Cine a câștigat din primul duel televizat Iohannis- Ponta? Cronica unui eșec cu precizie nemțească

Luni seară, cei doi prezidențiabili ce se vor confrunta în finala din 16 noiembrie au fost prezenți la Realitatea TV și respectiv la România TV. Participarea acestora a semănat cu un adevărat duel, dar unul de la distanță. Iohannis anunța cum vor crește pensiile la Realitatea TV, apoi moderatorii RTV, Cătălin Striblea și Corina Drăgotescu îi spuneau lui Ponta ”dar uite ce a spus Iohannis, cum comentați, ce spuneți ș.a.”. Deci un soi de duel a existat, putem avea o minimă mulțumire. Și viceversa. Moderatorul Realitatea TV, Rareș Bogdan, îi arunca mingea la fileu și îl întreba pe Iohannis ”dar uitați ce a declarat Victor Ponta. Ce spuneți, cum comentați?.”

Pe lângă acest duel la distanță, modul cum s-au prezentat cei doi prezidențiabili are o importantă simbolică în plan politic.

Prezidențiabilul ACL, Klaus Iohannis, a fost prezent la Realitatea TV, emisiunea fiind moderată de Rareș Bogdan, iar întrebările erau adresate de către trei doamne jurnlist: Emma Zeicescu, Denis Rifai și Andra Miron.
În timp ce Klaus Iohannis și Rares Bogdan erau așezați în două fotolii, de culoarea violet, probabil pentru a-i asigura prezidențiabului ACL forța flăcării violet, după modelul Aliodor- Manolea- Traian Băsescu, cele trei doamne, responsabile cu întrebările, stăteau așezate pe niște scaune. Acest semn este unul care denotă lipsa de politețe: bărbații să stea în fotolii confortabile și doamnele pe scaune.

La RTV între moderatori și invitați nu a existat discriminare, având în vedere că scaunele erau la fel pentru toți participanți. Moderatorii, prezidențiabilul, potențialul premier, cât și ”fanii” celor doi aveau parte de același confort.

Klaus Iohannis visează să fie și președinte și premier. Ponta doar președinte, Tăriceanu doar premier. Cum e mai bine?

Klaus Iohannis a ales să se prezinte singur la această dezbatere televizată, chiar dacă în mare parte din tematică abordată în emisiune era exclusiv legată de atribuțiile primu ministrului. Oficial știm că Predoiu este premierul pregătit de ACL pentru a-l înlocui pe Ponta, dar, Iohannis, prin discursul de la Realitatea TV, pare să nu aibă niciun fel de ezitare în a juca și rolul de premier.

În acelaști timp, Victor Ponta, prezent la RTV, a fost însoțit de potențialul viitor premier, Călin Popescu Tăriceanu și de asemenea de o ”galerie” de miniștri și de purtătorul său de cuvânt, Gabriela Firea. Ponta a dovedit prin acest gest și prin această strategie de apariții media, sau cel puțin a încercat să lase impresia, că are de gând să își împartă puterea și atribuțiile așa cum prevede legea: președintele cu ale lui, premierul cu ale sale.

Pe de altă parte, Klaus Iohannis a lăsat impresia că modelul brevetat de Băsescu, în perioada guvernării Boc, îi place și pare că și-l însușește. Ne aducem aminte cum actualul șef al statului a fost pentru vreo trei ani și președinte și premier, Boc fiind între 2009 și 2012 doar un executant al deciziilor luate direct de la Cotroceni. Aproape la indigo a prestat și Iohannis luni seară la Realitatea TV. Fie că discuțiile erau de atribuțiile premierului sau fie de cele ale președintelui, Iohannis răspundea în același mod: ”eu voi face, eu voi drege”. Un exemplu concret este discuția despre pensii, când anunța creșterea pensiilor în funcție de creșterea economică și că el, în calitate de președinte, nu va tăia pensiile. Când vreodată un președinte decide creșterea sau tăierea pensiilor? Probabil că în republica Iohannis- Băsescu. Ne aducem aminte cum Băsescu cerea creșterea salariilor în 2008 pentru profesori, sau cum în2010 anunța tăierea salariilor și a pensiilor. Iohannis pare să fi băgat bine la cap și aplică aceeași metodă.

De ce lipsește Cătălin Predoiu din peisaj?

Klaus Iohannis este un prezidențiabil fără de premier. Deși îl are pe Cătălin Predoiu, un personaj care a evoluat destul de mult, în ultima perioadă, din punct de vedere al discursului și al prestației publice, Iohannis refuză să apară alături de prim- vicepreședintele PDL.

