în 2024, compania statului a pierdut bani în fiecare an, ajungând la un total de pierderi de 4,1 miliarde de lei.
Cifra de afaceri, de trei ori mai mică
Pierderile se datorează și unei scăderi a cifrei de afaceri. Dacă în 2007 avea cifră de afaceri de 1,8 miliarde de lei, în 2024 a avut doar 677 de milioane de lei. Acest lucru arată că CFR Marfă a pierdut competiția cu celelalte companii și a rămas fără multe contracte de transport. Intrarea companiilor private românești și străine pe piața transportului feroviar de marfă a redus cifra de afaceri a companiei de stat și a îngropat-o în datorii și pierderi.
Cifra de afaceri este de 3 ori mai mică decât în 2007, ultimul an cu profit. Totodată, numărul angajaților a scăzut și mai mult. De la 18 mii de angajați, compania statului abia mai avea 3 mii de angajați în 2024.
Datoriile, de 5 ori mai mari
Dezastrul economic a fost finanțat exclusiv din banii statului, cu ajutoare de stat care au atras și atenția Comisiei Europene. În 2019, Comisia a stabilit că CFR Marfă a primit un ajutor ilegal de 570 de milioane de euro de la Guvern și a obligat compania să restituie banii. Această decizie a Comisiei a avut un impact semnificativ asupra situației financiare.
În 2019, compania statului declarase datorii de 1,3 miliarde de lei, iar în 2020 a ajuns la datorii de 4,4 miliarde de lei și de atunci nu a mai reușit să le reducă. Din 2008 și până în 2024, datoriile CFR Marfă au crescut de 5 ori, de la 886 de milioane de lei în 2008 la 4,7 miliarde de lei în 2024.
Pentru a încerca să salveze o parte din companie, Guvernul a decis să înființeze o nouă companie – Carpatica Feroviar – care a cumpărat activele esențiale ale CFR Marfă. Carpatica Feroviar deține activele necesare desfășurării activității de bază, în timp ce CFR Marfă a rămas cu datoriile.
CFR Marfă a avut probleme și cu ANAF, care s-a grăbit să recupereze o parte din datorii. Compania de transport feroviar avea datorii către statul român de 2,2 miliarde de lei, la final de 2023. În 2024, ANAF a recuperat 140 de milioane de lei din vânzarea a mii de vagoane și locomotive din patrimoniul CFR Marfă. Chiar dacă ANAF a recuperat o mică parte din datorii, CFR Marfă a pierdut vagoanele și locomotivele care ar fi ajutat-o să încaseze noi contracte.
Aproape de faliment
În timp ce compania a pierdut miliarde de lei din bugetul statului, directorii CFR Marfă au fost plătiți cu mii de euro pe lună. Daniel Apostolache a fost numit la conducerea CFR Marfă în 2022 și rămâne celebru pentru faptul că a vrut să vândă vagoane și locomotive către interlopul Olt Sandu Anghel, zis Bercea Mondialu, deși acele bunuri se aflau sub sechestrul ANAF.
Daniel Apostolache voia să vândă 508 locomotive și 7.153 de vagoane cu suma totală de 165 de milioane de euro. Evaluarea bunurilor era cu mult sub prețul de pe piață, deoarece Bercea Mondialu ar fi cumpărat locomotive cu 35 de lei și vagoane cu 7.000 de lei. Tunul pregătit de Apostolache a fost blocat de ANAF care a oprit această tranzacție.
În 2023, Daniel Apostolache a încasat de la CFR Marfă, pentru funcția de director general, suma de 245.902 lei net, adică aproape 50.000 de euro/an.
În martie 2025, după ce Guvernul a înființat noua companie Carpatica Feroviar, Daniel Apostolache a devenit directorul general al acesteia, cu un salariu anual brut de 473 de mii de lei, adică circa 90.000 de euro brut/an.
Pentru CFR Marfă nu rămân foarte multe opțiuni și în următoarea perioadă va intra în insolvență. CFR Marfă va mai fi ținută în viață până când noua companie Carpatica va cumpăra vagoane și locomotive. Rămâne de văzut ce șanse are să reziste Carpatica Feroviar pe piața transportului feroviar de marfă din România.
Autor
-
Marius Constantin, editorialist PS News. Marius Constantin are o experiență de 8 ani în presă, consultanță politică și marketing, în România și Italia.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News