Totuși, prezența lui Predoiu într-o dezbatere televizată l-ar salva pe Iohannis de situații cu adevărat jenante, ba chiar penibile, care îl înfățișează pe prezidențiabilul ACL într-o adevărată formă fără fond. Ca exemplu concret: jurnalistul Realitatea, Denis Rifai, a observat că Iohannis folosește de mult prea multe ori sintagma ”dezvoltare economică”. Relativ scandalizată, aceasta îl ia un pic la rost pe prezidențiabilul ACL și îl întreabă cum vrea, în mod concret, să producă dezvoltare economică. Iohannis răspunde foarte vag și scolărește: să creștem colectarea, să avem o economie în creștere, creșterea economică începe cu un guvern care își dorește acest lucru, avem nevoie de relaxare fiscală, investiții publice care cresc economia reală. Cam de câte ori am auzit aceste generalități?

În plus, Cătălin Predoiu, deși este cel care ar fi trebuit să fie un fel de mână dreaptă pentru Iohannis în această campanie a ”excelat” prin absență. Cu excepția a 2-3 conferințe de presă organizate la ora 12 la sediul ACL pe tematici lipsite aparent de impact electoral, Cătălin Predoiu pare să fie jumătatea care i-a lipsit lui Klaus Iohannis în această campanie electorală. Propunerea de premier a ACL a mai făcut figurație și cam atât la câteva mitinguri ale PNL și PDL din țară. Altceva nu am mai văzut din partea lui Predoiu în această campanie electorală.

De altfel, așa cum nu a existat până acum și probabil așa cum nici nu vom vedea o dezbatere unde Klaus Iohannis să fie însoțit de Cătălin Predoiu, deși acesta este, încă din luna august, premierul ACL, ne proiectează următoarea întrebare: va fi mai Predoiu premierul ACL sau altcineva, pe care Iohannis îl are în minte dar refuză încă să îl menționeze public, își face încălzirea pentru a ocupa postul de premier, în cazul în care cabinetul Ponta va fi demis printr-o moțiune de cenzură?

În opoziție cu această situație regăsimtandemul Ponta- Tăriceanu, cel care are deja două apariții comune la activ. Vor mai urma probabil încă 2-3 până la finalul campaniei. Prin această strategie de apariții media, Ponta vrea să transmită electoralui faptul că USL trăiește și de asemenea că Tăriceanu va fi premierul cu care viitorul președinte va colabora. În schimb, Iohannis încă nu ne spune cu cine va colabora dacă va reuși să formeze o nouă majoritate parlamentară în jurul său, în cazul în care ajunge la Cotroceni.

Deși repetă sistematic că în 2015 cabinetul Ponta va pica la o moțiune de cenzură, Iohannis nu ne spune nimic despre ce va face Cătălin Predoiu în fruntea guvernului. Actualul șef al PNL ne spune doar ce are de gând să facă el. Iohannis își arogă rolul de premier și promite că va crește pensiile și salariile, că va reduce TVA, că va relaxa economia ș.a. . În tot acest timp, Predoiu nu există, deși ar fi putut fi un avantaj pentru Iohannis. Cel puțin, un tandem funcțional Iohannis- Predoiu ar fi lăsat impresia unei legături mai strânse între PNL și PDL și cum cele două partide politice și-au împărțit armonios funcțiile.

Ne aducem aminte cum defila tandemul Ponta- Antonescu. Toată lumea avea impresia unei armonii între PNL și PSD, iar în mentalul public se conturase ideea că acest tandem va face ”dreptate până la capăt” împotriva lui Băsescu. Rezultatul s-a văzut la alegerile locale și parlamentare din 2012, când USL a obținut o victorie zdrobitoare și părea proiectul politic cel mai închegat și cel mai de succes al României din 1989 și până la momentul respectic. Chiar dacă cuplul Iohannis- Predoiu nu poate semăna cu cel format de Ponta și Antonescu, existența lui lăsă cel puțin impresia că există colaborare și că ”prada” se împarte egal. Până una alta, în PDL, conform informațiilor noastre, există grupuri care simt că vor fi lăsați cu buza umflată, dacă Iohannis va câștiga alegerile prezidențiale. Până la urmă, timpul va lămuri aceste lucruri și vom vedea dacă Predoiu va rămâne soluția ACL pentru poziția de premier.

Iohannis vrea creștere economică, dar refuză să explice concret cum plănuiește acest lucru

Momentul culminant din dezbaterea de la Realitatea TV a fost acela în care Klaus Iohannis a a fost întrebat cam care este impactul bugetar al unei reduceri a TVA de la 24% la 19%. Iohannis a răspuns că normal că știe, dar a refuzat să dezvăluie aceste cifre, lăsând totuși impresia că de fapt nu le cunoaște. Prezidențiabilul ACL a mutat imediat discuția despre cum Ponta nu are un buget până în acest moment și că dacă ar fi fost în locul actualului premier acesta ar fi avut un proiect de buget. Reacția jurnalistului Denis Rifai a fost una corect: ”Vă aduc aminte că vreți să ajungeți la Cotroceni, nu la Palatul Victoria.”

Acest moment în care Iohannis apelează la lozinci legate de creșterea economică, dar dovedește că fie nu cunoaște, fie este incapabil să explice pașii concreți prin care vrea să aducă prosperitate în România.
Altfel spus, Iohannis vrea să fie bine, ca să nu fie rău, fără explicații concrete. Prezidențiabilul ACL vrea la Cotroceni, vrea să joace un pic mai mult și rolul de premier și cam atât. În rest, în momentul în care Iohannis este obligat să ofere detalii despre proiectele sale politice sau economice, neamțul reușete doar să spună că decât să fie rău cu Ponta, mai bine să fie bine cu mine.

De asemenea, un alt aspect care îi desparte definitiv pe Ponta de Iohannis este poziția acestora față de invitațiile lansate de televiziuni la dezbatere electorală. Întrebat de jurnalistul Realitatea TV, Rareș Bogdan, dacă acceptă invitația la o confruntare electorală cu Victor Ponta, moderată de acesta, Iohannis a refuzat să dea un răspuns concret, deși a precizat la începutul dezbaterii că are toată aprecierea pentru această televiziune.
”Victor Ponta acceptă această invitaţie, în timp ce domnul Iohannis ne poartă cu vorba”, remarca și administratorul Realitatea, Cozmin Gușă.

Având în vedere aceste prestații televizate ale lui Klaus Iohannis ne imaginăm de ce confruntarea electorală directă cu Ponta ar putea rămâne doar un vis pentru electorat.

15 comentarii la “Cine a câștigat din primul duel televizat Iohannis- Ponta? Cronica unui eșec cu precizie nemțească

1. Mda,cam asa a fost.Una din jurnalistele alea a declarat la final ca nu a convins-o deloc Iohannis.Culmea,asta la un post care se zice ca i-ar fi favorabil !

2. Foarte obiectivi sunteti. Mai rar asa presa. Sper ca ati fost si luat fluturasii de la pensionari in care se spunea ca doar Ponta mareste pensiile. Orwell avea in 1984 un minister al punerii in acord a trecului cu prezentul, cititi-l ca sa faceti lucrurile profesionist.

1. Mai cultule in cap, pana la sfaturi cu Orwell, ia vezi tu mizeriile alea cu plangeri penale de intimidare trimise de basisti azi catre primarii PSD, de catre nu stiu ce ong-ul lui peste. Toate au fost trimise tot prin posta, golaneste, dar asa sunteti voi basistii, voi loviti, voi tipati !

3. Loial si CORECT , Ponta ar fi TREBUIT sa se SUSPENDE din FUNCTIA PUBLICA EXECUTIVA de premier, pentru incompatibilitate , creindu-si un AVANTAJ prin AVANTAJELE PUTERII EXECUTIVE de MOMENT. Curtea ………..ar fi TREBUIT sa INTERVINA !!?. RUSINE !!?. Niciodata nu le ajunge unora nesimtirea fata de propriul PARTID !??? Sa nu CUNVA sa fie ALTUL in locul lui!??…!! Mai ales si PRESEDINTE a unui Partid SOCIAL!!!???..MINCIUNA pe fata !!?.

4. Foarte interesante au fost comentariile dupa meci (la REALITATEA—-3+2 fara carmaci ( GUSA ). Supararea analistului–si aducerea aminte—catre echipa lui IOHANNIS–ca succesul–actiunilor in ceea ce priveste votul romanilor in strainate–este exclusiv—RARES BOGDAN si echipa REALITATEA .—Fara–ANDREI FARCAS –CLUJ si EDWIN SEBASTIAN MARC–TIMISOARA— mai RARESEL ?

5. Doamne ??? Ce jalnic a fost JOHANIS ! ! ! Pai asa presedinte chiar nu avem nevoie ! Mai bine nu mai merg la vot . Sa votez unul ca JOHANIS cea mai buna reteta sa stau acasă .

6. Nu pot sa cred intr-un articol care e gresit incepand cu primul cuvant. Klaus Iohannis a dat o lectie de respect. nu doar needucatului Ponta cat si sustinatorilor lui.

7. Din nou se vede cat de parsivi suntem. Domnule gUSA a-ti vandut PSD-ului ? Va sperie gandul ca poate veti ramane in opozitie prea mult timp daca castiga ponta? Bine zice Banciu……Suntem niste jegosi….probabil in frunte cu dvs. domnule
    gusa. Credeti ca sunt importante cifrele lui ponta? Deloc. Pentru noi ar fi important ca acest om sa nu stea in varful gunoiului pe care-l reprezinta PSD-ul. Iata de ce oricine, ortodox sau nu, neamt sau tigan, care nu este impins de la spate
    de acest gunoi, este de o mie de ori preferabil lui ponta.
    Ingustimea de minte a celor care nu s-au saturat de Iliescu este nenorocirea acestui neam. Suntem cum suntem pentru ca nu rupem jugul si tragem ca prostii de 25 de ani la caruta unora care se declara mantuitorii neamului dar sunt hoti
    dovediti, mincinosi ordinari, incompetenti si nemernici.

8. trebuie sa fi prea prost sa votezi pe ponta : 1. Adrian Nastase, prim ministru, presedinte PSD, condamnat definitiv
    2. Liviu Dragnea, secretar general PSD, deputat PSD, trimis in judecata
    3. Viorel Hrebenciuc, cercetat penal
    4. Voicu Catalin, deputat PSD, condamnat definitiv
    5. Ecaterina Andronescu, ministru PSD, senator, cercetata penal
    6. Serban Mihailescu, senator, urmarit penal
    7. Miron Mitrea, vicepres. PSD, vicepres CDEP, condamnat la 2 ani cu executare in prima instanta.
    8. Dan Nica, europarlamentar PSD, cercetat penal
    9. Dan Sova, senator, vicepres. PSD, cercetat penal
    10. Ioan Adam, Senator PSD, cercetat penal
    11. Victor Mocanu, senator PSD, trimis in judecata
    12. Adrian Duicu, fost pres CJ, cercetat penal
    13. George Bunea Stancu pres. CJ Braila, cercetat penal
    14. Nicusor Constantinescu, presedinte CJ Constanta, trimis in judecata
    15. Ion Prioteasa, sef CJ Dolj, cercetat penal
    16. Sebastian Ghita, deputat PSD, trimis in judecata
    17. Ristea Priboi, deputat PSD, trimis in judecata
    18. Maior Lazar Dorin, deputat PSD, condamnat la inchisoare cu executare, nedefinitiv
    19. Dumitru Ion, deputat PSD, trimis in judecata
    20. Marian Oprisan, presedinte CJ Vrancea, trimis in judecata
    21. Bradisteanu Serban Alexandru, senator PSD, cercetat penal in dosarul Nastase, trimis in judecata pt. Abuz in serviciu
    22. Mazare Radu, primar Constanta, trimis in judecata
    23. Mirza Gavril, presedinte CJ Suceava, trimis in judecata
    24. Surupaceanu Mugurel, senator PSD, trimis in judecata
    25. Constantin Nicolescu, presedinte CJ Arges, trimis in judecata
    26. Ghiveciu Marian, deputat PSD, trimis in judecata
    27. Niculae Badalau, deputat PSD, cercetat penal
    28. Florin Paslaru, deputat PSD, cercetat penal
    29. Ion Stan, deputat PSD, cercetat penal
    30. Nicolae Vasilescu, deputat PSD, trimis in judecata
    31. Constantin Boscoldeala, primar PSD Buzau, trimis in judecata
    32. Constantin Contac, Presedinte CJ Botosani, condamnat definitiv
    33. Sebastian Secosan, sef OPC Bihor,
    34. Duta Vasile, senator PSD, condamnat definitiv
    35. Cutean Emilian Vasile, deputat PSD, secretar de Stat condamnat definitiv la inchisoare cu executar

9. Nu va mira duritatea luptei electorale? Tin cu dintii si utilizeaza orice mijloc sa nu cumva sa piarda.
    Daca pierd, s-a zis cu multi. De ce nu vrem sa renastem ca natiune si sa-i abandonam pe astia?

10. Draga florentina, nu intelegi nimic si din pacate ca tine sunt extrem de multi.
    Nu o sa spun „multi dar prosti” cum spunea un Voda, dar din pacate asa este.
    Nu faceti nici un efort sa intelegeti, ca e prea greu. Tara, asa cum e, e ca VOI!

11. V-as propune sa cititi mesajul Reginei Maria din Povestea vietii mele: „Stiu bine ca este intre noi o diferenta de rasa: sunt anglo-saxona, iar voi sunteti latini. Sunt din fire increzatoare . Cred in bine, in Dumnezeu, in dreptate, in dragoste si mila. Voi sunteti sceptici, cinici, la voi nimic nu este sfant, va bateti joc de toate, peste tot vedeti uraciune si tradare, nu credeti intr-o inima curata…..Dar nu ma pot prinde in lupta cu viclesugul vostru, nici cu sireteniile si capcanele voastre. Sunt ursita sa fiu mereu invinsa, daca armele voastre sunt banuiala si inselaciunea. Dar a cui e rusinea? Amea sau a voastra?” De asemenea atacuri a avut parte si Klaus Iohannis. Votati-l sa va spalati rusinea.